Jump to content

Lærduer knuses forskjellig?


Onkelrev

Recommended Posts

Hva er grunnen til at lærduene jeg selv skyter knuses til små biter mens i flere av videoene på feks youtube blir de til støv?

 

Hva er lærduer?

 

Jeg vet hva leirduer er men ikke lærduer? hvis de er laget av lær er det jo ikke rart de ikke blir ødelagte :wink:

 

Men over til ett seriøst svar... :mrgreen:

 

Med stål ammo som brukes idag blir det ikke pulver slik de ble med bly ammo...Også har det noe med hva slags duer du bruker også(noen er hardere enn andre)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OT.

 

Så noe nytt på fredag når jeg skøyt leirduer. På siste laget kl 20.45 begynte det å bli mørkt så flomlysanlegget på banen ble satt på. På flere duer kunne en tydelig se at gnistene sprutet når stålhagl traff dem, det var ikke alltid disse duene knustes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Hva er lærduer?

 

Jeg vet hva lerduer er men ikke lærduer? hvis de er laget av lær er det jo ikke rart de ikke blir ødelagte :wink:

 

Det heiter leirduer, ikkje lerduer. Dette gjeld både bokmål og nynorsk. Skal man hakke på andre bør ein rydde i egen heim først.

 

Flashduer. spesielt designet synleggjering på tv og for publikum.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om disse er å få tak i her til lands? Det ser jo utvilsomt mere profft ut med de duene... I tillegg blir det mindre synlig avfall i naturen.

Det kan tenkes at forhandlere tar inn flashduer, man kan i alle fall spørre Håkedal Jakt.

 

Det hender vi tar inn noen kasser med flashduer når vi importerer leirduer til egen forening. Det kan være verdt å merke seg at de som regel koster 5-6 ganger mer enn standard duer.

 

Avfallsmengden i naturen øker ved bruk av flashduer, da slike duer består av en "pose" med fint støv som er montert i tillegg på undersiden av en standard due. Ønsker man å redusere synlig avfall i forbindelse med leirdueskyting så anbefales det å bruke svarte eller hvite leirduer. Svarte duer synes selvsagt lite i terrenget, og det hvite fargestoffet vaskes mye raskere av enn det oransje/røde som de aller fleste bruker. Mot rett bakgrunn har svarte og hvite duer utmerket god synlighet under skyting.

 

 

PS! Helt enig med aresm!

Leirduer heter på ordentlig norsk "leirduer" fordi de er laget av leire, jfr. "claytarget” og ”clay”.

Hva "lerduer" er laget av vites ikke, kanskje de er laget av ”ler” eller "lere". :roll:

 

Muligens kan de være laget av egoet til Blærumsfolk med panisk skrekk for nynorsk og alt annet som kan virke bondsk. De synes trolig at "lerdue" på en måte høres litt freshere ut, lissom... :mrgreen:

Dermed har det blitt slik at både NSF og deres halvoffisielle side lerdueskyting.com bruker den pussige termen "lerdue". Jeg tar det imidlertid ikke så tungt at de knoter til språket vårt i Asker, Bærum og der omkring. Jeg mener faktisk bestemt å ha truffet noen jordnære og fornuftige mennesker også fra de kanter av landet. Jeg kan bare ikke huske hvem... eller hvor... eller når... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er også stor forskjell på diverse lerduer noen er dessverre alt for harde slik at de ikke knuses så bra som de burde, det kom en ny type PV duer for noen år siden og de var kjempebra men fabrikken brant vist ned så de fins ikke lenger :cry:

Flashduer brukes som regel bare i finaleskyting her til lands de er selvfølgelig alt for dyre til vanlig trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...