Jump to content

March-F 3-24x42 FFP Tactical - Noe for meg?


Lindskog

Recommended Posts

Går egentlig med lyst på både ny børse og kikkert, men da jeg ikke er i nærheten av å bli enig med meg selv i forhold til kalibervalg legger jeg dette på is så lenge og går for en ny kikkert til gamlebørsa isteden. Denne kan jo senere bli med over på ny børse hvis det skulle bli aktuelt.

 

Børsa det er snakk om er en Ragnar Hansen bygd Remington 700 kasse (før han begynte med egne kasser) med tjukk pipe i 308 og McMillan kolbe. Veier ca. 4 kg blank med en gammel Kahles 6x42 som står på i dag. Det funker fint med vekta slik den er, men da børsa er tung i seg selv ønsker jeg ikke noe stort beist som drar vekta betydelig opp.

 

Jeg har tittet litt på kikkerter, og tenkt litt på hva jeg vil ha. Primærbruk er jakt og øvelsesskyting på ikke så ekstremt mye over 100 m, forhåpentligvis 200-300 m i det minste fra senhøst/vinter. Litt lengre hold gleder jeg meg til å prøve, og jeg har lyst på en kikkert med skikkelig retikkel og tårn slik at jeg kan begynne å lære meg dette, og ha en dugandes kikkert som jeg er godt vant med som duger på lengre hold hvis jeg skulle få ordnet meg det.

 

March-F 3-24x42 FFP Tactical, sannsynligvis også Illuminated, synes jeg virker svært lovende på papiret. God optikk, god forstørrelse, ikke for stor, virker hendig og grei til både jakt og skyting på 101 m+. Ikke det at jeg føler jeg trenger helt opp til 24 i forstørrelse, men det skader jo ikke å ha. Rundt 3 som laveste synes jeg er kjekt, og rundt 42 i størrelse er en hendig størrelse som jeg liker godt. Noe beist på 56 er overhodet ikke aktuelt.

 

Så: Duger Marchen som jaktkikkert også? Tenker da både elg, rådyr, rev, fugl etc. på varierende hold. Noe andre kikkerter med rundt samme størrelse, kvalitet og finesser jeg bør titte på?

 

På forhånd takk for all hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik. Jeg har også en Zeiss 2.5-10x42.

 

Ja og ha, og tja - hva skal man si. Zeissen min har forresten tysk #4 og ingen parallaksejustering. JEg har jaktet med begge, brukt begge i skumring, hvor de suger.. drept dyr mens jeg så gjennom dem, og brukt begge på langholdsskyting.

Før jeg kjøpte Marchen pleide jeg å si at den lille Zeissen hadde vært perfekt om den hadde mildotretikkel. (jeg sammeligner dem fordi de begge er små kikkerter som ikke gjør børsa til et monstrum, og fordi de er lyn skarpe og klare begge to. Optisk er det topp, men Zeissen vinner kampen om synsfeltet - uten å anstrenge seg.

Marchen har mildotretikkel og alt mulig, et meget godt mildotretikkel faktisk, nesten dobbelt så mye justering tilgjengelig, og en haug forstørrelse - den er trang i "øyet" på 24x forresten, du bør ligge godt og trygt bak den for å se kula slå inn i rådyret for å si det slik, på 10x er den jo som Zeissen omtrent.

Marchen har også utvendige ratt, men det har Zeissen min også - ikke alle vil ha det.

Tyskerretiklet er også genialt, for det forteller det øyeblikkelig avstanden til dyret, iallefall om det er et hjortedyr. Mens mildotretiklet gir mulighet til mer nøyaktig avstands"måling" om måstørrelsen er kjent.

 

For meg har de to funksjoner, men også et kraftig overlapp - Marchen står på jaktrifla fordi jeg har tenkt å skyte hjort når jeg ser hjort, og skyting på litt avlangt hold tror jeg Marchen er best på - selv om jeg har skutt mer enn bra nok på mer enn langt nok hold med Zeissen. Men en kan se horn og kuk på lenger hold med 24x enn med 10...

 

Jeg vurderer sterkt å sette på Zeissen til elgjakta, og en Razor HD til månejakta senere i høst, det er ingen absolutte sannheter. Men det vil medføre ekstra innskyting så vi får se om det skjer.

Skal du ikke skyte på stort over 300m, ikke jakte på stort mer enn det, og ikke bedømme avstand til blinker med kjent størrelse eller forlegge siktepunkt kjapt på kommando - så ser jeg ikke hva du skal med Marchens funksjonaliteter og store zoomområde, som faktisk går på bekostning av synsfeltet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å understreke det, Marchen er ikke dårlig i skumring til å være 42mm, du vil trolig slite med å finne en 42mm med bedre egenskaper, for den har veldig høy kontrast - men den ER 42mm... Det er bare ikke en skumringskikkert

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har også march 3-24... med lys i min.

Optisk sett for skumring er den som M67 sier meget bra til 42mm å være. MEN, det hjelper pent lite at du ser dyret inni der for du ser jo pokker ikke retikkelet.

