Jump to content

7-08 rem.på elg?.


hillbilli77

Recommended Posts

Hei.Har gjort et impulskjøp av en Remington seven i 7-08 remington.Har noen her på forumet erfaringer med dette kaliberet på ELG,rådyr bever etc,etc er uinteresant.Patronene som vil bli brukt er KUN Remington core-lockt 140 grains eller Remington 140 grains premier accutip,ellers INTET annet.Er takknemmelig for svar/synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Har til dags dato ikke brukt dette kaliberet på elg, pga en 338 winmag til dette formålet.

Men skutt noen reinsdyr, rådyr og bever med core-lokt ultra 140 grs.

Funker meget bra, blir ganske så fine slakt.

 

Min far har derimot skutt noen elg, mener å huske at det sjelden ble gjennomskutt. Ble nevnt i et jaktblad for en tid siden om kaliberet til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

På elg er det bare en ammotype som er bra i 7-08. Det er Federal med 140 TSX.

 

Remington Core Lock er en av de absolutt dårligste vanlige blyspissene på markedet. Anbefales IKKE! Core Lock Ultra er veldig bløt og ekspansjonsvillig, 140 grs er lett for kaliberet så dybdevirkningen vil være begrenset.

 

Ikke det du var ute etter, men ingen av patronene du har er i mine øyne brukbare elgpatroner.

 

Core Lock er sikkert super på Rev/Bever. Ultra på rådyr og små rein/dåhjorter, men la det bli med det.

Link to comment
Share on other sites

Han som er redaktør i jegerårboka bruker det til alt storvilt. Omtaler det også i ei bok som heter noe sånt som storviltjakt. Han er godt fornøyd også på elg. Er vel litt som 6,5. Ikke noen versting, uten at elgen blir noe mindre dau av den grunn. Snill rekyl kan fort bidra til bra skyting, og det er jo som sagt riktig skuddplassering som er det viktigste. Finn ei 7mm jaktkule av den moderne sorten, så detter vel elgen :-)

Link to comment
Share on other sites

7-08 er jo bare en moderne 7x57 som er mye brukt til storviltjakt i Europa og Amerika. Så med rette kuler tar den livet av elg litt bedre enn 6,5x55 og nesten like bra som alt annet.

 

Men kuler rundt 150-175 grain hvis de inneholder bly. Og kuler i 140grain klassen om det er reine kobberkuler. Pga dybdevirkning osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lov å si at det blir stapping med MRP, men J. Lien er positiv til MRP i Ladeboken 7, og jeg mailet litt med teknisk support hos Norma, de mente at MRP var bedre egnet til 150gr kuler enn URP. Jeg vet ikke selv da jeg er for fersk med ladepresa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...