Jump to content

Lys som går på batteri/12V


TikkaReven

Recommended Posts

om du tenkte du skulle bruke IR detektoren som bryter til å skru på lyset så vil jeg bare si at det er ikke lurt. plutselig lys og bevegelser skremmer vannet av reven og den kommer da mest sansynelig aldri tilbake utenom på dagtid. selv har jeg kjøpt meg 6 stk lastebil batteri for en rimelig penge. så dro jeg på biltema og kjøpte arbeidslys til traktor for 129 kr, en pakke skruer, loddebolt, ledninger og noe annet småtteri. så på en-to-tre og en jævla vond rygg :P hadde jeg lys på åtet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

om du tenkte du skulle bruke IR detektoren som bryter til å skru på lyset så vil jeg bare si at det er ikke lurt. plutselig lys og bevegelser skremmer vannet av reven og den kommer da mest sansynelig aldri tilbake utenom på dagtid.

 

var det jeg å mente, forsto liksom ikke helt greia med: lys me IRdetektor? er det å bruke IRdetektoren som varsler?

Link to comment
Share on other sites

det handler mer om hvor høy effekt pæra di har ;) og det er også derfor jeg var i veig å skaffet meg seks lastebil batteri;) litt høyere effekt+ at de varer lenger. koster også selfølgelig litt mer men det er bare å bytte ut batteri vannet når de ikke holder på strømmen lenger.

Link to comment
Share on other sites

seks lastebil batteri;) litt høyere effekt+ at de varer lenger. koster også selfølgelig litt mer men det er bare å bytte ut batteri vannet når de ikke holder på strømmen lenger.

Øøhh. Hvor har du fått vite dette? Ikke engang verdens beste batterivann greier den biffen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lett i hele kveld, men finner ikke det jeg er ute etter.

 

Så ber for siste gang : )

Kan noen sette opp linker til alle delene jeg etterlyser?

 

Lyskaster som slår seg på automatisk når det blir mørkt (12 V)

Bilbatteri og ledninger som man kan koble på lyskasteren (Minimum 50 m ledning)

Bilbatteri lader

 

 

Kan man sette på både lyskasteren og en revevarsler på et bilbatteri likt? (begge drevet av 12 V)

 

Takk for meg..

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem på hytta der vi ikke har strøm.

 

Som du allerede har fått et hint om, at reven ikke synes det er særlig kult når lyset plutselig kommer på når den kommer. Dette løste jeg ved å lage en krets som skrur seg på når det ble mørkt og skrudde seg av når det ble lyst, men når jeg ikke sitter i glugga (som kun er i helgene, siden jeg jakter på hytta) trenger jeg ikke en "høyeffekt" lyskilde, så jeg satte opp to lamper. En på 0,5W og en på 3W........... ja jeg bruker LED :wink: , som jeg enkelt bytter om på ved hjelp av en vender inne i glugga, som igjen styrer kretskortet og de to lampene, men det er bare 0,5W lampa som er styrt av lyset. 3W lampa er det ingen grunn til å styre siden den bare brukes når jeg er der. 0,5W lampa lyser når jeg ikke er der og 3W lampa lyser når jeg sitter der, og jeg kan ha en batteripakke på 32,5Ah 24V (serie og parrallel koblet batteripakke, hjemmelagd) i en måned, før jeg må lade.

 

Hvis du har noe kunskap om elektronikk, mesteparten lodding og å kunne lese skjematikk, så er den ikke noe vanskelig å lage heller. Så si ifra om du har lyst på å prøve deg så skal du få tegninger.

Jeg vil advare deg, det er en veldig følsom krets, spesielt fototransisitoren tåler ikke mye.

 

Kim-André

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg helt enig med Kim-André. Når det gjelder å ha lys med god styrke og god batterilevetid fins det ikke noe bedre enn LED, og den nye generasjonen som finnes på markedet er nå så god at du ikke trenger rare batteriene for å ha sterkt lys i dagevis, selv uten natteslukking! Oppladbarhet er helt klart et must. Og dersom man bruker en slik krets som Kim-André har bygd seg, har man plutselig dobbelt så lenge lystid. Om du ikke er loddekyndig og kan dette selv, finnes det sikkert noen i omgangskretsen som kan eller kjenner noen som kan, og da er det jo bare en kveldsstund og litt deler så er du i mål. Lykke til med jakta! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...