Jump to content

Valg av fuglehund til skogsfugl: Breton eller Finsk spets


freetexx

Recommended Posts

Hei!

Ser litt på diverse fuglehunder! Kommet frem til følgende:

Breton for stående hund og spets for treskjellende! Men hvilke av disse 2 jaktformene er mest moro og spennende!

Tidligere bare erfaring med elghund, og det skal jo sies at det er noe spesielt og spennende å kunne snike seg innpå en los!

 

Desverre er spets litt vanskelig å få tak i, samt at de går for å lage mye leven inne? Så hva tror folk gir best hund og spenning for skogsfugl? Samt at hunden må fungere inne! Del gjerne deres meninger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Finsk Spets, og har idag to Gordonsettere.

Det skal sies at ingen av dem er spesielt gode. Finsk Spetsen ble bare tre år på grunn av HD.

 

Hvem av jaktformene som er mest morsomme..?

Smaken er som baken. Og vanskelig å si for andre hva du vil trives med. Det er så mange variasjoner og vinklinger både for og imot begge typer. Personlig synes jeg nå det er veldig morsomt med stående fuglehund. Det gjør også at du kan ta en "avstikker" til fjellet å jakte rype om det skulle falle på en gang. Men det var veldig morsomt også med treskjeller. Idag velger jeg nok stående fuglehund, dels på grunn av situasjon (bor i bolifelt) og at kona er interessert i stående fuglehund.

 

OM du har interesse av mårjakt eller grevlingjakt, har jo spetsen ett fortrinn.

Om du liker hagleskyting (kjapp sådan..), så vil stående fuglehunder ha fortrinn.

Liker du å jakte med rifle / kombi, og plukke fugl på litt avstand, er spetsen klar.

Hvor tett skogen er der du jakter har også litt å si. Åpen skog gjør at du kan se fugl i treet på lang avstand, fordel til spetsen.

 

Min spets var ikke veldig bråkete. Og de kan sikkert dresseres til å være stille i ett boligfelt. Men terskelen for å skjelle er utvilsomt lavere enn hos stående fuglehunder, og slik må det nesten bare være. Spetsen var imidlertid svært god som familiemedlem generelt sett.

 

Du må nok velge selv, avhengig av hva du liker å jakte med og hvordan ditt jakt terreng er. Slik sett er det nok ikke mye hjelp i dette innlegget, men kanskje får du noen viklinger å jobbe med.

Magefølelsen er vel viktigst...

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nicket mitt sier vel litt om hva jeg tenker...

 

Dagl har mange gode råd og har hatt begge typer også. Jeg har alltid hatt Finsk Spets. De kan fint bo i byggefelt, har til og med sett dem i Oslo. Men som Dagl sier: bjeffeterskelen kan være veldig lav, slik som den jeg har nå. Inne er han dog fin. De kan også være helt eksemplariske i både hundegård og inne. Det er individer i denne rasen som i alle raser. Tispa til faren min (nei, ikke mora mi..) trenger ikke gå i bånd, mens min stikker på jakt umiddelbart. Jeg har da også møtt flere settere som heller ikke klarer å holde kjeft.

 

Du sa du hadde hatt elghund? Gråhund? Det er mye likt mellom spisshundrasene, så du er vel ikke helt ukjent med utfordringene.

 

Et momemt jeg har lyst til å nevne er ulven. Nå er ikke spetsen like utsatt som feks harheundene, men mer utsatt enn stående fuglehunder. Er det en risiko du er villig til ta? Skal det være en familiehund med barn i bildet så er dette noe å ta med i vurderinga.

 

Da det gjelder valper så bruker det å legges ut her: http://www.nsfn.no

Send dem en mail så kanskje de vet om i Sverige også. Det er godt samarbeid mellom klubbene.

 

Beklager dårlig formatering på teksten, men jeg skriver på telefonen....

Link to comment
Share on other sites

ja hvis det blir spets, vil det bli mest jakt i odalen! altså en del ulv er det jo her!

viktig at spetsen kan være en fin bånd hund i ukedagene med dager inne! og skogen med tilhørende jakt i helgene!

 

vokst opp med elghund, men disse har alltid hatt plass i eget hundehus med tilhørende luftegård!

 

en evt spets nå vil få bosted i huset! og dermed en fordel om den ikke bjeffer hele tiden!

 

Og hvordan er det med røyting på spets kontra breton?

