Jump to content

Nytt luftvåpen - igjen


Lindy

Recommended Posts

Kan virke som at Varegg savner papparollen/verneombud siden han har en inderlig trang til å presisere at det finnes idioter ute i verden som trenger at man tørker dem i ræva.....

 

Hadde du noe å bidra med eller er du her kun for å slenge dritt?

 

Egentlig ikke, men du har vel ikke heller så mye å bidra med etter hva jeg leser.

 

Er du her fortsatt?

 

Nå skjønte etterhvert Gullvingen hva jeg siktet til og det var i utgangspunktet han jeg diskuterte med så helt fånyttes var det vel ikke før et par andre bestemte seg for å dra strikken enda litt lenger og ut på et sidespor ...

 

Godt jobba og for min må du gjerne fortsette ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har funnet frem popcornet.... :oops:

Varegg har nok ikke påtvunget noen noenting, han skriver om sikkerhet og dersom noe på et vis

KAN gå galt er det ofte slik at det KAN gjøre det, rutiner skader fler folk enn man aner...."jeg var helst sikker på..."

Sikkerheten skal selvsagt ivaretas på best mulig måte uansett kaliber/drivmiddel.

 

Forøvrig er det nok skumlere dersom man blander trykksystemer olje/gass etc med koblinger fra Jula og lager jallaløsninger

i båten, campingvogna og andre installasjoner. På ei pcp-børse har du fingra på krana hele tiden når du fyller og mere

kontroll og sikkerhet enn det finnes ikke utover å sjekket at slange og manometer er i orden.

Det finnes flere som har fått slangebrudd og det kommer ofte litt brått på...

 

Fyller man 180 bar i en pcp fac-børse i .22 eller .25 evnt større får man ikke mange skudda før man må fyller igjen.

Derfor bruker jeg 300 bars flaske med fillkit beregnet for flaska og har aldri beveget med stort over 200 bar på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Nå var heller ikke poenget mitt til å begynne med hva jeg gjorde med matchpistolen min heller, det kom som et tilsvar på et av dine sidesprang i denne tråden ... jeg forsøkte også å legge frem mitt syn på et generelt grunnlag før du overtok tråden med å fortelle hvor flink du hadde vært med å legge til rette for oppfinnelsen av et eller annet og din gode venn engelskmannen whateverhisnamewas ...

Link to comment
Share on other sites

Ikke la denne skli ut i personhets her. ta en liten kopp kaffe /te eller hva dere helst drikker og fortsett diskusjonen på et mere saklig nivå, noen av innleggene her grenser til mobbing.

 

Så, hva skal man gjøre, når folk uten relevant erfaring legger frem ukorrekte "sannheter" om noe man selv har MYE erfaring med? Holde kjeft, eller kalle spaden for spade?

Link to comment
Share on other sites

Hei og hå.

 

Det tok litt av her ut frå mitt utgangsspørsmål :-)

 

Så langt har eg fått tilbakemelding på at tanken min på Hammerli 850 airmagnum tydeleg er ein dårleg ide. Anten fordi det er dårleg kvalitet eller ei upresis , dårleg rifle. Må eg då opp på ikring 8 000 kr for å få noko brukande på 20 m ? Eg må tydeleg for luft, PCP, og då gjerne 200 bar i rifla. Korleis eg skal fylle, og då evt med reduksjonsventil får eg så sjå.

 

Men så er rådet eg har fått altså ein slik BraCock , ein cz 200 som må importerast , eller ein Air Arms som var link til over ??

 

Framleis takksam for tilbakemelding for kva rifle eg bør kjøpe. (Korleis eg bør fylle og med kva, og kva fallgruver som finnast, har eg vel fått med meg etterkvart)

Link to comment
Share on other sites

Du må slett ikke opp i 8k for å få noe som er brukandes på 20m.

Spør du en ekspert vil det meste være søppel unntatt et par kjente merker.

 

Jeg har selv en Falcon pcp i .22 og vil påstå at f.eks AirArms 410 som koster noen kroner mer absolutt ikke

er noe bedre hverken presisjonsmessig eller produksjonsmessig. De er vel også da laget på samme sted i England og

for et utrent øye kan de se ganske like ut.

