Jump to content

Nytt luftvåpen - igjen


Lindy

Recommended Posts

Hei

 

Litt om meg sjølv for å hjelpe dykk til å gje betre råd (eg har lese det som står i tidlegare trådar, men er like lur). Skyt no berre ISSF-pistol, baneprogram , med Pardini SP, Steyr LP10 og ein cz75 shadow (som eg ikkje har konkurrert med enno). Har ein dykkertank på 200 bar i kjelleren.

 

Ønsker no å skaffe meg ei luftrifle. Eg skal ikkje starte med baneskyting og konkurrere , men ønskar ei presis rifle til moroskyting på 10-20+ meter. Knekkrifle er ut, så det må vere PCP eller evt CO2, 12 eller 88 gr. Den treng ikkje gå hol i hol på 20 meter, men gjerne nesten like bra. Avtrekket bør vere bra. Blir gjerne sitjande /liggande for å skyte. Ei PCP-rifle bør gjerne takle ein del skot, ikkje berre 30 skot før ein må heim og fylle. Magasin er kjekt, men godtek gjerne eit skotsrifle.

 

Pris, tja ikring 5000 ???

 

Dei eg har set på er

Hammerli 850 air magnum XT 220 m / s 0.177 88g C02 www.game.o n 3399

Benjamin Discovery Dual 305 m / s 0. 177 PCP single Wasteland.no 2890

Benjamin Marauder 335 m /s 0. 177 PCP 10 skot Wasteland. no 4690

Crosman Challenger 161 m / s 0.177 PCP single Wasteland 4590

umarex hammerli cr20 s 175 m/s 0,177 88gr co2 single xxl 5999

 

Den eg kan hende går for førebels er umares hammerli cr20 gr regulering, avtrekk, og tal på skot før skifte av patron.

 

Set stor pris på tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Eneste du bør tenke på at ved bruk av 200bar flaske får du neppe toppet reservoaret på børsa da de gjerne har makstrykk på typisk 200-230 bar, så det skal ikke mer enn et par fyllinger til før flaska ligger på 180 og da får du ikke mer inn i børsa heller. Glem pumpe, det er et blodslit. Alternativt bør du skifte til 300bar flaske.

Du trenger også fillkit som passer på flaske og børsa dersom du ønsker PCP.

 

Dessuten bør du ta deg bryderiet med å handle inn noe PCP i .22

Da har du presisjon og kraft på avstander over 10-15m

Det krever såklart en søknad, kvart rettsgebyr og inngår ikke i garderoben, men må da stå i skapet.

 

Mye mer moro, mye mindre slit og mye bedre presisjon...

 

Litt specs på BroCock'n som har en fin pris og er produsert i riktig land...

Vel viktig å merke seg at disse er ganske små egentlig.

De har en pistolutgave også, men den ser veldig klumpete og diger ut, ser ut som en

kraftig nedkortet utgave av geværet, lik blokk iallefall. Litt Hatsanaktig.... :-/

 

 

 

 

BroCock Concept Elite,

er et kraftig luftgevær. Hele 27 ft/lbs har de presset ut av dette luftgeværet.

Luftgeværet er produsert i england, med unntak av løpet som er produsert av Weihrauch etter

BroCocks spesifikasjoner. Luftgeværet har to trinns justérbart avtrekk, er klargjort for

ekstra lyddemper (avbildet), 6 skudds magasin, valnøttstokk og full "scroud".

Dette er et kraftig luftgevær med høy presisjon.

 

Leveres uten siktemidler og lyddemper.

 

Spesifikasjoner:

Kaliber: 4,5mm (.177)

Anslagsenergi: 27 ft lbs

Utgangshastighet: Høy

Vekt: ca 2,5kg

Total lengde: 93,9cm (uten ekstra lyddemper)

Magasin kap.: 6 skudd

Antall skudd pr. tankfylling: ca40+

Tanktrykk: 200BAR

Stokk: Valnøtt

Link to comment
Share on other sites

Ikke spesielt lurt å fylle en 200 bar sylinder fra en 300 bars flaske hvis du i det hele tatt får tak i en overgang

 

Neivel?

Forklar...

 

Det er helt vanlig å bruke 300 bar flaske til 200 bar sylinder.

Man har manometer på fillkittet og iblant på børsa, så hvor er problemet?

Har selv gjort dette i mange år og man ser alltid på manometeret når man fyller.

