Jump to content

Hagle under 6000,-


Chrono

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tittet mye på linker i kammeret. Men jeg klarer ikke helt å få svarene jeg ser etter.

Jeg vil holde meg under 6000,- å jeg vil ikke kjøpe brukt, sikkert dumt, men meg om det :)

Hagla skal brukes til all slags fuglejakt som er spiselig. Det er en fordel at ikke er av den tyngste sorten, da det blir mye skogsjakt.

 

Baikal virker trygt, men litt for tungt, og ved kjøp støtter en korrupsjon og mafiavirksomhet.

Silma ser pen ut, men virker lite driftsikker. Jeg leste en særdeles slesk mail Silma hadde skrevet til en bruker her i forumet.

Når jeg hører selgerne på XXL får jeg inntrykk at de er i seng med Silma.

 

Jeg snuser på en Yildiz B71 til 5000. Yildiz SPZ SM koster 1000 mer, hvorfor?

Evt andre hagler under 6000,-? Linker er flott!

 

Takk for svar!

 

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg snuser på en Yildiz B71 til 5000. Yildiz SPZ SM koster 1000 mer, hvorfor?

Evt andre hagler under 6000,-? Linker er flott!

 

Takk for svar!

 

/Andreas

 

B71 har faste choker, mens SM har løse, fem stk. Ellers er det vel ikke store forskjellene, annet enn at B71 har blank låskasse og SM har svart.

 

Har selv hatt SM og var i grunn fornøyd med den, men vurder i så fall en med 71 cm løp fremfor 66. Når hagla er såpass lett (ca 2,8 kg), blir det litt "veivete", dårlig balanse. Slik var det for meg i hvert fall. God på raske skudd og korte hold, men en tragedie på lange hold og med god tid. Jeg traff på de utroligste skudd, men bommet også på de utroligste... Kjapp hagle kan jo være en fordel i skogen da. Blir ofte dårlig tid til å konsentrere seg om gode skudd da. På rypefjellet er det greit å ha lengre løp, synes jeg.

 

Uansett skal hagla ha skryt for å være en solid sak. Min fikk endel juling, og den fikk sjelden særlig god puss. Rust var aldri noe problem, og den smalt hver gang. Hører rykter om at tennstiftene kan slå hull i tennhettene, men vet ikke om det er typisk for dem. Hadde aldri noe problem der selv. Hadde et og annet dobbeltskudd, men tror det kan ha hatt noe med om jeg ikke hadde hagla helt inntil skuldra. Fikk nå høre det av butikken. De tok den inn, men fant ingen feil. Uansett skjedde det bare noen få ganger de fem årene jeg hadde den. Syntes selv den var grei hagle for penga. Ingen Beretta, selvsagt, men det var heller ingen Beretta-pris.

 

Hvorvidt man trenger løse choker eller ikke, kan man jo vurdere selv. Etter Yildizen hadde jeg en Fabarm 20/76 (byttet inn Yildizen i en brukt slik) med faste choker, 1/4 - 3/4. Følte da aldri behov for å ha choker i den.

 

Endel vil kanskje også kicke på at det "bare" er 12/70-kammer i disse. "Alle" vil jo ha 12/89 for å kunne skyte alt mellom himmel og jord. 12/89 og 12/76 gir jo flere valgmuligheter når det gjelder ammunisjon, og mange mener man må ha sterkere medisin til går og rådyr. Kanskje det, men det får jo være en individuell sak. Følte selv aldri noe behov for nor kraftigere enn 12/70. Ingen av kameratene mine (som alle har 12/76) har noensinne skutt med noe annet enn 12/70 de heller. Da snakker vi rype, skogsfugl og rev.

 

Skal du jakte noe større enn dette, kan det jo være en idè å se på de med lengre kammer?

 

B71:http://www.borselars.no/yildiz-spz-b71-kal-12-70-lops-lengde-71cm.html

 

SM: http://www.borselars.no/yildiz-spz-sm-kal-12-70-lops-lengde-71cm.html

 

Diverse edit...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv om du ikke vil kjøpe brukt så bruker en god kompis å si følgende: "ved å kjøpe brukt så slipper man å være den første som riper hagla, for ripet blir den. Det er en bruksgjenstand..."

 

En annen kompis av oss igjen fikk sine første riper i sin nye Franchi fast white da rypejakta åpna. Tror ikke han orket å dvele ved det.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert Weatherby PA-08 hos xxl? I morgen skal jeg handle meg en slik selv. Denne pumpehaglen er priset til latterlige 1999,-. Prisen er garantert satt på dette nivået av xxl for å fungere som en "inndrager". Ut fra en dollarkurs på kr 6,5 prises blant annet Remington sine hagler 50% over det produsent selv anbefaler som utsalgspris i USA. Med dette som bakgrunn skulle PA-08 kostet 3900,-. Selv om haglen produseres i Tyrkia, er det ingen ting som tilsier at vi skal få handle den til under USA anbefalt pris som er $399.

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag!

 

Jeg har en Watherby PA 80 og er strålende fornøyd. Har knapt bommet med hagla. Tidligere, med andre hagler har jeg vært håpløs. Kanskje jeg bare vingler inn skuddene? Tør ikke forske på dette så lenge jeg treffer....

Dobbeltskudd går jo raskere med en dobbeltløp, men med trening går det ganske raskt.

