Jump to content

Benelli Comfort og 1+1 - hvordan?


runme

Recommended Posts

Hei

 

Min første post på forumet. Har nettopp kjøpt en Benelli Comfort hos http://www.interarms.no til en flott pris. Når jeg så sjekker, visere det seg at børsa har en magasinbegrenser i aluminium som tillater 1+2 (2 i magasinet). Selger sier at det ikke finnes 1+1 magasinbegrenser. Mener jeg har funnet poster på dette forumet hvor det beskrives at noen får kjøpt Benelli Comfort med to (2) magasinbegrensere, hvorav den ene er 1+1.

 

Mitt spørsmål er: Hvor får jeg tak i 1+1 magasinbegrenser for min Benelli? Har sendt epost til Jakt og Friluft som vistnok er importøren. Håper de kommer tilbake med en hyggelig melding.

Link to comment
Share on other sites

Å kutte av noen cm av en hageslange har jeg hørt skal fungere utmerket.

 

Hvis dette blir for "reodor-felgen-aktig" for deg kunne du jo bare gitt f i hele greia. De fleste halvautohagler leveres jo som 2+1 i utgangspunktet. Samt så lenge du halvlader ved å ta putte to i magasinet forså å ta ladegrep ser jeg ikke helt problemet (foruten en teit lov)...

 

Edit: presisering: jeg jakter kun med hund så mitt ladegrep taes ved første stand

 

Personlig anser jeg dette som en mer sikker måte å drive jakt på isteden for å gå med skarpt våpen hele tiden.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Hageslange er en dårlig ide. Det betyr at fjæra er komprimert selv om magasinet er tomt.

 

En plombering skal løpe inni magasinfjæra. "Followeren" (plastbiten mellom magasinfjæra og nesa på patronen) butter da mot plomberingspinnen dersom man førsøker å dytte inn mer enn ett skudd.

 

Hvis man er redd for ekstra vekt, så selger Norwegian Modellers karbonfiberrør:

http://modellers.com/Produkter/Materialer/lakk/lim/Carbon-/-glassfiber.aspx

 

De har alurør også, vekstorskjellen er negliskjerbar, og det er enkelt å skru inn en bolt i enden hvis man ønsker det.

 

Jeg bruker et 10mm syrefast rør med en rundhodet bolt skrudd og limt inn i den ene enden. Magasinfjæra træs utenpå røret, og ligger an mot hodet på bolten. Den ser altså omtrent ut som den plomberingspinnen som normalt følger med. Fordelen med hode på plomberginspinnen er at da sitter den fast og rakler ikke rundt når magasinet er tomt. Kan jo teoretisk sett rote til funksjoneringen dersom plomberingen skulle flise seg og sette seg fast i fjæra.

 

Ville heller ikke brukt ubehandlet tre, en ting er at det kan flise seg, men vann/olje kan få treet til å ese ut.

 

Plastrør fra en kleshenger burde også funke. Bit av en gammel fiskestang.

 

Man finner egnede ting på Biltema og Clas. All den tid det norske våpenmarkedet er for en fotnote å regne, så kommer ikke større produsenter til å legge to pinner i kors for å tilpasse seg norsk våpenlovgivning. Det ansvaret må vi ta selv. Større kjeder som XXL kunne jo fått produsert magasinplomber i østen, kanskje ekstra lange som kunne kuttes til ønsket lengde. De ville ikke tjent penger på det, men kanskje en reklamegimmick; eneste som leverer magasinhagler med plombering ihht norsk jaktlovgivning.

 

Burde jo tenkt meg at hvis jeg får en ide, så eksisterer produktet allerede:

http://www.brownells.com/magazines/shotgun-magazines/magazine-parts/magazine-plugs/fits-all-shotgun-magazine-plug-prod1232.aspx

 

Var ikke dyrt, og Brownells pleier ikke å flå folk mht til frakt heller.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips fra OIH.

Sjekket koffertene til de 2 Benelli'ene jeg har i hus, og i begge ligger det to magasinsperrer. En for 1+1 og en for 1+2 skudd.

Disse er 5 mm i diameter og henholdsvis 20,7 og 25,7 cm lange. De er kon i ene enden for ikke å ramle inn i magasinrøret.

