Jump to content

45gr. hullspiss på rådyr?


mannen i gata

Recommended Posts

Mer presist, Remington UMC 45 grain hullspiss, kaliber 22-250.

 

Har brukt denne med godt hell til rev. Alltid gjennomskyting og knall og fall. Men kan den brukes på rådyr? Med fare for å stille et dumt spørsmål.. Er dette å regne som jaktammo med sin hullspiss?

 

Ser at amerikanerne bruker den på coyote, men lurer på om den blir marginal på vekten og om det i praksis er ei varmintkule.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ta sjansen, når det finnes vesentlig bedre kuler på markedet? Det vil sannsynligvis gå bra, men slaktene vil garantert se helt jævlige ut. Og det er en stor mulighet for total kulehavari i bogen, slik at kula (fragmentene) ikke når inn der de skal, og da har du en stygg skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har Lapua sp 55 grs ladet til ca 850 m/s i .222. Den holder kravet, men ikke med store marginen. Lenge siden jeg har sett på dataene, så husker ikke. 45 grs må atskillig opp i fart for å klare det, vil jeg tro, og da spørs det hvor godt den henger sammen. Bruk heller noe mer egnet. Lapua sp er et bra alternativ har jeg hørt, og prisen er god. Oryx, Rhino og Barnes TTSX evt TSX er andre alternativer. Kobberkuler henger bedre sammen enn bly og tåler høye hastigheter bedre. Kjekt i .22-250 kanskje?

 

45 grs'en feller nok rådyret effektivt det, men du har mye større sjanse for å få finere slakt med kulene beregnet for dem.

Link to comment
Share on other sites

Lette skadedyrskuler er ikke brukbart på rådyr, du kan nok få knall og fall effekt, men gjør du ikke det har du problemer med ei sånn kule. Og jeg kan nesten garantere deg å måtte skjære bort mye kjøtt. Jeg har jaktet rådyr med 22-250 og 22-250AI, jeg fant ut at til mitt bruk var Rhinokuler suverent.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder fabrikk ammo til 22-250, så er det ikke mye å hoppe i taket av til rådyrjakt.

Muligens er Norma med 3.6 grams Oryx det beste alternativet.

 

Dersom du lader selv, vil jeg sterkt anbefale Barnes TSX/TTSX.

Der har du mange kulevekter å velge mellom, og du kan helt sikkert finne en som passer riflestigningen i rifla di best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med en porsjon uvitenhet og en porsjon idioti skutt en bokk med den kula i det kaliberet. For øvrig den første bokken jeg skøyt.

Jeg hadde ikke noen annet og bruke den dagen da det ble brå bestemt og jakte dro jeg ut med det jeg hadde for hånden.

Bokken ble skutt på litt over 100m litt bak i bogen, imellom ribbein og inn i lungen. Det er det peneste slaktet jeg har hatt. Lite hull inn. Ingen ut.

Bokken løp 30m.

 

Når det er sagt ville jeg ikke gjort det igjen!!

Jeg bruker nå hjemmeladet lapua 55gr sp og har fine slakt og stort sett gjennomskyting selv ved treff i bog plata.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...