Jump to content

Hylse satt seg fast i kammeret på Mini-14


LevAndropov

Recommended Posts

For å gjøre en lang historie kort, så var jeg på skytebanene i går med en kompis for å skyte med Ruger mini 14. Vi benyttet oss av American Eagle ammunisjon, og det første magasinet ble tømt uten nevneverdige komplikasjoner. Nytt magasin ble fylt opp og det var på'n igjen. Men midtveis i dette magasinet sa det helt stopp, og våpenet ville ikke kamre. Patronen ville rett og slett ikke gå langt nok inn, så det virket som det var noe i kammeret som gjorde at patronen ikke kom helt inn.

 

Da vi tok en nærmere kikk på løpet så vi dette:

wup17r.jpg

Vi kom i hvert fall fram til at den gull-aktig ringen som så vidt skimtes inni løpet, ikke skal være der.

 

Etter mye diskusjon på hva dette kunne være, så fant vi tilslutt en "tomhylse" på bakken som gjorde at vår mistanke gikk mot at det måtte være en hylse som hadde satt seg fast i kammeret. Tomhylsen vi fant på bakken så nemlig slik ut:

205pmyu.jpg

Kanskje litt vanskelig å se det på bildet men det viser i hvert fall en hel hylse med kule, hvor det har skilt seg fast en avrevet tomhylse utenpå.

 

Så spørsmålet blir da om det faktisk er tilfellet at en hylse kan sette seg fast slikt i løpet, og hvordan man eventuelt kan fikse et slikt problem?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så spørsmålet blir da om det faktisk er tilfellet at en hylse kan sette seg fast slikt i løpet

Det svarer du vel greit på selv..

 

og hvordan man eventuelt kan fikse et slikt problem

Du har altså fått 2 hylseseparasjoner ila. noen få skudd. Først den du fant på bakken og som ble med ut med et ladegrep, og så en til som hindrer kamring.

 

Den sikreste måten jeg kjenner til er å bruke en gjengetapp som passer inni hylsa. Siden du har ei avrevet hylse kan du bare måle innvendig i den. Jeg har aldri satt fast så små hylser og vet ikke hvilken tapp som passer. Jeg gjetter på en M6 eller en M7

Du bare "gjenger" deg innover, og så løsner den. En nødløsning som kan virke er en bronsebørste, stikk inn og prøv å dra ut. Eventuelt å børste fra munningen (gud forby :wink: )

 

Det egentlige problemet må ligge et annet sted. Årsakene er enten alt for stort patronspill (headspace) i rifla, for små patroner, eller at gassystemet låser opp for tidlig/for mye trykk i systemet når den lååser opp - har du satt på demper?.

Hjemmeladere ser av og til dette problemet med hylser som er sizet for mye, ladd for mange ganger, elelr utslitte av andre årsaker - kunder av børsemakere med litt for mye fart i svingene kan oppleve det fordi kammeret er for langt, og halvautobrukere kan oppleve det fordi det blir kødd med låsingen eller at kammeret er så kokset igjen at hylsene henger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :D Skal prøve den metoden du snakket om, og krysse det som krysses kan for at det går.

Årsakene er enten alt for stort patronspill (headspace) i rifla, for små patroner, eller at gassystemet låser opp for tidlig/for mye trykk i systemet når den lååser opp - har du satt på demper?

Men er nok egentlig mest interessert i å vite hvordan noe slikt kan skje. Når det kommer til patronspill, så vet jeg faktisk ikke hva det er :oops: Når du nevner for små patroner, snakker du da om selve prosjektilet , eller hylse+prosjektil? Er ikke demper på våpenet, så for mye trykk er vel ikke problemet.

Link to comment
Share on other sites

Med patron mener han alle delene i sammen, ja. Patronspill er "tomrom" mellom patron og kammer, altså at enten patrona er feil, eller rifla er kamra med for stort kammer.

 

Høyt trykk kan oppstå av mange årsaker. Skit og lort er en årsak, det vil hope seg opp over tid, dersom en ikke pusser godt nok.

 

Du sier at hylsa sitter i løpet ?? Eller mener du i kammeret ?

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan du kjøpe en hylseutdrager fra Midway. Slike finnes til ymse kaliber.

 

Er denne rifla ny? I så tilfelle kan headspace/patronspill være problemet. I beste fall dreier det seg om en lot med defekt ammunisjon. Siden jeg får en følelse fra det du skriver om at du ikke er helt fortrolig med hvordan dette fungerer mekanisk, ville jeg tatt rifla til en børsemaker. Å måle headspace tar 30 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

.222Rem i .223 kammer?

Neppe, ser en på den avrevne hylsa ser den ut som en vanlig 223, en 222 skutt i 223-kammer burde ende opp med uvanlig kort hals.

 

Noe er uansett veldig feil, slike hendelser er så uvanlige at to hendelser på samme dag peker mot feil på våpenet. Feil på fabrikkammo ville nok ha produsert slike hendelser også hos andre, så her bør du sende børsa inn for full sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Du sier at hylsa sitter i løpet ?? Eller mener du i kammeret ?

Ganske lite spesifikt av meg, mener jo så klart kammeret, ja!

 

Er denne rifla ny?

Våpenet tilhører ikke meg, men kompisen jeg var og skjøt med. Men tenkte bare å hjelpe han litt. Våpenet er kjøpt brukt, og var visst modellen som kom etter den det visstnok hadde vært en del trøbbel med. Ikke at det sier meg noe mer enn at det ikke er den eldste og heller ikke den nyeste :lol: Men når våpenet ble testet for første gang på skytebanen, så presterte den med noen av de verste samlingene jeg hadde sett. Det varierte fra skivebom til 5'ere og 10'ere samme hvor midt i skiven det ble siktet. Våpenet ble derfor sendt inn til børsemaker, som konstaterte at det manglet en pakning mellom løp og stokk som forårsaket den dårlige presisjonen. Våpenet ble reparert og testskutt på 100m hvor den fikk samlinger på 50mm, som ikke er noe annet enn forventet av en mini-14.

Feilen med hylsen som har satt seg fast i kammeret skjedde på første skyting etter at kompisen min hadde fått børsen tilbake igjen fra børsemakeren. Har vanskelig for å tro at denne feilen og turen hos børsemakeren har noe sammenheng siden det kun ble byttet en pakning, og derfor ingen fikling ved kammeret.

 

.222Rem i .223 kammer?

Riktig som Erlend Meyer sier at det er snakk om 223 kaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vanskelig for å tro at denne feilen og turen hos børsemakeren har noe sammenheng siden det kun ble byttet en pakning, og derfor ingen fikling ved kammeret.

Ut ifra det du forklarer så har jeg vanskelig for å tro at det ikke er en sammenheng...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...