Jump to content

.38 S&W, Enfield no 2. eller Webley MK IV...,?


Hassel

Recommended Posts

I et desperat forsøk på selge unna noen greier har jeg fått en snev av britisk arme revolver dilla (i tilegg til 1911 sjuka)

Har derfor litt lyst på en "fin kalibret" (dvs .38 S&W) kompanjong til webleyene. Men hva er egentlig den store forskjellen mellom Enfields No 2 revolver:

300px-Revolver_Enfield_No2_Mk_I.jpgBildet rappet fra Wikipedia

 

eller Webley mk IV

220px-Webley_Military_Mark_IV_1793.jpgBildet også rappet fra Wikipedia

 

Ikke interessert i enfielden uten hane "spur", så det er sagt.

Hva tror de gode mennesker, hva skal man satse på?

Link to comment
Share on other sites

Enfield No.2 er vel egentlig mer eller mindre en kopi av Webley produsert ved Enfield og senere på kontrakt andre steder, bl.a. Albion. Webley vant vel også et erstatningssøksmål i tillegg til at de fikk solgt en god del av sine egne revolvere etter hvert som krigen krevde volumleveranser.

Men når du først er inne på denne kategorien revolvere, ikke glem at de fikk endel S&W M&P Victory revolvere i .38S&W under Lend-Lease avtalen også. En slik en burde du vel også ha i huset ? :wink:

dsc06266z.jpg

dsc06263zb.jpg

dsc06265n.jpg

dsc06268jm.jpg

PS: Nei, den er ikke til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen personlig erfaring utover å ha håndtert en Webley en gang for lenge siden, men ryktet tilsier at Webleyen har litt bedre avtrekk enn Enfield (når begge er i original militær utførelse). Eller ser det vel hipp som happ? Får du tak i en Enfield med SA hane da, de fleste ble vel ombygget i sin tid?

Link to comment
Share on other sites

men fortsatt ingen som kan fortelle meg noe om forskjellen mellom disse to modellene, fordeler og ulemper osv?

 

Er det ikke bare å ta en telefon til Barbermesteren? vil tro du får vite mer enn du kunne forestille deg det var å vite. Lånte en bok om enfieldene av ham for en stund siden, da jeg holdt på å bli grepet av samme syke som deg!

Har skutt en del(200+ skudd) med .38'ene til barbermesteren(en enfield, og webleyer i tre lengder) og blitt kurert....

Ønkser meg heller en Victory i 38 S&W; med en grip adapter tror jeg de kan bli ganske skytbare.

 

Visste du forresten at det ble eksperimentert med 9x19 konverteringssylinder i enfieldene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel kriger men ikke hylser og det ser ut til at ingen har å selge . Er det noen som vil selge et lite parti hylser ?

38 S&W hylser . Kan bytte evt i 12,17, 10,15 jarman ,35 Remington eller 25-20 Wch. Eller penger .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da rammlet det inn en nydelig liten MK IV i .38 S&W - Sivil utgave fra sent femtitall med 4" løp. Venter på hylser og dier. Skal prøve å få tusket til meg noen .360 195gr kuler også....

 

Men tregner joe en britisk armerevolver til, men usikker på om man skal gå for en 5" webley eller en haneløs enfield...

Link to comment
Share on other sites

Kosekveld...

Tidlig på dagen fikk jeg en sms fra posten om at det var kommet en pakke fra http://www.hjemmelading.no" target="_blank" target="_blank. :D

Det triste var jo at det var tomt for .38 S&W dier på Notodden. :think::think: Men en god venn ringte meg litt senere for å pludre litt om webleyer. Han var så elskverdig å nevne at det burde gå med en Lee sizer, en .38 auto expander og .38 auto krympedie. Og akkurat slike ting hadde jeg jo liggende litt ekstra av. :thumbup:

 

Så etter en rask tur på IKEA (faktisk rask :overrasket: ) for å tilfredstille ØKH, fikk jeg litt tid til kos og mentalhygiene i kjelleren. Ymse dier ble rotet frem og montert i en Dillon 550 og hel 6 skudd med 2,2gr N320, 158 gr LRN kule satt til ca 1,152" OAL ble produsert. En rask tur bak loven med trivelig flamme i mørket, dumpe smell og riktig så trivelig rekyl så så det ut som trykker var helt greit! Kammer dimensjonen er nok rimelig romme i den sjarmerende lille webleyen, så jeg tror jeg vil gå for et "riktig" .38 S&W diesett etterverdt, for det var merkbar og synlig forskjell mellom skutte og sizede dier. Men for nå... perfekt. :angel:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En fin weblley dag på banene i dag, til tross for at en kompis klarte å brekke låsefjære på 4" MKIV'n. Siden sist har en litt overpriset 5" Warfinish webley sneket seg inn i huset også. mangle laynard loop og bakisktet er filt på :forvirra: Men den er nå adoptert. Alle tre ble med på banen i dag. Somsagt klarte en kompis å brekke låsefjøra på den korte, men det lar seg forhåpentligvis oppdrive igjen. På Pappen (ca 15) samlet den faktisk "greit" med 158gr .357 kulene. Krigsweblyen likte overhode ikke den ladningen. En annen observasjon var at tønnekammreren på 5" var trangere en den sivile. Ikke mye, men slik at tomhylser skutt i sistenevnte måtte dyttes inn med litt makt for å komme inn i krigsrevolverens tønne.

 

Storebror MK VI skjøt stort sett lavt og til venstre med alt av oppsamlet raskt og halvgjennomtenkte forsøk. Foreløpig er det en kaldpresset 263gr hulpase kule som gikk best. Denne ladningen var også den som hadde mest rekyl. så det ser ut til at litt fart er å ønske for presisjon. På enkelte ladninger kunne jo kule sees omtrent hel veien og frem i målet... ikke alltid et bra tegn.

 

Men tross alt - En fin dag på banen. :mrgreen:

 

Tips tiø webley/enfield No2 delelager og .455 fiocchi ammo og .455 hylser motas fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Webley revolvere er engelsk høykultur på sitt aller beste, overgåes kun av engelske best guns hagle/dobbelrifle.. :mrgreen:

 

Jeg hygger meg med en Mk IV i .38/200 og en Mk VI i .455..

 

Opplyste mennesker vet at dette var "the pinnacle" av kamp-revolvere før auto-pistolen kom..

 

Hvis en bare fikk fatt i originalhylsteret i lær...til den store...og en Prideaux hurtiglader...*SUKK*

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Man kan diskutere til man blir blå i trynet om det er Webley Mk4, Enfield med hane eller Enfield uten hane som er den beste engelske 38-revolveren..

 

Men det er helt udiskutabelt at den aller fineste er den førkrigsproduserte Webley Mk III i kal. 38S&W med de store nøttetreskjefteplatene. Den har et fantastisk avtrekk, den har et mye bedre grep enn både Webley Mk4 og Enfield'ene, den er betydelig lettere og hendigere (pga mindre ramme under grepet) og ikke minst så har den en uendelig mye finere finish. Og det alle beste med den er at siktene er beregnet for den vanlige 38S&W (og ikke den med tung kule som engelskmennene insisterte på å bruke militært). Og jeg har ikke en, men flere av akkurat denne modellen.. :winke1:

 

normal_007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt tatt amerikanerene som tøyset med den anemiske .38 S&W patronen, med stusselige 146gr kule. Nei takke meg til the new wave of british metal og .38/200. Har vist handlet en enfield også nå, sliten, men med hane :twisted: venter på at NOE skal få kuletenger på lager :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...