Hageslanger og tykkere ting fungerer ikke som sperrer til Comfort.

Link to comment
Share on other sites

Større produsenter til å legge to pinner i kors for å tilpasse seg norsk våpenlovgivning. Det ansvaret må vi ta selv. Større kjeder som XXL kunne jo fått produsert magasinplomber i østen, kanskje ekstra lange som kunne kuttes til ønsket lengde. De ville ikke tjent penger på det, men kanskje en reklamegimmick; eneste som leverer magasinhagler med plombering ihht norsk jaktlovgivning.

 

XXL leverer allerede med 1+1 plomberinger, og det er det mange andre som gjør også.

 

edit: fikset sitering

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått en veldig hyggelig epost fra Jakt og Fritid, hvor de beklager at jeg ikke har fått begge "pinnene" og at de sender en 1+1 pinne i posten i dag. DET er skikkelig kundeservice, det.

 

Stor takk til Jakt og Friluftsliv i Arendal.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er man innafor rent juridisk om man går med to patroner i ei børse som har plass til tre?

Er jo veldig vanlig å levere halvauto og pumper med denne 1+2 løsningen etter det jeg har forstått...

Selv politiet opererer jo med disse talla i f.eks søknad om våpenpass..

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har inte ni krav på att magasinet skall vara VARAKTIGT plomberat ? Vi har 1+2 i Sverige men enligt lag skall plomberingen vara utförd så

att den inte enkelt går att ta bort ( pinne) . Är det för övrigt inte dags att Norge och Danmark tar ett snack med politikerna om att få 1+2

Som de övriga länderna ?? Vi hade länge samma 1+1 dumheter i sverige, men lyckligtvis fick vi bort det och jag tror att det var i samma veva som

England gick från 1+4 til 1+2 .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Norge får ju föredömligt jaga med kal 10 vilket vi i Sverige inte får.

 

Länstyrelsen tyckte att kal 10 skulle få brukas då den är det absolut

 

Effektivaste för stål. Men Naturvårdverket plockade fram ett gammalt

 

Avtal med Tyskland fr 1934 att största tillåtna hagelkaliber skulle vara 12

 

Så det sket sig :evil:

 

Men för att återgå till 1+1, vill jägare i Norge ha det så ?? Och förs det några

 

Förhandlingar för att anpassa till 1+2 ??

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@culot: Jeg synes Norge burde følge etter Sverige og tillate 2+1 i hagler.

 

Jeg vet ikke om at det forhandles det minste for å endre på dette, og det TROR jeg beror på at den almenne jeger i Norge har slått seg til ro med at det er 2 skudd i ei hagle. De som ønsker mer enn det oppfattes nok dessverre som "cowboyer som vil kompensere manglende skyteferdigheter med flere skudd". Vi har litt samme tendensen når det gjelder halvauto rifler også her i landet.

 

Jeg har halvauto - både hagle og rifle(-r), synes det er stas, og skulle ønsket vi kunne ladet hagla med tre patroner som i Sverige. Nå jakter jeg i Sverige og har ei 3 skudds hagle til dette bruket så jeg skal vel ikke klage så mye, men likevel :-9

Link to comment
Share on other sites

Jagar du i Sverige med en hagelhalvautomat/pump med LÖS 1+2 magasinpinne så gör du ett jaktbrott i Sverige :wink:

 

Vi får inte som i Norge ha lös 1+2 begränsare utan den måste minst vara limmad i röret, jag vet inte vad straffat blir för en Norrman ( max 5-8 år på tukthus :mrgreen: )

 

Men som svensk inföding blir vi av med licenserna då det heter " olaga vapeninnehav "

 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Det der er en svært interessant problemstilling, som jeg selve tenkte endel på da jeg dro med meg løs 1+1 pinne på jakt i sverige.

Selv konkluderte jeg med at det ikke ville føre til problemer, da jeg ikke har svensk lisens, og ikke er bundet til dens vilkår. Samtidig som jeg opprettholder jakt-begrensningen som er satt.

 

Men jeg er ikke jurist, så det hadde vært fint å få det sjekket skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...