Fyll sakte og rolig, pøser man på blir det varmt og får man i for mye kan man få problemer med avfyring

da hammerfjæra ikke klarer å slå hardt nok på ventilen.

 

Alt med våpen er forbundet med fare, snur du ryggen til under fyllinga er du idiot og står ved

siden av en potensiell bombe, men følger du regla er det helt problemfritt.

Det samme gjelder ved kruttvåpen, alt har en maksgrense.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbakemeldingar.

 

Ang .22 : Dette har eg tenkt på, men førebels slått meg frå det. Går greit nok å søke, men det held med 20-30 m , då bør 4.5 mm vere nok tenker eg.

 

Ang CZ : verkar grei den, solid, men eg er såpass teit at eg vil støtte dei vi har i Noreg så langt som råd (pluss at eg ikkje orkar importere :-) )

 

Link til til BroCock : fin denne, men litt få skot pr fylling. Må vere nær tanken med kun 40 + skot.

 

Førebels har eg tenkt meir på den Hammerli 850 air magnum. Verkar fristande den. Nokon som har negative erfaringar med denne sånn i store trekk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke spesielt lurt å fylle en 200 bar sylinder fra en 300 bars flaske hvis du i det hele tatt får tak i en overgang

 

Neivel?

Forklar...

 

Det er helt vanlig å bruke 300 bar flaske til 200 bar sylinder.

 

 

Alt med våpen er forbundet med fare, snur du ryggen til under fyllinga er du idiot og står ved

siden av en potensiell bombe, men følger du regla er det helt problemfritt.

 

Du sa det vel egentlig selv og idioter er det nok av, trenger ikke være idiot heller ... et lite øyeblikks distraksjon er alt som skal til ... og nei det er ikke helt vanlig, det vanlige er å fylle sylinder fra flaske med samme trykk!

 

En ting er hva DU gjør når DU fyller, å oppfordre en eller flere til å gjøre noe som potensielt er farlig er å krysse en sikkerhetsgrense ...

Link to comment
Share on other sites

Da forstår jeg hva du mener og vi er sterkt uenige, greit nok.

Men dersom du har en flaske med 200 bar kommer den rimelig raskt UNDER 200 bar og da får man ikke fyllt

opp til makstrykk som ofte er nettopp 200 bar, man får ikke høyere trykk enn flasketrykket over i sylinderen.

 

Jo det er vanlig blant de som benytter PCP-børse å benytte 300 bar flaske, slik har det vært i mange år.

Å omgås våpen i en eller annen form er og har alltid vært en smule mer risikabelt enn å sitte foran tv'n hjemme.

Det er tilnærmet like skummelt å fylle en 200 bar sylinder fra 300 bars flaske som å fylle et magasin med .45 patroner....

 

Jeg oppfordrer ikke spesiellt til å utføre farlige operasjoner, jeg forteller bare hva som er mest hensiktsmessig.

Alt kan utgjøre en fare dersom det gjøres feil, til og med en brødrister kan være et faremoment og det finnes de som har

tommelen godt planta midt i panna.....

 

Man KAN klare å lade med feil kruttmengde....

Man KAN klare å sette i feil patron i kruttsmella....

Man KAN klare det meste feil dersom man ikke har fokus på det man driver med.

 

Skjer det noe rundt meg som krever spesiell oppmerksomhet stenger jeg krana, verre er det ikke.

Man KAN miste balansen og derved kontrollen over fyllinga, men normal fylles det svært sakte og man rekker nok

å gribbe tak i flaska innen et par sekunder uansett.

 

Skal man lete etter farer og trusler overalt bør man egentlig låse seg inne i huset og bli der...men pass opp for

brødristeren....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda ... alt er mulig bare du er fokusert på det du holder på med.

 

Man kan veive rundt med en ladd pistol og fingeren på avtrekkern også og det kan gå bra hver eneste gang ... du kan også få avgårde ganske mange vådeskudd uten at noen blir truffet.

 

Er jeg så dum at jeg setter meg selv i fare ved å bruke en brødrister går det ihvertfall ikke ut over de som oppholder seg i samme rom som meg.

 

Det er en grunn til at man lærer å ikke løpe med saks eller kniv i hånda, ikke fordi det er farlig å løpe med skarpe gjenstander men fordi det kan være kritisk hvis du får en utilsiktet stopp.

