Jump to content

Vanskelig å finne riktig rase!!


Shadob

Recommended Posts

Idag - har jeg en eminent tysk jaktterrier.

 

Egentlig for eminent - da alt bevegelig er interessant.

 

Den apporterer så det suser (land/vann), hører etter når ingenting annet er mer interessant :D - og det er det altfor ofte :? .

Meget god på spor/ettersøk.

Har for liten søksradius.

Men selvsagt: Er det ferske spor - så er det "rock`n roll".

 

Den beste all-round`en jeg har hatt, er en strih. vorsteh.

Den gjorde alt TJT`en gjør,men kunne også bære tungt.

Samt at den også kunne brukes som stående fuglehund.

Men også den - kunne bli noe ukontrollerbar når det var ferske spor.

 

Fordelen med den - var at den var i retur etter max. 15 min.

 

Alt jeg egentlig ønsker - med unntak av at den var stor i størrelse.

 

Hva trenger jeg av hund i dag?

 

Èn som apporterer, og går ettersøk.

Og gjerne èn som kan ha noe i kløven.

 

Da har jeg i min lille hjerne - tenkt på en jaktlabrador.

 

Ikke en labrador - med gener som verdens feiteste hund :lol:

 

Vil den la være å følge spor - når vi går en "vanlig" tur?

Eller vil også en slik hund - forsvinne når det minst passer?

 

Jeg antar at alle hunder som har fått "smaken" på klauvilt, vil kunne dra ut når de finner spor.

 

Noen som har jaktlabradorer her inne - og som kan gi et objektivt syn?

 

Og hvor skal man henvende seg?

Innenlands - eller utenlands?

 

Jada :) - den er ikke noe mindre ruvende enn en s.v. - men innser at jeg ikke får alt jeg ønsker :| .

Link to comment
Share on other sites

Hunder har noe forskjellige egenskaper, så er det opptil deg å velge hva du skal bruke hunden på, så kan du velge hund. Deretter er det riktig preging og rett trening!

 

Det virker på meg som du har (og har hatt) for dårlig dressur i hunden(ene). Hører ikke hundene på kommando, er de dårlig dressert! Eks. en Strihåret Vorsteh som er heit på både fugl og katter, skal likevel stoppe på kommando, selv om den er i full galopp etter individet. Hvis ikke, har du ikke kontroll!

 

Men du må også ta hensyn til hunders egenskaper. Jeg kjenner ikke Tysk Jaktterrier. Men du kan ikke sette en Vorsteh på et hårviltspor, som løshund. (Heller ikke en "jaktbar" labrador). Skal du spore med en slik hund, må det bli som bandhund. Norske Vorsteh er normalt ikke heitere på hårvilt, enn at hvis du ikke jakte på det, mister de interessen. Eventuelt en kort løpetur og så er de tilbake etter fugl. Skal du bruke hunder som kombinasjonshunder, bør du tenke deg godt om, hva som er realistisk og legge opp trening og preging etter det. Og få hjelp, jeg tror ikke du kan nok om dette.

 

Uten at du skriver mer om hva du skal jakte, er det lite relevant å komme med anbefalinger. De fleste raser vil apportere, med rett trening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
. Men du kan ikke sette en Vorsteh på et hårviltspor, som løshund. (Heller ikke en "jaktbar" labrador). Skal du spore med en slik hund, må det bli som bandhund. .. Skal du bruke hunder som kombinasjonshunder, bør du tenke deg godt om, hva som er realistisk og legge opp trening og preging etter det. Og få hjelp, jeg tror ikke du kan nok om dette.

Lurt å sette seg inn i lovverket før en svarer kanskje... Dersom hunden jager hårvilt kortere enn 5min vil den ikke være definert som løs på drevet halsende og dermed være lovlig, ikke noe forskjell fra en wachtel f.eks.

