Jump to content

riflestokker fra boyds. mål og dimensjoner


olemk

Recommended Posts

Hei! sitter å sikler litt på en FT stokk til mauseren min fra boyds, eneste er at jeg ikke forstår meg helt på hvor og hvordan jeg får målene til å stemme. har prøvd litt med skyvelære og meterstokk men kommer liksom ikke fram til noe konkret match.

om ikke mauseren min passer noen av FT stokkene, vil jeg prøve å få skaffet en stokk til min 6,5. en Churchill highlander, eneste som må til er å finne ut hvilken annen rifle denne er en kopi av. kan ligne fælt på howa 1500 og en wetherby modell jeg ikke husker navnet på.. hehe. men om noen har vært borti dette så vet dere nok hva som skal til! :)

her er iallfall en link til mauserstokken

http://www.boydsgunstocks.com/product.h ... 1&cat=1220

Link to comment
Share on other sites

Senter-senter mellom låskasseskruene er tett oppunder 20cm cirkus 19,8mm kanskje? (Målt med meterstokk -.-)

Skulle jo være en largering grunnet det trappede løpet i 8x57? Eller finnes det 96'er i samme kaliber?

Føler jeg har litt å sette meg inn i når det kommer til mauser modellene.. hehe

Link to comment
Share on other sites

8x57 er nok en large ring. forskjellen (eller ivertfall en av de) er at small ring er kassa sylindrisk mens large ring har en større diameter på fremre del av kassa derav large ring (større ring). Etter som jeg kunne se leveres ikke ft stokken med millitær løpskanal bare sporter barrelchannel.

 

Da står du vel egentlig igjen med noen få valg: bestille ft stokken du vill ha med sporter barrell chanel og ta ut av løpskanalen der hvor det er nødvendig. det vill kansje se litt rart ut, men antagelig funke helt fint.

 

Gjøres som over men i tilegg kjøpe nytt løp. Dette er jo et unødvendig dyrt alternativ spør du meg men dog en mulighet.

 

Eller så kan du gjøre som jeg ville gjort (da jeg ikke liker tommel hull meg her og der stokker!) og kjøpt meg en classic eller prarie hunter stokk da de leveres med riktig løpskanal.

 

Du må uansett regne med litt tilpassning og bedding!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

20 cm delt på 2,54 er 7,87 tomme eller 7 7/8 tomme. Altså har du funnet riktig stokk. Hvorvidt militærløp går rett ned i løpskanal #1 vet jeg ikke, men jeg ville tro det Kanskje du må pusse litt? Antagelig må du pusse litt av magasinbrønnen på stokken også. Og en liten beddejobb er påkrevd.

Link to comment
Share on other sites

Da er jo den saken grei:)

Men om jeg noen gang skulle vurdere en ny stokk til churchill'en.. er det noen som har vært borti den? Ble fortalt en gang at den var en kopi av en rekke andre merker. Så boyds burde vel ha en matchende stokk i sortimentet sitt? :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, har nett kjøpt en FT stokk til ene HV-Mauseren min, og her kan du se hva som må tilpasses der:

 

Løpsgang: måtte jobbes ca 1 cm ned:

s281jSIl.jpg

 

Hakk til hevearm:

hUX1oREl.jpg

 

Ingen tilpassninger nødvendig andre plasser:

Underside

Hw9N9ZWl.jpg

 

Underside montert

CZs7ZLdl.jpg

 

Slingring ved magasinbrønn:

2vFiHtDl.jpg

 

Her er Låskassen jeg bruker:

ByYZunUl.jpg

 

Veldig fornøyd med stokkens utforming, har en Boyds på Ruger 10/22'en også..DqDDGHzl.jpg

 

 

Håper dette kansje hjelper litt.

Link to comment
Share on other sites

Prøveskyting, uten bedding? Burde det gå greit? Er jo folk som mener på at bedding kun er for å bedre presisjonen. Så om den går bra nok, så bør det ikke beddes?

Har tølja ut litt flis i løpskanalen, så løpet ligger fritt. Etter det jeg kan se og kjenne for hånd virker det som jernet ligger tålig dødt i stokken. Har heller ikke noe særlig slark med løse bolter. Men en beddejobb bør jeg vel fåreta meg uansett. Bare jeg får det gjort innen 3 uker :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...