Jump to content

Terrier VS Husky


Akanozze

Recommended Posts

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt, og har sammen med mine foreldre bestemt at vi skal ha hund. Jeg har en søster på 12 og kusiner og fettere jeg er med i jevne mellomrom. Yngste er 9. Min mor har vokst opp med hund, og jeg hadde hund i hus i ca tre år med min mors nye kjæreste.

 

Som dere skjønner er foreldrene mine skilt, og i og med at hunden blir i hovedsak min, så den vil i utgangspunktet være der hvor jeg er.

 

Min far og jeg driver med jakt, og skyting på høytid, og er interriserte i jakt begge to. Derfor er en tysk jaktterrier det ene alternativet, da den er en jakthund, har ingen spesiell kjennskap eller tilknytnung til rasen, og lurer på hvordan den er kjent for å være som en familiehund?

 

Samtidig er jeg veldig glad i å gå tur, da snakker vi teltturer gjennom hele året, og gjerne i mange minus. Husky fordi den er en fin kammerat og kan bære kløv, og min mor er også veldig glad i store hunder, som huskyer. Dessuten tror jeg en husky tåler lavere temperaturer enn en terrier. Jeg er ofterer på telttur en jeg er på jakt, og ser for meg at det også vil være sånn en lang stund til. Dessuten kjenner jeg folk som har husky, og kjenner rasen.

 

Jeg føler jeg må tilføye at jeg har lånt en husky på noen turer, og det er den roligste og snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Dette gjør såklart at jeg er glad i rasen.

 

Så Kommer jo spørsmålene, men før dere svarer så vil jeg si at jeg er klar over at en husky er en større hund, med det det vil medføra av mengder med mat og trim, og at vi er klare for få et firbent tilskudd i slekta.

 

Hvem av dem vil kreve minst ift oppdragelse og hvem egner seg best som en venn og familiehund?

 

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom de to på det praktiske (økonomi, trim, oppdragelse..)

 

Ville satt pris på syn her fra kammerfolket, både subjektive og objektive meninger! Leser her inne hver eneste dag, og vet at noen kan hjelpe en litt frustrert 16 år gutt som sliter litt med valgets kval!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kompis som driver med hundekjøring, og det var en periode han bare brukte Sibirian Husky. Og en av de brukte han under Elgjakta, på jaktlaget der så gjorde den like stor nytte som den Grå elghunden de også hadde med på jaktlaget. Så en husky kan nok gjøre like stor/mer nytte enn en Terrier. Spesielt hvis du har tenkt til å ha den med på turer og sånne ting.

 

Du bør ikke nøle med å kjøpe deg Husky! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en irsksetter og en Alaska husky... Huskyen er en omplaserings hund som vi fikk når den var mellom 2 og 4 år og har hatt den i 5 år nå.... Og huskyen er en meget anvendelig hund, trekker på ski, bærer kløv.... Men den har et vanvittig jakt instinkt og støter på alt av vilt... Fugler, gjess.... Men han har en hinsides interesse for hjort og rådyr... Dette er ikke en losende hund, men den støter viltet og følger det et kort stykke.... Kom ut på trappen og med en gang den kommer ut så værer den lukten av rådyr... Slepper den og pang... Så kommer det 2 rådyr springene mot meg... Ulempen er at det er en hund med sterk vilje og en kan risikere at den begynner å jakte på egenhånd... Har heller ikke funnet noen som vil skrive ut sauerenhets bevis... Selv om den har vært strømmet 2 ganger og ikke bryr seg om sau... Så sier de at det er alt for mye rovdyr i disse hunderasene....

Link to comment
Share on other sites

Med litt flaks så..... Men du er ikke garantert hverken det ene eller det andre.... Alaska husky som jeg kjenner best.... Er en " indianer hund" som indianerne alet fram for å løse flest mulige utfordringer som de trengte hunden til verktøy... Fra å trekke, bære og jakte... Flere husky raser blir brukt på isbjørn og får denne til å stå... Du er aldri garantert hverken det ene eller det andre når det gjelder en hund... Men med mye og tildels iherdig innsats så kan du få de fleste hunder til å gjøre det meste.... Men ikke nødvendigvis være best egnet til det.... Det er derfor det finnes hunderaser som er mere framtredende en andre innenfor forskjellige disipliner....

Link to comment
Share on other sites

Skjønner så klart det!

 

Ingen som har sagt noe om terrier som familiehund, noen meninger der?

 

 

Har en TJT-hannhund på 1,5 år. Han er ikke noen dårligere familiehund enn noen annen hund jeg har møtt. Veldig snill og tålmodig med unga. Litt vel dominant mot andre hannhunder, noe som fort fører til litt konflikter. Men dette er det bare å ta sine forhåndsregler mot.

 

En TJT har en hendig størrelse å ha i både bil og hus, og røyter lite.

 

En Husky er vel først og fremst en trekkhund. Ikke noe jeg hadde skaffa meg hvis jeg var en ivrig jeger.

 

TJT er en jakthund, med stor J. Min er alltid på vakt etter noe å jakte på. All fokus ligger på dette. Når han kommer inn i et hus han aldri har vært før, skal alle rom gjennomsøkes før han tar seg tid til å hilse på de som bor der, etter å ha titta ut av alle tilgjengelige vinduer vel å merke :wink: Men selv om han kanskje fremstår som en total jaktidiot for utenforstående, liker alle han. Det er nok hans positive fremtoning og gode humør bak all jakt og drapslysta som gjør dette :lol: I sofaen hjemme, når han har forvisset seg om at det hverken er katter i hagen eller døde mus i veggen, kan han absolutt finne frem kjelegrisen i seg. Far eller mors fang er absolutt en yndlingssoveplass når det passer slik.