Hvorfor skal det være så vanskelig å få til en kombihund?? Ellers tror jeg kanskje du undervurderer trådstarters hundeerfaring en smule.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja..... hvis du har noe "peilig" på vorsteh rasene, så kan du ikke jakte på hårvilt og tro at de ikke forsvinner etter hårvilt. Er du heldig, så kommer de tilbake. :) Så etter min mening, egner de seg veldig dårlig som løshunder, hvis en også bruker dem på hårvilt. Det er derfor jeg annbefaler dem, som båndhund. Gjelder trolig også, for nevnte labrador.

 

For å bruke en kombinasjonshund, må en vite litt om egenskaper og inngå noen kompormier. (En allsidig jakthund, er ingen spessialist på alle jaktformer) Først da, kan en utnytte de kombinerte egenskapene.

 

Har ikke sjekket lovverket, da jeg kjenner vorsteh relativt godt og da er den type bruk, ødeleggende for annen jakt. Men det er trolig en makshøyde også, for å være lovlig løs drivende hund, som hverken vorsteh eller rettriver klarer.

Link to comment
Share on other sites

Den beste all-round`en jeg har hatt, er en strih. vorsteh.

Den gjorde alt TJT`en gjør,men kunne også bære tungt.

Store hi dere har i traktene skjønner jeg :lol:

 

Jaktlabbe er flotte hunder om man får en som er balansert i hodet :)

Dukker opp i hodet her fra tid til annen også når jeg tenker litt tilbake på bra hunder jeg har møtt

og hva jeg har lyst på neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Ingen videre erfaring med "vorsteh" rasene, men med münster, og de har vett til å legge av når dyret drar ut, og dermed ligger hårviltdrevene innenfor de foreskrevne 5 minuttene.

 

Allround er alltid kompromisser, det er derfor det er allround. Til gjengjeld kan hunden brukes til alt av jakt..

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du ikke jakter hårvilt, så kommer de tilbake etter en kort tur. Da gir de opp når, de ikke klarer å innhente hårviltet og kommer tilbake. Men prøv å skyte hårvilt gjentatte ganger for dem, da er min (og venners erfaring) et både vorsteh og "münster", følger på og jaker viltet "fande.." i vold. Mulig du har annen erfaring, men det er i så tilfelle første gang jeg har hørt om.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har hatt både jaktlabrador og jakt retriver og begge hundene rasene er strålende familiehunder så lenge de får nok mosjon.. En jakt labrador krever like mye mosjon og mental stimulanse som den irsk setterne jeg har nå.. Gode apportører.. Gode til å følge spor (selv om jeg aldri har preget mine hunder på blodspor) så vet jeg mange som brukte de på spor den gang jeg hadde rasen..(som er over 20 år siden)

Mitt inntrykk er at nesten alle hunderaser vil prioritere "hårvilt" framfor fjærvilt om de får "smaken" på hårvilt..hvor stort du vil at en hund skal søke bestemmer en i stor grad fra valpen er liten.. Ingen av mine hunder har gått stort, da jeg ikke ønsker hunder som "jakter på egenhånd " hunder som blir preget på både fjærvilt og hårvilt blir sjeldent gode på hverken det ene eller det andre.. Som regel bedre på hårvilt enn på fjærvilt.. Ene og alene fordi hunden liker hårvilt bedre om den får smaken på det..det går fint å trene hundene til kun å støte hårvilt.. Har bare med trening.. Men hadde det vært meg så hadde jeg om jeg skulle brukt hunden til både pels og fjær vilt kommet til å kjøpt meg en wachtelhund.. Går faktisk med tanker om akkurat det nå :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja - se der :D - det er ikke bare jeg som er fortvilet om hva som kan være den idèelle hunden :) .

 

Man kan lese så mye man vil om "standarder for rasen", og erfaringer.

 

Det man gjerne ender opp med - er kanskje langt i fra det man ønsket.

 

Nå har jeg vel (i samråd med hun som blir hundepasser - når jeg er på div. jakt/fiskereiser til utlandet) kommet fram til at TJT`en er en (god) nok hund i minst 5 år til.

 

Skal jeg ha meg en ny - ser jeg ikke bort i fra å kjøpe en 1,5 års gammel hund - etter å ha "prøvd" den en ukes tid.

