Jump to content

Sideligger kombi


Bukken

Recommended Posts

Er man ute etter hjort, så flyr det alltid opp orre, men er man ute med hagla en sjelden gang så ser man ikke snurten av noen ting. Kombi eller drilling er løsningen, men drillinger er enten for korte og baktunge, eller bare for tunge. Og over/under-geværer liker jeg rett og slett ikke, om de så har den fineste London eller Ferlach-adresse på pipene.

 

Sideliggerkombi er kanskje løsningen. Har noen brukererfaring med sånne fra Merkel eller Heym, særegenheter, og vet noen om geværene finnes med rett stokk i stedet for de tyske Scweinerücken?

Link to comment
Share on other sites

En dural-drilling har lavere vekt enn en sideliggerkombi (2,8-3,0 kg), og ballanserer på leddbolten eller litt foran. Perfekt!

 

Helt enig med deg der :wink: , men fordelen med en kombi må vel være at det er en avtrekker for hvert løp. Det er enklere å velge rett løp til rett anledning hvis en ikke bruker kombi/drillingen mye.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det bare oppspenner for rifleløpet på kombi/drilling som gjelder. Grunnen er at jeg bruker andre flerløpede våpen med to avtrekkere, så som sideligger hagle og sideligger rifle. Hvis jeg skulle bruke et våpen med bare en sikring og rifle på den ene avtrekkeren og hagle på den andre ville det helt klart bli situasjoner hvor feil løp avfyres. OG det går det ikke an å trene seg bort fra så lenge andre dobbeltløpere med to avtrekkere brukes.

 

Skulle du fumle bort en skuddtjangs p.g.a oppspenneren, ja så får du bare vente på neste. Skyter du ved en feil et rifleskudd i stedet for et haglskudd, så gjør du deg fort skyldig i et farlig og uaktsom lovbrudd, og kan i værste fall ende opp med å skyte noen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg ønsker mer info om denne sideliggeren, ikke hva dere mener om våpenet rent utseende messig ! Det skal ikke utelukkes at jeg kanskje synes deres våpengarderobe er forkastelig, men det er hverken spørsmålet eller tema :wink:

 

Dette var forøvrig spørsmålet:

 

Denne kombien hadde vært veldig interessant å studere grundigere, men hvem tar inn slikt i Norge og hva er prisen ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Alle våpen med flere løp må til en hvis grad reguleres, uansett om løpene ligger over hverandre eller ved siden av hverandre. Dette gjelder også hagler, men jeg tror ikke man trenger å testskyte disse for å få det bra nok. Det er bare det at man stiller mye større krav til samskyting for en dobbeltrifle, enn der hvor minst ett av løpene er hagleløp. Brukes hagleløpet i en kombi til slugs, trenger man å regulere samskytingen bedre enn om man bare bruker den til hagl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...