Og når du skrur på lyset så kan du bare starte å nynne på "nå tennes tusen julelys" - for da blir det ikke noe dyr å se i kikkerten lengre.

Jeg fikk først en lysmodul av typen "low" - og har nå fått en custom som er svakere enn low... men jeg føler fortsatt behov for en custom custom svakere enn den svake - for fortsatt forsvinner dyret i kikkerten når jeg skrur på lyset. (skøyt en gås rundt midnattstider for noen helger siden, og måtte toggle det av og på for å plassere korset, og tilslutt skyte med lyset av for å se treff)

 

Men, marchen er en veldig fin kombinasjon mellom jakt og langholdskikkert takket være den kompakte fine størrelsen, og svært gode optiske egenskaper mellom 5x og 15x.

Link to comment
Share on other sites

Ja og ha, og tja er jo alltid en betryggende start. :mrgreen:

 

Flott med litt erfaringer, takker for svar begge to.

 

Jeg skal nok ikke skyte på mer enn 300 meter nå om dagen, men håper at jeg får ordnet det til i fremtiden, og derfor prøver jeg å tenke litt fremover hvis jeg først skal investere i dyr kikkert. Det jeg vel ønsker er en kikkert som er god nok til begge deler. Det trenger ikke være verdens råeste langholdskikkert, det har jeg ikke bruk for, men den må duge skikkelig til jakt. Parallaksejustering og utvendig ratt vil jeg gjerne ha. Forstår at Marchen selvsagt ikke har samme skumringsegenskaper som en 50 eller 56, det sier seg jo selv, og det er ikke et problem. Kjøper jeg en 42 så er jeg inneforstått med at det selvsagt finnes bedre skumringskikkerter, men at Marchen er god til å være 42 er jo godt å høre.

 

Så, jeg vil ha parallaksejustering, utvendige ratt med miljustering, lav nok forstørrelse (2 eller 3 helst), høy nok forstørrelse (ihvertfall 12, litt til er helt greit) og sannsynligvis lys.

 

Er litt usikker på om jeg trenger mildotretikkel, og dette med FFP kontra SFP. Har i dag tysk #4 på kikkerten jeg også, og det funker jo flott det.

 

Forslag til konkurrenter av Marchen jeg ev. bør titte nærmere på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kvittet meg med min kikkert(samme som du spør om). Synes den ble for trang i synsvinkelen. Og det var da mye tregere å finne feks ett kobbe hode som dukker opp forskjellige plasser.

Overdriver nok litt når jeg sier at optikken er som en overpriset Leupold. Men jeg har også skutt gås med Leupold 4,5x14x50 rundt midnatt.

En topp kikkert for blink skyting. For den er jo klar og fin i dagslys.

Jeg ble litt overrasket over paralellakse justeringen.Den går fra 10 yards og opp. Men det aller meste av justeringsområdet er mellom 10 og 100 yards(slik er det også med feks Leupold kikkerter som har paralellakse justeringen framme på linsa).

 

Til den prisen, så synes jeg ikke kikkerten er verdt pengene.

 

Prøv den nye Conquest serien, hvis du kan leve med ett retikkel som ikke forstørres. Prøver sjøl 3-15x42 nu. Bra sak til prisen !

Link to comment
Share on other sites

Midnattsjakt er nok ikke hovedbruksområdet. Da hadde det blitt større enn 42.

 

Jeg ser jo at det finnes andre typer som godt kunne passe meg, f.eks. så ser jo Swarovski sin Z6i 2.5-15x44 P BT L fin. Denne har lys og target turrets, fin forstørrelse og lysåpning. Kommer kun med 4 retikkel, men det er jo veldig kurant da. Ikke lett dette. Vet ikke helt om jeg vil ha/trenger mildot retikkel og ffp, og det gjør jo ikke saken bedre.

 

Er target turretsene til Swarovskien kurante i bruk, eller er slikt ekstrautstyr dårligere enn det Marchen kommer med?

Link to comment
Share on other sites

BT tårnet til swarovski er helt kurant å bruke... I hvertfall til jakt.... Du har 3 prikker... Grønn... Gul.... Rød... Disse kan du sette hvor du vil... I mitt tilfelle har jeg skutt inn på 100 meter.... Grønn står på 200 meter... Gul på 250 meter og rød på 300 meter... På mitt sikte så er det 46 klikk opp fra 100 meter som er null.... Skjøt en rev på 297 meter i fjord... Så klikkene stemmer de... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har startet med en Bushnell Elite 3200 10x40 Tactical Mildot for langholdsskyting.

Meget fornøyd med optikken - den er veldig klar og fin, spesielt til prisen. Fine tårn også.

Nå selges ikke denne modellen lengre - Bushnell har oppdatert produktlinja si, men det skal fortsatt finnes noe tilsvarende.

 

Vet ikke om den passer til ditt bruk, men tror den fint banker Leupold og tilsvarende i samme segmentet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...