Jump to content

Norrøna eller Bergans rammesekk


baikalgutten

Berkans eller Norrøna  

45 members have voted

  1. 1. Berkans eller Norrøna

    • BERGANS POWERFRAME 130 L
      13
    • NORRØNA RECON PACK SYNKROFLEX 125L
      33


Recommended Posts

Hei

Sitter å vurdere å kjøpe med en større og mer solid sekk til reinsjakta. Har sett på disse to:

BERGANS POWERFRAME 130 L

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=245" target="_blank" target="_blank

 

NORRØNA RECON PACK SYNKROFLEX 125L

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=6651" target="_blank" target="_blank

 

Hørt mye bra om bergans, men norrøna sekken virker jo lovende. Ser den er konstruer for og av forsvaret 8) Noen som har erfaringer og råd å dele?

Link to comment
Share on other sites

Har en Powerframe selv, har ikke prøvd noe annet egentlig, men jeg ønsket en sekk med feste til pulk, man kan også ta av sidelommene og gjøre de om til en liten dagstursekk, ikke dumt! (Mulig man kan det på Norrøna sin også) Prisen er litt bedre på Bergansen også. Ellers er det vel kongesekker begge to.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker selv Norrøna :D fikk den til konfirmasjonen for 3 år siden. Det er en helt nydelig sekk og bære tungt med!

Det leddede hoftebelte gjør at en meget tung sekk føles utrolig behagelig å gå med selv i ulendt tereng.

 

Forgje gang jeg bar tungt i den bar jeg ut 3 saltsteiner, en sekk med totalvekt på mellom 35 og 40 kilo. dette var jo selvfølgelig ganske tungt i bratt tereng, men ikke ubehagelig slik det ville vært med alle de andre sekkene jeg har og de aller fleste som jeg har prøvd. og det at forsvaret bruker denne er jo bare en bekreftelse på at det er en solid, god, stor og behagelig sekk, for er det noen som bærer tungt og langt så er det gutta der inne...

 

vist ikke du er pokka nøtt til og lett kunne ta av sekken og uke bare ramma til og bære med så er jeg ikke i tvil en plass på hvilken sekk jeg hadde valgt... alle mine kompiser som prøver den er like overasket over hvor behagelig den er og gå med,selv med mye vekt :D det er også veldig gode festemuligheter på utsiden av sekken :) men vist du er under 170 høy så må du nok over på Parra ranger modellen ;)

 

For all del, har hørt mye bra om power framen også(seinest i en test hvor den havnet veldig høyt oppe vist ikke på toppen) men siden jeg er så utrolig fornøyd med min Recon pack så er det denne jeg vil annbefale ;) og så vidt jeg kan lese har ikke power framen leddet hoftebelte( det er det jeg setter mest pris på med Norrøna sin)

 

jeg ser prisen er litt forskjellig, men kan love deg at du får det du betaler for med Norrøna ;)

Link to comment
Share on other sites

og det at forsvaret bruker denne er jo bare en bekreftelse på at det er en solid, god, stor og behagelig sekk, for er det noen som bærer tungt og langt så er det gutta der inne...

 

Mjaa... Beklager om jeg ødelegger et bilde nå, men det er ikke alltid at det beste blir valgt. Mellom krav til utstyr og hva gutta på bakken vil ha sitter det folk som driver med penger og politikk. Da blir det som regel det som bestemmer hva en får...

Nå er det noen år siden jeg var inne, men de recon pack sekkene som var i forsvaret da var ulike de nye med fancy ramme. Noen mente til og med at de var produsert av Bergans. Kamuflert utgave... Om dette stemmer vet jeg ikke. Jeg synes og stoffet i sivil recon pack er veldig tynt. Hadde en en gang, men klarte å slite hull i den. På gammel rp var det strekkfisker i ryggen som holdt systemet der skulderstroppene er festet. Disse ryker en eller annen gang, eller værre, krokene de er koblet til ryker. Hvordan det er nå vet jeg ikke. Om jeg skulle kjøpt sekk nå ville jeg prøvd begge to, da det er bra sekker uansett. Men om en trenger muligheten til å ta av sekkepose sier valget seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg kjøpte min norrøna reconpack i 2007, d va då den første modellen med rektangulere "rør" som pakkramme og ledda hoftebelte kom i salg. Sia den gong he den blitt brukt til langtur, skitur, villreinjakt. Den har feste for pulk på sidene av hoftebeltet.

sekken he aldri svikta sjølv om sekken he vør over 55kg, då e d nok heller mannen som svikta først :winke1: og etter 7års bruk er det kun eit par stripe i rammelakken som beviser at den er bruk, ellers framstend den som ny.

Sekken har mange muligheite for kompresjon som jer den fast og utrulig stabil og gå med.

Sidelommene kan enkelt sippast av og brukast som ein lett dagstursekk til feks rypejakt som bergans sin powerframe.

 

Eg har ingen egene erfaringar med bergans sin powerframe, men har eit par kompisar som har den og dei er godt fornøgd.

Einaste forskjellen er vel at norrøna sin sekk er litt dyrare enn bergans sin.

 

Til sjuande og sist er det ditt valg :)

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag i grunn. Hadde powerframen i to år og syns reinsjakt var et helvete og sekken var alltid vond, kjøpte meg reconpack og den passet meg mye bedre. Den har vært med noen mil og blitt lagt (slengt) i steinura noen ganger. Litt riper på stolpene etter bruk, men stoffet ser man ikke at det er brukt, om man ser bort fra litt lort og blod som har satt seg fast.

Fordel til powerframen er at sekken kan takes av for vask og bruke rammen til andre ting.

Du må nesten prøve begge sekkene og se hva du liker best

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge typene, + Norrøna Hadeng La (modell før Recon Pack).

Den best av disse er nok Norrøna, men egenvekt på nesten 5 kg blir for mye for meg.

Etter å ha forsøkt 5 forskjellige sekker de siste 3 årene på reinsjakt, har jeg endelig funnet en sekken som passer meg og innfrir 90% av mine behov.

Berghaus Atlas II Rucksack - Cedar 80-120 liter (kjøpte den via http://www.simplyhike.co.uk).

 

Hvilken ryggsekk som passer best er individuelt, og ofte må en forsøke flere forskjellige modeller før en finner en som en kan "leve med". For meg ble det Berghaus, en traust og enkel sekk med moderat vekt under 3 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...