 

Its not the fart that kills, its the smell ... som Solberg ville ha sagt det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Varegg er legger du nok snuten din opp i saker du ikke overhode har peiling på.

jeg fyller alle mine luftbørser fra en 300bars tank, når den kommer på 180-200 drar jeg å fyller den.

hvis jeg sitter på en fast plass å skyter hender det at jeg lar slangen stå i fra 200 og ned slik at jeg slipper å "fylle".

men det er klar at hvis tanken er laget av pvc rør så kan det ikke gå.....

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg aner ikke hva jeg snakker om ... har bare skutt luft noen år med både 300 bars og 200 bars luftpistoler, kjenner heller ingen dykkere som sterkt fraråder en praksis hvor du bruker utstyr beregnet på 200 bar trykk sammen med utstyr beregnet på 300, kjenner heller ingen brannmenn som sterkt fraråder det samme.

 

Velger også å stole på Stenvaag som jeg kjøpte min siste luftpistol hos som sterkt fraråder det samme ...

 

Ja jeg er klar over at det kan gå bra

Ja jeg er klar over at når som helst kan du få en romstein i hodet

 

Enkelte saker er man ikke herre over mens andre kan du eliminere risiko kun ved å følge råd fra folk som vet bedre ...

 

Som sagt kan du gjøre akkurat hva du vil hjemme men å gi råd som tilsier at dette er så og si ufarlig er helt på trynet!

 

Og et lite tips til de som skyter konkurranse luft så er det heller ingen fordel med proppfull sylinder, ligger du ca 20 bar eller mer under grensa og fyller mellom hver start så får du et jevnere treffbilde ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

... Du har fått med deg den detaljen at han BYGGER slike saker som hobby? ;) Ser ikke helt vekk fra at han muligens kan mer om luftvåpens indre organer enn oss to tilsammen...

 

//Svein

 

Nei jeg var ikke klar over at han bygger luftvåpen ... men usansett hva han bygger så kommer du ikke unna at det ikke er spesielt lurt å anbefale å mixe utstyr som er beregnet på forskjellig trykk ...

 

Problemet her er at hvis du venner deg til å "skusle" med sikkerheten og i tillegg lærer bort at det er greit så er du inne på feil vei ... hva er det neste som ikke er så farlig?

 

Huskeregel nummer en uansett hvilke våpen du håndterer, sikkerhet først og luftvåpen er ikke et unntak!

Link to comment
Share on other sites

Varegg, jeg istemmer i koret, og sier at du trenger mer erfaring med annet enn regulerte matchvåpen før du forteller folk at de ikke skal bruke 300bars flasker.

 

Hvordan fyller man f.eks en uregluert børse som har "sweetspot" mellom 210 og 170 bar, og er godkjent for arbeidstrykk opp til 232 bar, fra en 200-bars flaske??

Link to comment
Share on other sites

Varegg:

 

Det kan enkelt sammenlignes med å forsøke å helle 1 liter kokende vann opp i en beholder som rommer 5dl

Heller du sakte og rolig til det er fullt har du kontroll og alle er fornøyde.

Plasker du bare oppi må du forvente å ha oppi for mye og eventuellt brenne deg...

 

Det er ikke slik at man kjøper 300 bars flaske med fillkit for 200 bar.

Man bruker fillkit tilpasset 300 bars flaske.

 

Eneste "skumle" jeg har opplevd er at en o-ring i fylleproben blåste ut og laget en relativt

høy lyd....Det hadde skjedd like lett med en 200 bars flaske eller med pumpe for den saks skyld.

 

Det er en klar sikkerhetsfordel med to manometer, jeg ser alltid på begge når jeg fyller.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sagt man aldri skal gjøre det og hva du gjør hjemme og har kontroll på er noe helt annet enn å gi inntrykk av at det alltid er greit ... to helt forskjellige saker!

 

Du må ALLTID huske at gir du råd på et åpent forum må du ha i bakhodet at de rådene du gir er i samsvar med høyeste sikkerhetsnivå, vi har nemlig en ganske stor base med nybegynnere og der er også mange som leser og plukker opp råd som ikke er medlemmer på forumet.

 

Alle regler har sine unntak men du lar ikke unntaket være hovedreglen og den føler jeg sitter litt langt inne hos enkelte av dere.

Link to comment
Share on other sites

Faremomentet som Varegg sikter til må vel kunne tiltenkes nybegynnere med PCP.

"Bare fylle litt ekstra for å se om den går enda fortere..."