Link to comment
Share on other sites

Har breton selv - eller brettån, som de sier her omkring...

 

Røyter som et helvete hele tida. Mulig andre bikkjer er enda mer helvete, og at min ikke er så ille, men jeg har mørkt golv i stua. Annenhver dag finner jeg bikkja både her og der (les: hår). Ellers er det jo verdens aller fineste familiehund da. Passe stor, bjeffer like ofte som en fisk og er generelt relativt rolig. Noe rastløs når han ikke får turen sin. Snillere enn et nyfødt lam. Unga kan rive innvolla ut av han uten at han reagerer.

 

Har alltid hatt lyst på spets selv, men leste at man helst burde bo litt unna folk pga bjeffing. Om det stemmer får de som har slik svare på! Finsk spets har liksom vært en av favorittene det, men har hilst på en Norrbotnspets nedi nabolaget her. Vakker liten sak. :) Eieren hevdet at den bjeffer litt mindre enn finsk'en. Om det stemmer vet jeg ikke. Eiere liker jo gjerne å fremheve sin egen rase.

 

Det var to grunner til at jeg valgte bort spets. Det ene var mulig bjeffing mot alt som kan krype å gå i nabolaget og ulv. Spetsen sier jo fra ikke bare til eieren hvor han/hun er... I disse ulvetider bør man velge jaktområde med omhu. jeg bor på hedemarken, men jakter i Trysil og omegn. Før jaktet jeg i Braskereidfoss. To områder "fullspekket" av gråbein. Turte ikke ta sjansen, rett og slett.

 

Uansett, jakt med spets høres for meg ut som noe av det ultimate jeg kunne drevet med. Må jo være himla artig å høre losen gå og prøve å snike innpå. Personlig er jeg ganske så lei det å traske etter fugl, både støkk og med hund. Har gått støkk i flere år, med bedrøvelig resultat og færre og færre opplevelser i grunn. Kjøpte fuglehund, men det har ikke tatt seg opp. Artig å se hunden jobbe, sier "alle". Joda. Den løper da hit og dit. Moro det lizzom... Men en vakker dag tar han vel stand... Må bare finne et område der det er en fugl.

 

Tror jaggu jeg ville gitt f. i naboer og kjøpt spets, spesielt om du kan jakte i områder der det ikke er overhengende fare for ulv.

Link to comment
Share on other sites

Ja... Alle raser har sine fordeler og ulemper.

Bare så det er sagt, jeg har boligfelt på ene sida av huset jeg også. Har forhørt naboene, men det plager dem ikke sier de. Det hjelper vel at ha. Kun står i hundegården på dagen.

 

Et alternativ som far min bruker er antibjeffeyalsbånd i hundegården. Bikkja skjønner forskjell på den og Astroen av en eller annen grunn.

 

Ellers så har ko-stens et godt poeng da det gjelder spetsens allsidighet. Den brukes på alt fra elg (de har nå startet forsøk i Finland på rene elglinjer) i de dype skoger til mink på skjærgårdsøyer. Min er nå så gammel og rutinert at jeg framove kommer til å bruke ham til mink og mår og slike ting.

Link to comment
Share on other sites

Stående eller treskjeller, det er opp til deg å finne ut.

Innefor rasene er det stort spenn i egenskapene. To viktige er jaktlyst otg viltfinner evne.

Sikt mot beviselig kvalitet. Klubbene kårer og rangerer mestere, dette bør du sette deg inn i.

Livet er for kort til å bruke på dårlige hunder...

 

http://derby2013.wordpress.com/

 

i61247331._szw1280h1280_.jpg

Porsangervidda's Black Hunter

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode svar her, og selv om jeg er enig i de absolutt fleste, må jeg nesten få lov å kommentere Ko-Stens på ett punkt.

Når man er lei av å traske på støkk eller etter en stående fuglehund uten å finne fugl, så er ikke svaret å kjøpe spets.

Det er nemlig like kjedelig å traske med en spets i fugletomme områder, aldri få til en los og i tilfelle er det på ekorn. En spets lager ikke fugl, og når hunden går lei og jakter mus og ekorn, så blir også hunde eier lei. Også en spets trenger trening og ikke minst erfaring med fugl for å fungere. Den må stole på at det virkelig sitter fugl i treet den mente den satte seg, selv om røya sitter bom rolig klistret til trestammen i lang tid. Ofte blir de usikre og går fra losen etter x antall minutter, før de får bekreftet nok ganger at fuglen er der og selvtilliten øker. Det trengs erfaring for å få den selvsikkerheten. Den trenger preging på fugl, for den er ofte i utgangspunktet interessert i alt mulig. Preging på fugl betyr felling av fugl.