 

Hovedgrunnen til at jeg valgte PA 80 var kajakkjakt på sjøen. Hagla er lett å ta fra hverandre og veldig korrosjonsbestandig samtidig er det jo en rimelig investering.

 

Bor du i Oslo/Akershus kan du prøve Weatherbyen min.

Link to comment
Share on other sites

Den funker på havet ja, og i skuddsituasjoner hvor man ikke trenger å svinge hagla.

Samt at den tåler mye juling ja, har ikke pussa den jeg hadde siden jeg kjøpte den. Kun skylt den med vann etter at den datt i havet. Den rusta ikke da heller.

 

Men prøv å bære den på fjellet eller svinge den til skudd etter rev. Da bør man ha beroligende midler tilgjengelig etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken, pa-08 er framtung, men nettopp derfor har jeg bedre sving på den enn de fleste andre hagler jeg har prøvd.

Uslåelig til prisen, vet om flere som har skutt mange tusen skudd uten antydning til slark, og som alltid ligger over 20 på leirduebanen.

Link to comment
Share on other sites

En pumpehagle er ca det dårligste valget en kan gjøre til variert jakt spør du meg; den ene fordelen de kan ha (stor magasinkapasitet) får en ikke utnytte, og med de sikrings-systemene en del av de har ville jeg tenkt meg om 2-3-4ganger før jeg gikk med skudd i kammeret.

 

Grunnen til at folk skyter brqa med de er at de er lange; det er lettere å skyet godt med en lang siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

PA-08 er et møkkavåpen. Jeg ga nettopp vekk min uten å ta betalt. Fean, et spett vil fungere bedre. Det har tross alt bedre balanse...

 

 

Å påstå at det er et møkkavåpen er da å dra den litt langt, barerobert? 8) Som du ser her er det mange som nyer godt av denne hagla. Jeg er enig i at det finnes mangt og mye bedre, men PA-08 er mye hagle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hah, der sa du det! MYE hagle for pengene ja, i unødvendig vekt :wink::mrgreen:

 

Den ER av god kvalitet, den er bygd for en vinternatt og trenger strengt tatt ikke annet vedlikehold enn avskylling etter kontakt med saltvann. Jeg har brukt den til vandrestokk i bratte flåg og slengt den rundt omkring skjødesløst (ja dere som er moralpoliti, den var til enhver tid tømt for ammunisjon når jeg ikke jakta). Den tåler hva som helst, det er ikke tvil om det.

 

Men rent objektivt sett er hagla ubrukelig fordi den er fremtung, lang, og veier for mye til at den kan brukes i en aktiv jaktform.

Forøvrig er pumpehagler er for fjortenåringer og spesialstyrker, jeg ser INGEN fordeler før SPAS-12 er lovlig til jakt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er pumpehagler er for fjortenåringer og spesialstyrker, jeg ser INGEN fordeler før SPAS-12 er lovlig til jakt :roll:

 

Ohoi! Snakker om å kaste bensin på glør! :lol:

 

Skal du ha hagle, kjøp o/u. Halvauto og pumpe er bare skyteredskap... Pumpehagle har jeg aldri skjønt poenget med. En amerikansk gimmick. Rare greier i grunn. De sverger jo til automatgir på bil og synes de som kjører med manuell kasse er noen raringer. Hvorfor liker de da hagler som de må lade selv, når det finnes noen som gjør det automatisk? Meeen, det ser jo kult ut da, når de lader om, og lyden er kul...

 

Har i dag en Beretta 391 (i 20/76 av alle ting) og det er ei børse TOTALT uten sjarm. Halvauto og pumpehagler synes jeg er i overkant lange, med grep ganske langt fremme. Synes det av den grunn er vanskeligere å raskt finne riktig skytestilling og grep. Med o/u går det mer av seg selv. Jeg hadde aldri, aldri, aldri kjøpt halvauto hadde det ikke vært for at jeg må prøve linksskyting pga venstredominant øye og tullete bomskudd pga det med høyrehagle (mye rart en finner ut etter flere år...). Funker det, skal jentungen få overta den børsa, for jeg vil helst ikke ta i skiten. Vil ikke hun ha den, kan den sikkert brukes som anker til jolla eller noe slik. Når halvautoen er borte, blir det o/u for alle penga. Får jeg tak i en klassisk gammel Merkel i kal 16 og links... Men det er vel som å vinne sju i Lotto.

 

Men det er nå hva jeg synes. Du bør uansett reise til en butikk og kjenne på ulike børser. Finn ut hva som passer DEG best og ikke som passer oss forumbrukere, selv om vi selvfølgelig vet best. :wink:

Link to comment
Share on other sites

3,3kg etter Weatherby sine specs, jeg veide min til 3,4kg og de kiloene merker man etter selv en kort dag i rypefjellet.

Jeg låner nå en Franchi Fast Pro og den er nært seksuelt å skyte med i forhold til spettet jeg hadde før.

Nå treffer jeg det jeg peker på, det hadde ikke vært mulig med spettet.

 

Chiefen.v-2: Jeg mente det, jeg HATER pumpehagler etter å ha hatt en PA-08. Har prøvd andre pumper men klarer ikke å rasjonalisere et kjøp av en på noen måter. Amerikanerne utvikla jo halvautoen først (Browning A5), hvorfor de ikke fortsatte å utvikle den fatter jeg ikke. SX3 er populær, men den veier sine kilo den og...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...