 

Jeg bruker bikkja mi mest på rådyr, men han er også under trening til hijakt. TJT skal ha stor vannpasjon. Bikkja mi har ekstra mye av dette. Alt tilgjengelig vann skal bades i. Han var ikke gamle bikkja da jeg begynte å bruke han som apportør under andejakta. Du nevnte minkjakt. Har ikke brukt min på dette, men små rovdyr er absolutt favorittviltet til en TJT. Vil garantere at en TJT passer bedre til mink enn en Husky. Hadde nok også satsa på TJT fremfor Husky til elgjakt. Har ikke fått brukt min på dette enda, men ælj er like interessant for bikkja mi som alt annet. TJT blir brukt en del på ælj i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

..Men han har en hinsides interesse for hjort og rådyr... Dette er ikke en losende hund, men den støter viltet og følger det et kort stykke.... Kom ut på trappen og med en gang den kommer ut så værer den lukten av rådyr... Slepper den og pang... Så kommer det 2 rådyr springene mot meg... ....
Om en bevist slipper en A.Huskey på rådyr/hjort bør en regne med at en blir uten hund temmelig fort- og en bør vel muligens også bør bli det? Det er ikke uten grunn at det er satt er maksimal boghøyde på 41 cm for hunder til bruk på hjort/rådyrjakt. Om en kaller oppførselen til hunden for støtende og tror aldri så godt om denne typen hund, tar den lett livet av både hjort og rådyr om sjansen byr seg. Det er nok lurt å kontakte DN for tillatelse til dette før en slipper en huskey som støtende hund på rådyr. Svaret er vel gitt på forhånd. Forskriften om støtende hunder er vel laget med tanke på Wachtel og andre kombiraser. Og det er eier som er ansvarlig for hundens handlinger.

 

Mitt råd er at skal du ha en jakthund for, så kjøp en annen type.

Andre faktorer er jo om du bor i by, hvilke planer har du osv. Skal du reise bort for skolegang? En Huskey trenger myyye trim og oppfølging. Blir den stående i en hundegård å gjø hele dagen i tettbygd strøk? En slik hund krever en masse- og som 16 åring er det muligens skolegang som bør prioriteres?

Link to comment
Share on other sites

Asterix: jepp det er eieren som er ansvarlig for hunden.... Men det er ei heller ikke din oppgave å tolke forskriftene.....hva forskriften er ment eller tenkt kan en ikke forholde seg til.... Det en må forholde seg til er hva som faktisk står i forskriften.....Og boghøyden gjelder Løs på Drevet Halsende hund: og siden du ikke helt er klar over lovverket sier så skal jeg her sitere det for deg :

 

Viltlåvens paragraf nr 23 regulere bare bruken av løs på drevet Halsende hund.... De andre jaktformene der hund benyttes kommer IKKE under lovverket og er dermed tillatt.... At du Asterix velger å tolke lovverket på din egen måte.... Får stå for din regning.... Men før du så bastant uttaler deg.... Bør du foreta en realitets sjekk.....

 

Den samme paragrafen sier også at all bruk av løs på drevet Halsende hund er forbudt, utenom på hare, rødreven og gaupe.... Men i heftet informasjon om jakt og jakttider 01.04.2007-31.03.2012 hvor direktoratet åpner for bruk av løs på drevet Halsende hund, på rådyr og hjortejakt.... Derav boghøyden på 41 cm...... Nå har jeg vel dokumentert nok at du har dummet deg ut med synsinger og tolkningen din.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor ganske landli til, og trener mye. skolen er ikke langt unna, og min far jobber like ved, så hunden vil ikke bli alene så lenge på dagen. Hunden skal også brukes på turer, og i og med at det blir ca 15 turer i løpet av høst/vinter/vår, blir den nok mer brukt til tur en jakt. Hvordan er en terrier på litt lengere turer? i kulde?

Link to comment
Share on other sites

Nope... Jeg forholder meg alltid til lovverket også når det gjelder båndtvang.... Og en Alaska husky er ikke en løs på drevet Halsende hund.... Og dermed lovlig...den er ikke skarp mot noe vilt... Den jakter helt stille.... Og jeg kjenner hundene mine og har 100 % kontroll på de.... Problemet mister.... Var at du begynte å blande inn DN osv... Og at du ikke holdt deg til realitetene og lovverket..... Og på det grunnlaget fikk du et motsvar... Du må tåle å bli korrigert når du tolker lovverket feil.... Og beskylder andre for å bryte loven.... Tenk litt over hva du skriver.....når kunnskapen ikke står i samsvar med skrivekløen....

Link to comment
Share on other sites

Ta kranglingen på PM.

 

Helt enig Skog: men dette er ikke krangling.... Det er meningsutveksling... Og eneste grunnen til jeg svarte var at ingen er tjent med vranglære.... Og at uriktige påstander ikke bør stå ubesvart.... Da uttalelser, unsanheter og vranglære har en tendens til å bli sannhet om ingen korrigerer de :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...