NÅ kan det jo hende man vil at hunden skal jage alt, men jeg vil anbefale å unngå preging på ekorn og mus....

 

Det er mange gode argumenter for å kjøpe spets, men fugletomme områder er ikke ett av dem.

Nå tror jeg vel heller ikke Ko-Stens mente det helt slik, men jeg ville bare påpeke forholdet. Slik at man ikke tror at en spets fungerer med det samme man slipper den i skogen. Min ringe erfaring er ihvertfall at så ikke er tilfelle....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng fra Dagl der. I tillegg vil det være sånn at hvis fuglen ikke setter seg etter oppflukt så vil det uansett virke fugletomt for jegeren. Jeg hadde en dag forrige helg hvor alt jeg så på 7 timer var ei jerpe.

 

Med spisshundene må man være forberedt på at de jakter andre ting enn fugl også. På godt og vondt. Jeg har aldri vært opptatt av jaktprøver og slikt og kan derfor utnytte akkurat det til min fordel. Skal du på jaktprøve så blr det nok trekk hvis hunden loser annet vilt...

 

En liten historie til slutt: Jeg kjøpte en valp av onkelen min i 1987 og de påfølgende åra var det utrolig mye fugl i skogen. Denne hunden var 5 mnd første jaktdag, og stålosene gjallet innover åsen. Det er mye lettere å få til god hund i gode år. Etterpå har det langtfra vært så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar her! Tror valget faller på en Breton jeg!

noe sier meg at dette er en mer behaglig hund å ha inne!

selv om det med spetsjakt virker meget spennende, så må jeg ta litt hensyn til at hunden vil bo mest inne!

 

kan være mye moro i å trene en god stående fuglehund også vil jeg tro :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg vel heller ikke Ko-Stens mente det helt slik.

 

Stemmer nok det. :wink: Jakt med spets har alltid fascinert meg, og jeg liker de flotte småtassene, men er selvsagt enig - er det ikke fugl i terrenget, finner jo ikke spetsen noe heller. Sånn er det jo bare. Ingen hunder kan trylle!

 

Ellers, lykke til med valget, freetexx! Kan garantere at du får et seriøst sjarmtroll av en hund, om det blir breton. Hvor ofte har jeg ikke blitt stoppet av hundeinteresserte som lurer på om det er en valp. De tror det er setter! Når de hører at det er breton, må jeg nesten alltid forklare hva det er for slags hund. Folk med litt mer peiling nikker alltid anerkjennende når de ser en og må stoppe for å prate litt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er med "smaken, som bakenden" og de er forskjellige. :) Så, det er opp til deg.

 

Men jeg stusset på din overskrift og nå litt på ditt svar. Jeg ser noe fordeler med at hundene ikke blir for store. Så jeg velger gjerne hunder fra foreldre som er middels størrelse, innen de raser jeg har og har hatt. Jeg ønsker ikke en "kalv" på 40 kg og skylderhøyde 68 -72 cm.

 

Men når viktige kriterier er liten og pen, så stusser jeg igjen. Det viktigste bør vel være jaktlyst, god helse innen rasen, være dresserbar, m.m., og så utseende. Det finnes noen få gode Bretoner, men da bør du få et avkom etter disse foreldrene.

 

Ellers er det andre små hunder (og lettere), hvis det skal være viktig. Bl.a så vil jeg nevne Kleiner münsterländer. Og det finnes flere linjer av de engelske hundene, som er små. Noen er til og med mindre enn en vanlig Breton. Og mye lettere. For de fleste Breton jeg har sett, er ganske kompakte.

 

Men kontinitale hunder, har en tendens til å være noe hardere, enn de engelske. Så de kan være en utfordring for folk, som er uerfarne med stridige jakthunder. Og på kontinentet, blir de brukt på både jakt etter fugl og hårvilt. Men med konsekvelt preging, er dette normalt ikke noe problem. Ville bare nevne dette, hvis du ikke var klar over det.

 

Uansett - lykke til med valget, om det blir en Breton, eller noe annet. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal jo være det enkleste det, men jeg har også opplevd det en sjelden gang. Hvis fuglen har sittet helt stille lenge og det er lavtrykk og dårlig vitring så oppdages nok fuglen lettest ved hunden rett og slett støkker den opp.

