Jump to content

Skal kjøpe elgkjøtt. Er dette en kurant pris?


SKO1338

Recommended Posts

Jeg har i år fått tilbud om å kjøpe ferdig foredlet elgkjøtt. Tidligere år har vi vært med på å dele et halvt dyr og foredlet det selv.

 

Blir pakket i pakker, file, steker, biff, gryte, karbonade og kjøttdeig. Det selges i 10-15 kg pakninger. Det sies at halvparten er kjøttdeig.

 

Prisen er 145kr kilo, er dette en grei pris, eller blir det veldig mye kjøttdeig til 145kr kilo?

Link to comment
Share on other sites

Betaler 80kr kg for elgkjøttdeig rett fra butikk. Jeg har gått lei å lage til steiker, så greit å handle elgkjøttdeig.

 

Ellers solgte jeg kjøttet jeg fikk i elglaget jeg var en del av tidligere for 125 kr kg. Det var steiker, indre/ytrefilè, suppekjøtt og mye kjøttdeig.

 

Ellers betaler jeg 95kr/kg for 1/2hjort, da får jeg den ferdig delt og vakumpakket! Så prisen blir jo høyre pga av alt bein som fjernes!

 

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har kjøpt elgkjøtt fra et jaktlag, har prisen ligget på mellom 65 og 87 kr/kg avhengig av kostnadene til jaktlaget og utbyttet det aktuelle året. Dette er for ferdig oppgjort assortert kjøtt (surra steik, grytekjøtt, kanskje litt biff, kjøttdeig og et par kraftbein). Laget jeg jakter med nå betaler 16 kr/kg for nedskjæring, kverning og vakumpakking av alt unntatt kjøttdeig. Det vil dermed komme i tillegg.

 

Kostnadene varierer selvsagt, og dermed prisen. Du kan jo sammenligne det med det du finner på Finn -> Torget. 145 kr/kg er nok i øvre skikt av det som annonseres, men det er jo du som avgjør om du synes det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt her er den prisen for reint kjøtt ferdig kutta og vacumpakka.

 

Jeg tar 150 per kilo når det er sånn. utgiftene til slakter er 19kr kiloen og så blir det mye kilo som forsvinner fra slaktevekt til ferdig pakka.

Jeg har sånn grovt regna meg frem til at 75kr kiloen slaktevkt for halvt dyr, og 150kr kiloen for 10kg pakninger ferdig vacumpakka fra slakter, går opp i opp.

Spesielt når man tenker på all kjøringa og jobben det er ved å selge 10kg pakninger.

Link to comment
Share on other sites

I tidligere tider var det mye dårlig slakting og partering, og dette medførte lave priser på storviltkjøtt.

Har inntrykk av at de i dag som selger ferdig partert og pakket kjøtt, har mye stolthet i det å levere fra seg kun beste kvalitet. Slik er det i allefall med meg selv. Og da forventer jeg god pris på det jeg selger.

150kr pr kilo for renskåret vakumpakket kjøtt i 10 kg pakning er minstepris jeg selger for. Jeg bruker da en fordelig på ca 40% kjøttdeig, 10-15% biffkjøtt og resten småkjøtt og stek.

Ikke noe problem med omsetning til den prisen!

 

olafen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 years later...

Det er vel sånn at man betaler for dyrets vekt før foredling (fjerning av bein, pels osv. Hvor mye utgjør som regel dette på et dyr på 100 kg? Jeg får ikke helt prisene til å stemme da netto kg. + foredling hos slakter som regel har mye å si for kg prisen.

Link to comment
Share on other sites

Pris er vanligvis oppgitt for slaktevekt, som da er uten innvoller, skanker, hode og skinn, men med skjelett.

 

Og skjelett kan være opp til 40% av slaktevekta, så om skrotten veier 100kg og du betaler 100,- per kilo, så ender du opp med 60 kilo i fryseren til 1000,- totalt.

 

Jeg har kjøpt en elgkalv på 53kg med litt dårlig skuddplassering og fikk nøyaktig 25kg kjøtt ut av den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo tyngre dyret er, jo lavere skredprosent- generelt. På voksne dyr er svinnet fra slaktevekt til gryteferdig gjerne i området 30- 40%, på kalv 40- 50%. De som ikke er så nøye på hva som havner i gryta klarer sikkert å tyne ned disse prosentene noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...