Jump to content

Uregistrert hagle


Shortex

Recommended Posts

Hei!

 

Se for dere følgende scenario:

 

 

En hagle som blir innført i Norge før 1990 men ikke registrert.

 

Personen dør etter 1990, de nærmeste overtar hagla men den forblir fortsatt uregistrert, det ønskes nå at den går videre til neste generasjon. Hvordan skal man nå gå frem for å få hagla registrert?

 

 

Takk for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er nåværende eier i besittelse av et ulovlig våpen, med det det innebærer. Det hadde vært meget enklere hvis den hadde blitt registrert under våpenamnestiet.

 

Nå kan det bli vanskelig, det blir helt opp til lokalt våpenkontoret. Du må nesten bare ta kontakt med de og høre, du risikerer at de krever den destruert/plombert.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem. Gi beskjed at hagla har dukket opp, og at den ønskes overtatt som arv. Når du gir beskjed om dette ved levering av søknad så stemples den så å si bak skranken hær i byen hværtfall. Det er i utgangspunktet et lovlig våpen og politiet ønsker å få disse haglene registrert.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem! Det har nå bli besluttet at alle uregistrerte hagler skal etterregistreres og eiere av disse har fram 1 desember på å få gjort dette. Etter dette er du i besittelse av et ulovlig våpen. Etterregistrering er gratis og tar heller ikke av plass i våpengarderoben. Har gjort dette selv med ei halge i 16/70 etter min bestefar som døde på 80-tallet. Bare husk å skrive at du ønsker å bruke våpnet på jakt også, hvis det er det du ønsker, noe jeg gjorde. Så da blir det harejakt med ei ss 16/70 hagle utover høsten på meg. :mrgreen:

Våpenkortet kom etter ca 2-3 uker så det gikk fort!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder registrering av arvede, uregistrert hagler kommer det som sagt ann på våpenkontoret. Vet at Oslo har vært restriktive og henvist til at våpenamnestiet er over.

 

Regner også med at når den som ervervet haglen før 01.10.1990 døde vil spille inn, det kommer ikke klart frem når det var. Var det i forrige uke går det nok greit, var det på nitti-tallet kan de nok stiller seg mer tvilende til hva de skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har du kort på hagle fra før? Null problem å etterregistrere som arv.

Har du ikke kort på samme kaliber? Null problem å etterregistrere som arv.

Fyll ut søknad om erverv og skriv at det gjelder arv av våpen, kaliber, snr og alt det vanlige.

Noen kontorer kan være litt uvillige, men tolker de loven slik den skal tolkes er det ikke noe problem.

Noen har fått påskrevet ARV på kortet og da kan det bli ugreit å handle ammo dersom du ikke har kort fra før.

Noen ammoselgere er dessverre litt slappe og lar deg handle .12 uansett åssen våpenkort du har med....

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte våpenkontoret i Tigerstaden om dette etter at det dukket opp en hagle på hytta som ingen hadde kjent til på tredve år, og fikk beskjed om å skrive et ark ved siden av søknaden der jeg forklarte dette og at jeg ønsket å overta den som arv. Det var ingen ukjent situasjon, og det skulle ikke være noe problem å registrere den på meg. Jeg sendte søknaden for en drøy uke siden, så jeg venter fortsatt på avgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...