 

Utrolig kult at du har brukt svarthunden som treskjeller! Bruker du den som bandhund også? Hvis jeg skulle få mulighet til å bli hundefører så blir det nok en NES hvis det blir bandhund.

 

Til TS: lykke til med hunden uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Hm, da er det kanskje ikke så ille allikevel, for det er jo bikkja som har støkka de, men jeg antok at den ikke hadde merket de siden den ikke bjeffet men bare løp de opp.

Bruker svarthunden som bandhund på hjortevilt og sporing og ja, men fant ut at den hadde et greit naturtalent for treskjelling også. Funnet flere tiur og da bjeffer den og klorer på stammen, er vel det en treskjeller helst skal gjøre? :)

 

Eneste er at den holder seg kanskje litt for nærme, går sjeldent å søker i terrenget lenger unna enn 30-40 meter foran meg, og aldri ut av syne. Men så er den jo først og fremst bandhund.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt med "sorthunden"! :) Viser bare at spisshundene, kan være ganske allsidige.

 

En bekjent av meg (og kjent redaktør i tidligere bladet Våpen/Våpenjornalen), brukte i mange år en Norsk Buhund med godt resultat, som bl.a. treskjeller. Den danset rundt treet og gjødde som en treskjeller. Var fugglen på bakken, ventet hunden på jegeren, pekte ut stedet og støtet fuglen på signal. Godt voksen, begynte den også å "ringe inn" fuglen og støtet fuglen mot jegeren. Flere sleipe tiurer måtte bøte med livet grunnet godt arbeid fra den hunden. Bra jektvett og eminent i skogen. Ble også brukt på rypejakt og var en god bandhund, samt at den ble brukt på ettersøk. Vet ikke om den var godkjent, for det siste.

Link to comment
Share on other sites

Ser fordelen med at det er en liten hund, pen hund og med bra jaktlyst, ved å velge de rette linjene er ihvertfall sjansene store for det!

Det finnes jo mange pene fuglehunder som har et mye sterkere navn innenfor jakt! Men liker somsagt størrelsen til breton!

 

Les deg opp på rasen her, se på kull, og se hva de driver med i klubben. Sjekk også resultatene fra ulike konkurranser, der de konkurrerer på lik linje med de store og tallrike rasene, OG slår dem både titt og ofte. Ikke verst til å være liten og ofte undervurdert.

 

http://breton.no/

 

 

Jeg så på strihåret vorsteh, gordon setter og breton før jeg bestemte meg for sistnevnte. Det gikk på størrelse, og dessuten syntes fruen at bretonen var penest... Utseendet gjør ingen jakthund, men de er utrolig seige til tross for størrelsen, og siden de er mer enn gode nok i å holde følge med de store hundene, ser ikke jeg på den lille størrelsen som noen ulempe.

 

Tross alt er det karen/dama bak bikkja som har det største ansvaret i å gjøre den til en god jakthund. Selv valpene etter verdensmestre blir elendige jakthunder uten trening...

Link to comment
Share on other sites

Hm, da er det kanskje ikke så ille allikevel, for det er jo bikkja som har støkka de, men jeg antok at den ikke hadde merket de siden den ikke bjeffet men bare løp de opp.

Bruker svarthunden som bandhund på hjortevilt og sporing og ja, men fant ut at den hadde et greit naturtalent for treskjelling også. Funnet flere tiur og da bjeffer den og klorer på stammen, er vel det en treskjeller helst skal gjøre? :)

 

Eneste er at den holder seg kanskje litt for nærme, går sjeldent å søker i terrenget lenger unna enn 30-40 meter foran meg, og aldri ut av syne. Men så er den jo først og fremst bandhund.

 

Utrolig bra! En skikkelig JAKThund etter min smak altså.

Har blitt litt av hvert forskjellig med min etterhvert også, men mangler elgfall. Har hatt titalls muligheter på stålos, men hva hjelper det da man ikke har lov til å skyte elg.

 

Vi sporer kanskje litt av ift tråden, men hundene skjeller (som regel) ikke før fuglen flyr eller er tresatt. Kloring på trestammen skal helst ikke forekomme. Kan visst skremme fuglen.

 

Det er ikke alltid ulempe å ha trang hund. Ofte sitter fuglen såpass hardt, og det er jo veldig lett for deg å styre retning. Greit herover i diss gråbeintider også. Finnspetsen til faren min er meget sjelden over 100m, men han får fugl han også. Senest på onsdag. Tiur på los...