 

Selger/leverandør har en viktig oppgave nettopp der ved å tydelig forklare nybegynneren hvordan man skal bruke utstyret og eventuelle faremomenter som ved f.eks overfylling og fare for eksplosjon.

Tar man en titt på youtube finner man noen skrekkeksempler med både flasker og reservoarer.

 

Jeg tar heller ikke lett på sikkerheten og har jeg flaska i bilen festes den godt da jeg skal være sikker på at den forblir

der den er ved en eventuell kollisjon. (Se youtube der man slår av tuten på ei 300 bars flaske)

Mine fylleprosedyrer har jeg beskrevet ovenfor og anser de som sikre.

 

Når Egon skriver det samme om flasker tenker jeg at Guruen har talt og det han ikke vet om slike ting er ikke verdt å vite...

Link to comment
Share on other sites

Nei, den gjør ikke det. Når jeg begynnte med PCP får sånn ca 10 år tilbake, var en reduksjonsventil det første jeg tenkte på, det hørtes jo helt vilt ut å bruke 300bar på utstyr godkjent for 200bar.

 

Jeg forhørte meg vidt og bredt, de som jobbet med trykkluft og dykkerutstyr kunne ikke bidra, kanskje mest fordi de ikke så problemet, de påpekte manometerets funksjon...

 

Litt om marginer, jeg har vært så heldig å utvikle et godt vennskap med britten John Bowkett, for de som ikke vet hvem an er, så kan han i korte trekk beskrives som alle moderne PCP våpens far, mannen innehar flere patenter og design enn hva du finner kort i en kortstokk..

 

Anyhow, under utviklingen av BSA sitt flaggskip (R-10, som jeg forøvrig var sterkt bidragsytende til, den ble faktisk konseptualisert i en kjeller på Sofienberg i Oslo før den var på tegnebordet i Birmingham), fikk jeg anledning til å overvære trykktesting av en 232bar 200cc luxfer flaske i verkstedet til J.B. hjemme i Birmingham.

 

Den tok vesentlig mere trykk en hva som er komersielt tilgjengelig. Jeg husker det eksakte tallet, men frastår fra å poste det, av sikkerhetsgrunner. Pakninger som kommer i 100kmt svir når de treffer hud.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som trykktester flaskene på PCP'ene sine? Finnes det noen krav til de? Innvendig inspeksjon, gjøres det? Hvordan er det med kondens i forbindelse med bruk av håndpumpe? Ser for meg at det er flere grunner enn bare enkelhet spom gjør det lurere å fylle tørr luft fra dykkeflaske/tilsvarende enn å bruke pumpe. Er jo ikke spesielt god stemning å få innvending tæring i flasker.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp derfor det er fuktutskiller på de beste pumpene, reservoarets levetid er ihht. merking på reservoaret...

aha... Da lærte jeg noe i dag også. Hvordan er levetiden merket?

 

En ting er å sitte på kunnskap som overgår de fleste, en annen er å gi råd med basis i denne kunnskapen til folk som ikke innehar en liten fraksjon av den samme kunnskapen aka en nybegynner ...

 

Når du fyller luft i dekka på bilen, ser du da på manometer, eller blåser du på til det stopper?

Link to comment
Share on other sites

En ting er å sitte på kunnskap som overgår de fleste, en annen er å gi råd med basis i denne kunnskapen til folk som ikke innehar en liten fraksjon av den samme kunnskapen aka en nybegynner ...

 

Dette er jeg enig i og gir alltid klare beskjeder og veilledning når en annen skal fylle børsa mi.

At man skal tilegne seg selv nødvendige kunskaper til enhver tid mht sikkerhet ser jeg på som en selvfølge.

 

Det blir nesten som når man kjører bil, gjør noe galt, blir stoppet og får bot: "Det var jeg ikke klar over, det skiltet har jeg ikke sett før..."

 

Hjelper ikke når man som bilfører har en plikt til å holde seg til enhver tid oppdatert om lover, skilt og regler.

Dog er jeg også enig i at jeg kunne vært klarere i tidligere post til TS om visse faremomenter og således

postet et par råd om fylling fra 300 bars flaske.

Link to comment
Share on other sites

Når du fyller luft i dekka på bilen, ser du da på manometer, eller blåser du på til det stopper?

 

Siden du spør skal jeg være høflig nok til å svare selv om dette overhode ikke har noe med saken å gjøre.

