Jump to content

Kan jeg sitte der?


h.nergad@gmail.com

Recommended Posts

Helt fantastisk mye dyr i terrenget mitt i østfold. Har sett mellom 2-5 dyr hver gang jeg er ute og i dag ble det bukk. lokket inn med egen stemme, da fløyta lå igjenhjemme. bilde kommer...

 

Har dog fått et moralsk tema som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Har løst ut bukkekort for første gang i et nytt terreng. Dette er et stort grunneierlag 42000 mål eller så. usikker på hvor mange kort som blir løst ut, men tror det er relativt begrensett. Det er dog begrennsett med innmark på terrenget, mye hus og gårder der hvor det er. Før jakta rekogneserte jeg meg frem til to plasser hvor jeg tenkte jeg kunne prøve lykken. 2. dag i terrenget kommer jeg opp til det ene jordet og ser at en annen jeger har rigget opp camoduk permanent. Spørsmålet mitt er: kan jeg sette meg på hans plass ( ikke når han er der selvfølgelig) Eller er det helt fair å legge beslag på sweet spots.

Bør presisere at den aktuelle posten er en av få steder man kan jakte sikkert og uten å være til sjenangangse på innmark.

Link to comment
Share on other sites

- Var bare inntersert i å høre hva andre mente om å legge beslag på god poster i felles terreng!
Hvilket hvertfall jeg ikke har særlig sans for. Å gå ut, og henge opp ei kamo-fille, for å prøve å okkupere en plass, der en kanskje jakter en gang eller tre på hele høsten, finner jeg ganske usmakelig.
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg henger opp kamoduk, setter opp jakttårn e.l. i terrenget og finner ut av at andre har hatt glede av det, så ser jeg på det som at det har blitt tatt i mot med takk og akseptert. Ville ikke brydd meg et grain!

Jeg ville nå heller prata jakt og skit om jeg fant en annen jeger på riggen min og bedt om at han bidro til at det ikke blir ødelagt/tatt bort og gjerne forbedrer det om han har noen idéer.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Å slå av en prat og spørre om det er greit å sitte der, er langt ifra det samme som å sette seg sånn uten videre....Dessuten er det forskjell på å sette seg ved siden av en løselig opphengt camoduk og å sette seg inni et camotelt eller oppi et flyttbart jakttårn. Et permanent jakttårn må man anta er til bruk for alle.

Link to comment
Share on other sites

Lettere off topic men som tilsvar til Ken:

 

Min kompis fra tjukkeste Newcastle var på sydenferie tidlig nittitall etter en lang og hard jobbperiode og havnet på et hotell med hovedsaklig tyske gjester.

 

Til hans store irritasjon var håndklær drapert over solstolene da han kom hjem i fra by'n om natten og dermed ikke en eneste solstol ledig når han kviknet til igjen i 9 tiden og var klar for ytterligere skjønnetssøvn ved bassengkanten.

 

Dette gjentok seg dag etter dag eller natt etter natt i hans tilfelle og en natt da vår helt var i ekstra godt humør samlet han sammen alle håndklær og sjøsatte de høytidlig i bassenget, den morgenen klarte han å klore til seg en solstol og fikk seg et par fortjente timer i dyp koma i solen.

 

Han reknet selvsagt med at tyskerene nå skjønte tegningen og ble desto mer overrasket neste natt når alle håndklær var igjen på plass på solstolene, denne natten var han ikke i et så godt humør at en sjøsetting virket som den beste løsning, han fant ut at det måtte sterkere lut til.

 

Vår lett animerte og høyst irriterte venn samlet sammen alle håndklær og draperte de fint på plenen i form av et hakekors, den morgenen var det opptil flere ledige stoler men så mye høylytt tysk konversasjon at søvn var bortimot en umulighet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har min venn enten lest tråden eller skutt bukken! for duken er ikke der lenger. Jeg vil vel oppsumere mine tanker om emne til: Bruker du en post eller drar fordel av andres forbredelser, bør du vel gjøre en like stor innsats for terrenget selv.F. eks. med å bygge jakttårn, viltstells arbeid, saltstein e.l. for å bedre terrenget til alles fordel. Man kan ikke legge beslag på poster, men irriterende om noen få gjør forbredelsene for "alle" andre. Alle bør vel dra vogna sammen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...