Link to comment
Share on other sites

Norrbottensspetsen är generellt inte någon skällig hund när den är "civil".

Vi har 2 st, dom fungera väldigt bra som familje og gårds hund oxå. Dom är i hundgården på ukedagar Og inne på eftermiddagen og natten. Jag har aldrig hört någon av våra hundar skälla inne annat än när dom leker med varandra og då är det mer som om dom "pratar" än skäller.

I skogen är våra relativt allsidiga det är alltid en liten överraskning vad dom skäller på, det kan vara allt från mink till älg og allt där i mellan inklusive mård, gaupe, björn, järv, Otter, katt, Og givetvis skogsfågel :-) Söken ligger på mellan 50-300m beroende på hur terrängen ser ut.

Dom fäller givetvis endel hår men ingenting i jämfört med en Gråhund, men mörkt golv og vitrödahårbollar är ju kanske ikke helt ideellt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norrbottensspetsen är generellt inte någon skällig hund när den är "civil".

Vi har 2 st, dom fungera väldigt bra som familje og gårds hund oxå. Dom är i hundgården på ukedagar Og inne på eftermiddagen og natten. Jag har aldrig hört någon av våra hundar skälla inne annat än när dom leker med varandra og då är det mer som om dom "pratar" än skäller.

I skogen är våra relativt allsidiga det är alltid en liten överraskning vad dom skäller på, det kan vara allt från mink till älg og allt där i mellan inklusive mård, gaupe, björn, Otter, katt, Og givetvis skogsfågel :-) Söken ligger på mellan 50-300m beroende på hur terrängen ser ut.

Kanskje litt OT. Men personlig så tror jeg Norrbottensspetsen og Norsk Buhund er mer lik i egenskaper og væremåte, enn Finsk spets. Og begge er "gamle raser". Bl.a. så benyttet Vikingene, hunder alla Norsk Buhund. Buhund ble brukt som vakthund, gjeterhund, men også allsidig jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Jakter du mye og er mye i skogen-kjøp finsk spets. Jakter du litt iblandt og bruker mest tid i sofan-kjøp norbottenspets :) Ikke at nobsen trenger å være dårligere jakthund, for all del, men de er nok litt roligere til sinns i hjemmet og i perioder med mindre aktivitet (men her er det nok individuelle forskjeller begge veier..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både finsk spets og breton. Jeg skal ha ny spets! Dette pga jakten. Det å snike alene i skogen med en spets og vente på at losen starter med påfølgende sniking og felling er tilnærmet den ultimate jaktopplevelsen for meg..

 

Bretonen var en fantastisk familiehund men bjeffet ganske mye både i huset og i hundegård (har endel vakthundinstinkter i seg). Har sett meget gode bretoner i skogen/fjellet, men har også sett mange dårlige/middelmåldige..

 

Spetsen var ganske stille i hundegården (bjeffet på folk og katter, men ikke ille), men mere lyd innendørs. Spetsen er for meg veldig lik grå elghund i gemytt om ikke noe skarpere, men med god dressur og klar grensesetting også en flott familiehund.

 

Har mye positivt å si om begge raser, men for meg er det jaktopplevelsene som bestemmer og da er jeg ikke i tvil: Spets!

Link to comment
Share on other sites

Jakter du mye og er mye i skogen-kjøp finsk spets. Jakter du litt iblandt og bruker mest tid i sofan-kjøp norbottenspets :) Ikke at nobsen trenger å være dårligere jakthund, for all del, men de er nok litt roligere til sinns i hjemmet og i perioder med mindre aktivitet (men her er det nok individuelle forskjeller begge veier..)

 

Lite OT men bara måtte.

Kanske ikke helt enig där nei :-)

Har du haft NOBs?

Har haft rödräv öhhh menar finnspets, og har 2 NOBs nu :-)

Link to comment
Share on other sites

Liten "reklamesnutt" fra Animal Planet om breton: http://animal.discovery.com/tv-shows/dogs-101/videos/brittany.htm

 

Kan i grunn underskrive på det meste her. Men noe røyter den jo, og det synes på mørke golv. Meeen, jeg kunne sikkert vært flinkere til å børste bikkja selv og... Har støvsugd opp "mange bikkjer" fra stuegolvet her! Tipper det er en "gjennomsnittsrøytende" rase.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...