 

Før jeg fyller luft i hjula på bilen så sjekker jeg to ting, hvor mye luft de skal ha iflg bilmodell og hjulstørrelse og så sjekker jeg at dette er innenfor max dekktrykk som er oppgitt på siden av dekket ...

 

Da har jeg svart på ditt spørsmål så da synes jeg du bør svare på mitt ... hva fikk deg til å tro at jeg er typen til å fylle luft i dekket til det stopper?

Link to comment
Share on other sites

Når du fyller luft i dekka på bilen, ser du da på manometer, eller blåser du på til det stopper?

 

Da har jeg svart på ditt spørsmål så da synes jeg du bør svare på mitt ... hva fikk deg til å tro at jeg er typen til å fylle luft i dekket til det stopper?

 

Jeg sa ikke at jeg trodde det. Bare et eksempel på at når man blir kjent med ting og faremomenter ved det man gjør, så bruker man forskjellige metoder som virker, som for eksempel å fylle rolig og følge manometer. Konsekvensen av å fylle feks et traktordekk for høyt kan være ganske kjipe de også.. Eller bildekk..

 

Poenget er at folk må få lov til å bruke hodet og ikke påtvinges alle mulige ting for at ikke ting skal gå galt. Kunnskap og kjennskap til hvordan ting virker er bedre enn dumskap og innretninger som må virke for å unngå at vi skader oss.

 

egon har forklart hvordan man fyller sikkert ved å fylle rolig og følge med på manometer(ene). Synes ikke det er å gi farlige råd. Er man ikke usikker på dette lar man bare være og følger andre råd.

Link to comment
Share on other sites

Men for all del, monter reduksjonsventil og styrtfyll skiten, så skal du se at du ikke får 200bar når børsa har blitt kald igjen, nærmere 185bar vil jeg tro.

 

Litt i overkant ignorant å tro at luftvåpeneiere ikke innhenter kunskap om hva de driver med. Jeg vil tro det er vesentlig flere ulykker med hjemmerulla patroner enn prekomprimert luft, prosentvis pr. 1000 bruker.

Link to comment
Share on other sites

Enten gidder du ikke lese hva jeg skriver eller så er oppfattelsen litt treg i dag ... personelig anbefaler jeg ikke bruk av reduksjonsventil heller og har ikke påstått det i et eneste innlegg men jeg har sett det bli brukt ... med den kunnskapen jeg innehar vet jeg nok til å ikke blande utstyr beregnet på forskjellig trykk og har heller ikke gitt uttrykk for noe annet.

 

Selv har jeg en Walther LP400 luftpistol med 200 bar sylinder som jeg fyller fra en 200 bar flaske

 

Og det er vel litt i overkant ignorant å tro at en nybegynner som spør om noe allerede vet svaret på det han spør om ...

Link to comment
Share on other sites

Eksakt hvor mange ganger får du fylt 200 bar fra 200 bar?

 

hvor er liker knappen :winke1:

Kan virke som at Varegg savner papparollen/verneombud siden han har en inderlig trang til å presisere at det finnes idioter ute i verden som trenger at man tørker dem i ræva.

personlig mener jeg at det er meget godt forklar for ca 20 innlegg siden hvordan dette bør gjøres.

og hvis du har så veldig mye erfaring rundt dette, hvor mange vet du om som har skadet seg på dette området? eller har du bare hørt om noen som har hørt det hos en fjern slektning i Amerika som har sett det på film.....

Link to comment
Share on other sites

Eksakt hvor mange ganger får du fylt 200 bar fra 200 bar?

 

Det er i grunnen uvesentlig og jeg skjønner du prøver å sette meg fast på noe uten at jeg helt forstår motivasjonen din for å oppføre deg slik ... men for all del må du gjerne fortsette ...

 

Ved konkurranse så legger jeg meg som tidligere nevnt ca 20 bar eller mer under max og fyller mellom hver start, dette for å få et så tilnærmet som mulig likt lufttrykk for hvert skudd, på vanlig trening holder en fylling til ca 3x60 skudd.

 

Noe mer flisespikkeri du lurte på?

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som at Varegg savner papparollen/verneombud siden han har en inderlig trang til å presisere at det finnes idioter ute i verden som trenger at man tørker dem i ræva.....

 

Hadde du noe å bidra med eller er du her kun for å slenge dritt?

 

Egentlig ikke, men du har vel ikke heller så mye å bidra med etter hva jeg leser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...