Jump to content

Kvalitet på norma- og lapuahylser


Stingsilda

Recommended Posts

Har samlet på alle hylsene etter skyting (6.5x55). Har lapua scenar 6.5, Norma Jaktmatch og NP Trainer (Norma). Har lagt merke til at hylsene har forskjellig finnish.

 

Lapua scenar 6.5 og lapua mega - mørke rundt hylsehalsen

Norma Jaktmach og Oryx - Helt blanke hylser

NP Trainer - mørke rundt hylsehalsen

 

Er det forskjell i kvaliteten på disse? Er det forskjell på Norma jaktmach og NP trainer fra samme produsent?

 

normal_hylser.jpeg

fra venstre: Lapua, Norma Jaktmach og NP Trainer)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at det er Norma som har polert hylsene for å forsvare den stive prisen på ammunisjonen sin, de skal jo tross alt levere et kvalitetsprodukt og da må det se pent ut.

NP-Trainer blir jo solgt som et billig alternativ for baneskyting, og da trenger man ikke samme finish på hylsene.

 

I utgangspunktet skal Norma og NP-Trainer ha samme hylsene, men helt sikker er du ikke før du veier dem.

Lapua har ikke nødvendigvis noen dårligere kvalitet, men her må også hylsene veies for å være sikker.

Jeg har vært borti at hylsene til Lapua i enkelte kaliber har tykkere vegger og dermed mindre hylsevolum enn f.eks. Norma.

 

Mindre hylsevolum betinger mindre kruttladning og mindre marginer før man kommer opp på trykkskalaen.

Link to comment
Share on other sites

"Bør man veie hylsene selv om man allerede har skilt dem på produsent"

Hva er målet? Til Benkeskyting og langhold/maksimal presisjon som er målet JA, trening eller ordinære jaktskudd der 15mm/100m er mer enn godt nok.. NEI ikke nødvendig.

 

"Det kan med andre ord være forskjellige ideelle ladninger"

Ja, er det stor forskjell i vekt vil volumet bli forandret. En trygg lading i ett merke hylser kan være feit overlading på et annet merke hvis du allerede er oppe og puster i nakken på den røde streken.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å veie hylser, særlig Norma og Lapuahylser er bortkasta tid, for de fleste, selv til BR. Til ekstrem-langhold med mål om å skyte små samlinger på >1000m, her det noe for seg, kanskje.

Kanskje er det at jeg ikke har veid hylsene, eller sortert dem etter antall omladinger, glødet dem, frest hettelommer eller trimmet og avgradet, eller vasket - grunnen til at jeg ikke skyter samlinger under 100mm på 500m, eller rundt 30cm på 1000m? Kanskje.

Men det er IKKE grunnen til at jeg skyter en syver på knestående, eller sender avgårde et skudd midt i ei vindkule.

 

Helst seriøst: man kan ta 25 kuler av 10 fabrikat, og 25 hylser av 5 fabrikat, rote sammen tilfeldig, og skyte 250-25x på DFS skiva. Det vet jeg om folk som har prøvd, visstnok var det tilogmed 308-hylser i haugen - og det ble ladd 6.5x55 :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helst seriøst: man kan ta 25 kuler av 10 fabrikat, og 25 hylser av 5 fabrikat, rote sammen tilfeldig, og skyte 250-25x på DFS skiva.

På 100m?

 

Det der kan man nok gjøre om man har et stabilt våpen. Men ikke alle våpen er like.

Jeg har feks hatt en 7,62 sauerpipe som hadde mange (ca 6) knepp treffpunktforskjell i høyda mellom 2 ganske like kuler, mens den neste pipa jeg brukte hadde så å si samme treffpundkt på de 2 kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...