Får litt mer peiling på hva man får da.

Tror jeg :wink:

 

Og da blir det nok en SV igjen.

 

Var kun et tastetrykk fra å "booke" meg inn på en dansk SV i forrige uke.

Sånn er det - når man er impulsivt laget :?

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du ikke jakter hårvilt, så kommer de tilbake etter en kort tur. Da gir de opp når, de ikke klarer å innhente hårviltet og kommer tilbake. Men prøv å skyte hårvilt gjentatte ganger for dem, da er min (og venners erfaring) et både vorsteh og "münster", følger på og jaker viltet "fande.." i vold. Mulig du har annen erfaring, men det er i så tilfelle første gang jeg har hørt om

 

Du sier at du er kjent med Vorsteh, men du vet ikke hva rasen faktisk er utviklet som? Den skal kunne brukes som støtende på hårvilt i tillegg til stående for trykkende vilt. Hele prøvesystemet i Tyskland er bygget opp rundt denne bruken. Så at du ikke har hørt om det før sier vel mest om din egen kunnskap. Og at din erfarring er at hundene jager viltet "fandenivold" om du skyter hårvilt for dem, så har du ikke særlig god kontroll på dem. Ganske komisk egentlig, ut fra den ubehagelige tonen du hadde i ditt svar til trådstarter, skulle man tro du hadde kanonkontroll på bikkjene dine :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ingen videre erfaring med "vorsteh" rasene, men med münster, og de har vett til å legge av når dyret drar ut, og dermed ligger hårviltdrevene innenfor de foreskrevne 5 minuttene.

 

Allround er alltid kompromisser, det er derfor det er allround. Til gjengjeld kan hunden brukes til alt av jakt..

Ja, hvis du ikke jakter hårvilt, så kommer de tilbake etter en kort tur. Da gir de opp når, de ikke klarer å innhente hårviltet og kommer tilbake. Men prøv å skyte hårvilt gjentatte ganger for dem, da er min (og venners erfaring) et både vorsteh og "münster", følger på og jaker viltet "fande.." i vold. Mulig du har annen erfaring, men det er i så tilfelle første gang jeg har hørt om.

 

Ehhh... Nei. Jager alt med hunden, og skyter det som byr seg. Kjenner mange i sverige som også benytter hundene som støthunder på hårvilt, og det hører til sjeldenhetene at münster jager viltet fandenivold. Hundene bruker slippe når det drar avgårde, og er tilbake innen 5 minutter. For å snu på flisa vet jeg av münstere som henger vel lenge, men dette er enkelttilfeller. De fleste jeg kjenner bruker hundene sine nesten utelukkende til hårvilt og skyter fort vekk et 30 talls dyr hvert år for hundene.

Link to comment
Share on other sites

Du sier at du er kjent med Vorsteh, men du vet ikke hva rasen faktisk er utviklet som? Den skal kunne brukes som støtende på hårvilt i tillegg til stående for trykkende vilt. Hele prøvesystemet i Tyskland er bygget opp rundt denne bruken. Så at du ikke har hørt om det før sier vel mest om din egen kunnskap. Og at din erfarring er at hundene jager viltet "fandenivold" om du skyter hårvilt for dem, så har du ikke særlig god kontroll på dem. Ganske komisk egentlig, ut fra den ubehagelige tonen du hadde i ditt svar til trådstarter, skulle man tro du hadde kanonkontroll på bikkjene dine :winke1:

Jeg er ganske godt kjent med både rasenes opprinnelse og hva de ble avlet for i Tyskland. Hunder blir brukt og preget på mange måter. I Tyskland brukes vorsteh rasene på andre måter, enn i Norge. Gjelder de fleste andre europiske land. Kan også nevne, at i Sverige er det egne høyfjellsprøver for stående kontinale fuglehunder. I Norge konkurerer de kontinitale, sammen med de engelske. Og grunnen er annen preging og strammere dressur. Men de hundene gjør lite (les - ingen ting) uten kommando. I Norge skal stående fuglehunder være selvstendige og søke fritt, i sammarbeid med "leder av flokken".

