Jump to content

Ødelagt løp.


leffa

Recommended Posts

Trenger gode tips.

Har en Carl Gustav 3000 6,5 (sauer 90) kjøpt på midten av 80 tallet.

Fantastisk våpen med under 3cm samlinger på 100m, i alle kulevekter, men...

Gjenget opp løpet i UNF1/2-20 (har eget gjengesnitt) og monterte på demper.

Første gjengeforsøk ble misslykket og eg måtte kappe 1,5 cm og gjenge på nytt.

Det ble bedre (gjenget i dreiebenk) har også kronet løpet med 11 grader.

Problemet er at pressisjonen er borte.. egen spredningen er ca 15cm på 100m, uten demper og

rundt 10cm med demper. Kjenner det er ørlite kast i demperen, når eg skrur den på.

Tørr rett og slett ikke bruke den på rev og gås lenger.

Er det noen som har noen gode "børsemaker" tips om hvordan eg kan få min rifle tilbake til start?

Tips om hvor eg kan få kjøpt nytt løp, tas i mot med takk, (som siste utvei;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen gode "børsemaker" tips om hvordan eg kan få min rifle tilbake til start?

 

Det at du bruker gjengesnitt tyder på at du ikke har satt deg skikkelig inn i hva som kreves for å gjenge en børse korrekt for lyddemper.

 

Ikke for å være ufin, men jeg tror din beste løsning er en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Og derfor måtte eg gjøre det på nytt, denne gangen i dreiebenk og gjengestål.

Gjengesnittet er først og fremst til fjerning av kruttslam, rust, osv.

Har tenkt at det kanskje er resonansen som gjør det. kanskje å kappe 1,5cm til vil løse problemet?

Link to comment
Share on other sites

Nja, 4bakker er ikke påkrevd selv om det sikkert funker like bra som noe annet. Det vanligste er å spenne pipa i chuck ved kammer og styre munningen på spiss, helst med en tilpasset pilot.

 

Uansett, med mindre du har gjort noe vesentlig feil (feks dratt til rundt tynn pipe med vold og makt) tror jeg ikke pipa er ødelagt, kappe en cm eller to og ny gjenging er verdt forsøket.

Link to comment
Share on other sites

Brukte dreiebenk med senterspiss og gjenget med gjengestål, i benk, så gjengene skal være i orden.

Min teori er at svigningene i løpet kaster kulene litt hit og dit. alternativt at kroningen er feil, men den ble også dreid i benk.

Å kappe løpet litt og gjenge på nytt, er ett godt alternativ. utgangspunktet på løpet er 58,6cm. kan vel ta 1,5cm uten at det går for mye ut over hastighet/storvilt kravet..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan dreide du kronen? Skarpt stål og kutt fra borring og ut er det beste, det gir minst grader. Husk at en konisk krone krever nøye sentrering av løp, som KviteKrist sier er en rett 90° ikke følsom for dette. På den andre siden er skarpe vinkler mer utsatt for skader og pusseslitasje, på et jaktvåpen er nok en 45° kanskje det greieste valget i lengden. Jeg har gjerne gått for en nedsenket 90 siden det er et veldig sikkert valg mtp presisjon, men så aksepterer jeg også at jeg kanskje må friske den opp i fremtiden.

Dette med 11° er detaljonani som ikke er nødvendig for en jaktbørse hvor kravet ikke er bedre enn tommen på 100m.

 

Senterspiss mot kronen er ikke helt optimalt (med mindre du bruker en 60° som spissen), det beste er en senterborret pilot tilpasset borringen. Disse må dreies i én oppspenning, men det er ikke så mye pes og de varer lenge med riktig behandling. Når du først har en og du har fått teknikken i boks er det å gjenge andre børser bare en lek.

 

Ikke glem at jo mindre diameter og grovere gjenger du går for jo større er sjansen for å forstyrre løpet, stor diameter og fine gjenger gir også bedre tiltrekkingsmoment.

Link to comment
Share on other sites

Jepp det er " gøy" å gjøre ting selv... Og får en det til er æren desto større :wink: .... Men går det gale.... Ja da har en ingen andre å skylle på enn seg selv :roll: .... Men nå er jo det ikke gøy lengere... Du har prøvd... Det gikk ikke som planlagt... Og da er mitt klare råd å sende løpet til gjenging hos en kompetent fagmann.... Så slipper du å lure på om den" dårlig" samlingen skyldes "dårlig" håndverk fra deg... Enten så " friskmelder" han løpet ditt... Eller så får du anbefaling om et nytt.... Så slipper du flere netter med dårlig nattesøvn :) er klar over at dette ikke er " børsemaker" råd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre skrudd sammen slik at eg helst vil gjøre slike ting selv. Er litt sta på det punktet.. Kryper til korset, når alt annet har feilet;-)

Det blir nok en runde til i dreiebenken.

Gjenging og kroning ble utført av en bekjent, som jobber som mekaniker instruktør, så all tvil til side mtp kompetanse.

Likte 90° tipset;-) Skyter ikke mer enn 50-150 skudd i året så det bør holde noen sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Børsa ble med på jakt:-) Oppskytingen gikk bra den, på første forsøk, men ikke så god samling som i "gamle dager".

Hjort ble det også, selv om eg satt og sikret, for en som skjøt sin første hjort :D

På smygjakt blir det ofte korte og kontrolerte hold, uten at dyret vet at vi er der.

Det er målet, blir vi sett, så lar vi de gå.

Skal uansett ta videre tipset om å dreie utover, for å unngå grader i munningen og å dreie vinkelrett kroning.

Takk for gode tips :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...