 

Det viktigste spørsmålet her er hva skal du bruke børsa til, hvor ofte og hvilke krav har du.

Åpne sikter, kikkert, diopter?

Bra børse+dårlig optikk=misslykka.

 

Et godt avtrekk på våpenet betyr mer enn kraft. Våpenets egenpresisjon betyr også meget.

Det er mange våpen som skyter hull-i-hull på avstander opp mot 70-80m dersom alt stemmer.

Falcon gjør det, AirArms gjør det. Daystate og BSA har mange gode modeller som også gjør det.

Vi er nå over 8k, men det finnes noe iblant brukt på finn.no

 

Så igjen er spørsmålet, hva skal du bruke børsa til?

Jakttrening? Glem pcp og kjøp ei litt tung og solid fjærbørse, f.eks HW eller eldre Diana 48 eller 52.

Det er et mylder av ulike våpen tiltenkt et mylder av ulike folk.

Det er lettere å gi brukbare svar dersom du øser ut litt av tankene dine.

 

Dette vil være et greit kjøp, nesten så jeg vil ha den selv...nesten.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uftgev%E6r

 

Fjørvåpen, god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er, att veldig sjarmerende og kjekt er;`en børse og en boks kuler.

Forutsatt att er en kvalitetsfjærbørse. (feks. HW).

Men selvsagt mye og stor ytelse i PCP, er. Flotte og presise våpen. Men da må man "gå hele skolen.." Pumpe eller flaske. Nipler, slanger. Trykk og bar, etc etc...

Link to comment
Share on other sites

Sånn jevnt over yter de nok ganske likt, alt fra Hatsan via Hammerli/Walther 850 til AA og Falcon. Så likt at jeg hadde orientert meg mot pris kontra kvalitet.

 

Et bittelite apropos, om du ikke er forberedt på å demontere geværet ned i dens minste detalj, burde du ikke kjøpe pcp.

 

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som, men har du ti tommeltotter, så er det kanskje greit å begynne med en typisk innstegsmodel. Grunnen til dette er enkel, det finnes svært få, om ingen forhandlere som kan reparere gevret ditt om noe skulle feile.

 

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar ... s/s200-pcp uten svensk moms + norsk, så går en ikke bena av seg med en sånn. Send en mail og bestill, kommer rett hjem om den er i .177

 

FX Typhoon er heller ikke en dårlig start.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for gode tilbakemeldingar.

 

Kva skal eg bruke den til ? Ikkje jakttrening, men skyting mot blink og plinking mot flasker, ting og tang - altså bare moro.

Kvifor ikkje knekkrifle ? Ser for meg at om eg ligg på buken og skyt, så blir det pes å brekke løpet.

Type sikte ? Såg for meg rimeleg greit kikkertsikte for trening. Mogleg diopter seinare, men sidan eg ikkje primært skal skyte konkurranse er ikkje diopter det aktuelle førebels.

 

Men, forstår eg rett - PCP er dårleg ide dersom noko går gale, ein må styre sjølv med reparasjon, og dette er greiast på fjærvåpen ?

 

God å sjå at utgangspunktet mitt er greit mop våpen ikkje er heilt ute, men eg bør tydeleg satse på eit kvalitetsrifle med knekk på . Evt ei skikkeleg god rifle frå td BSA om eg skal gå for PCP ?

 

Vanskeleg dette her, så mykje enklare med pistol :-)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Egon her, dersom formålet kun rekreasjonsskyting hadde jeg satset på f.eks den HW'n som jeg linket til.

Du får mye våpen for pengene. Å tenke pcp på bakgrunn av at du har en dykkerflaske er liksom ikke nok til å forsvare

kostnaden ved kjøp av børse, fillkit, etc etc dersom det er kun vilkårlig bruk.

Det ligger brukbare matchvåpen på finn til 2500.- inkl dioter dersom du tenker den veien, slike litt eldre Walther eller Anschutz er typisk priset til alt mellom 1000 og 3000.-

 

Glem CO2, helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...