 

Det er mulig å dressere en vorsteh, som støtende hund, selv om det trolig er lite brukt. Men da vil den nok gjøre det på alt vilt. Hvis en vorsteh også skal brukes som en stående fuglehund, egner den seg ikke som støtende hund. Det er nok - enten eller. Og dette var nok lettere å få til med de "gamledagse" vorsteh typene, enn raserne vi nå har i Norge. Tyskland har ikke høyfjellsprøver. Men de har prøver for mye annet. Også jaktprøver som innebærer støting på hårvilt, men de hundene egner seg dårlig som stående fuglehunder. Men jag anntok vi diskuterte norske forhold og de vorsteh hundene vi har her. På 70 og 80- tallet vet jeg om flere som brukte sine vorsteh, på alt mulig her i Norge. Men både det jeg selv så og det jeg hørte om, så ble det mest rot av jakten. Hundene var dårlige stående fuglehunder og dårlige støtende hunder. Har hørt om noen få, som også i dag bruker hundene sine til alt mulig, men ryktene er i alle fall ikke positive. Mulig noen her kan bekrefte, eller avkrefte dette.

 

Det jeg skrev om mine vorsteh hunder, står ved lag. Jeg har den kontrollen, som er nødvendig. Bl.a. sitt-komandoen (stoppsignal) og innkalling sitter bra. (Men slike stående fuglehunder, skal IKKE være roboter, da er de ubrukelige bl.a. på våre jaktprøver). Og det er jo også et krav, på norske jaktprøver. Går en hund etter ei rype, blir ekvipasjen diskvalisert.

Link to comment
Share on other sites

Ehhh... Nei. Jager alt med hunden, og skyter det som byr seg. Kjenner mange i sverige som også benytter hundene som støthunder på hårvilt, og det hører til sjeldenhetene at münster jager viltet fandenivold. Hundene bruker slippe når det drar avgårde, og er tilbake innen 5 minutter. For å snu på flisa vet jeg av münstere som henger vel lenge, men dette er enkelttilfeller. De fleste jeg kjenner bruker hundene sine nesten utelukkende til hårvilt og skyter fort vekk et 30 talls dyr hvert år for hundene.

Jeg har flere bekjente med munstere (både "kleine" og "grosser") har hørt at det er ganske vanlig, at de heite typene ofte legger ut på langtur, hvis de blir brukt kombinert på hår og fugl. Noe jeg også har sett på noen jaktprøver. De jeg kjenner, sluttet for mange år siden å kombinere dette, da det ødela for fuglejakta og på jaktprøver. Jeg har bekjente jegere i Sverige og som jakte alt. Men de jeg kjenner bruker forskjellige hunder, avhengig av jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Geco5 skrev:

Det er mulig å dressere en vorsteh, som støtende hund, selv om det trolig er lite brukt. Hvis en vorsteh også skal brukes som en stående fuglehund, egner den seg ikke som støtende hund. Det er nok - enten eller.

 

Dette er totalt feil. Det er skrevet i tidligere tråder om fremgangsmåter og metodikk så for de som har interesse så er det verdt å søke.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke logikken din Geco5. Mulig hunden blir litt striere å holde RIOS - men det blir rene "fuglehunder" også om man skyter over de. Ikke skjønner jeg hvorfor man skal fly på alle disse prøvene heller, rasenes hjemland har et avlssystem som ivaretar de allsidige egenskapene på en bra måte. Det ene utelukker ikke det andre bruksmessig. Hunden vil uansett stå for trykkende vilt - uansett art, så den delen påvirkes ikke, og søke vil den fortsatt gjøre, så det vil ikke påvirke fuglejakten i så måte. Innimellom blir det en harelos, men da får man bare ta en kaffe og fortsette fuglejakten når hunden kommer tilbake.

Det du skisserer ovenfor reflekterer hunder som har blitt hardt trenet mot VGP, om du ser på avlsgodskjenning (VJP+HZP) vil hundene fortsatt være selvstendige i arbeidet samtidig som de utfører avansert apportarbeide langt ute uten støtte fra fører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...