Jump to content

Sako vs. Kongsberg, trenger KJAPPE svar!


Rokkdalen

Recommended Posts

Hei

 

Har to rifler for hånden nå og lurer veldig på hvilken jeg skal velge.

Det står mellom en Sako AV for 6000,- og en Kongsberg 393 for 8000,-. Begge i kaliber 30-06.

 

Har i mange år hatt lyst på Kongsberg, men er også noe som tiltaler meg ved Sako.

 

Trenger litt hjelp til å argumentere for og i mot her.

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Det er den jeg kan få for 8 uten optikk. (lommeboka takler ikke hele pakka desverre)

Sakoen er en eldre modell. L61R kanskje den blir omtalt som. Står bare AV på låskassa.

Optikk på sako er av, for meg ukjent merke.

Med Lakelanderen følger det med koffert, ekstra avtrekkerbøyle og original kongsberg montasje

Link to comment
Share on other sites

 

Det står mellom en Sako AV for 6000,- og en Kongsberg 393 for 8000,-. Begge i kaliber 30-06.

 

Bra rifler begge to, men jeg synes prisene virker noe høye i forhold til markedet.

 

Liker ikke kolben og magasinløsningen på Kongsberg 393, så av disse to ville jeg valgt Sakoen.

Link to comment
Share on other sites

Om det er den montasjen med en siselert K på toppen så er det meg bekjent en Millet montasje. Jeg har den og den er bombesikker, en god montasje som er lagd i stål. Er ikke helt sikker på hva for en koffer som medfølger, men prisen er ikke helt av veien om børsa er i god stand. Magasinet er jo som kjent fast, og de jeg kjenner som ikke liker det har ikke børsa selv. Alle jeg kjenner som har denne børsa er svært godt fornøyd med dette magasinet. Om du får med ekstra avtrekkerbøyle i stål, så er børsa i mine øyne svært god. Med plastikkavtrekkerbøyle er det derimot et tidsspørsmål før den vil ryke. Om du ikke får med en i stål så kan disse skaffes for ca 250-300,-. Det er maaaaange børser for salg om dagen, så om du byr han 7000,- for rifla vil jeg tro han slipper den. Sako har jo også et godt rykte, men jeg ville her valgt Kongsberg rifla uten tvil. Om den har monte carlo stokk så er den helt nydelig å skyte med. Classic stokken gir lite kinnstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til Sakoen, men jeg har to lakelandere, 5 stokker og 3 piper.

Med et par kikkerter i QRW så skifter jeg kikkert og piper i øst og vest.

 

3punkts sikring og et avtrekk som kan tunes ned i 400gram, og org piper fra KSA koster ca 2000,-

 

KKC, GRS og Laukonen sporterstokker kan skaffes om man vil ha noe ekstra.

 

KSA har et lager med deler, om man skulle miste noe.

 

Boltgangen er fantastisk, 3 låseklakker, genial magasinløsning (til jaktbruk ;)

 

Og et herlig stykke norsk våpenhistore.

 

En Sako kan du kjøpe på gsport fortsatt.

 

20120704_161444.jpg

 

20121022_110815

 

DSC_0037.JPG

Link to comment
Share on other sites

har jaktet med Kongsberg Lakelander 389std i kal 270w siden 1993, børsa synes jeg er helt suveren.

Etter at den ble beddet og fikk Leupold qrw montasjer i 94 har den fungert upålagelig, den spiser alt av ammo den kommer over.

Med Norma Oryx fabbrikkammo får jeg meget bra presisjon

Link to comment
Share on other sites

Etter litt om og men ble det sakoen.

 

Lakelanderen ble rett og slett i dyreste laget denne gangen, da det anbefales søylebedding osv baller det på seg. Men jeg skal garantert ha en senere! Det lille jeg har prøvd Lakelander har gitt mersmak, men altså ikke nok til å betale hva som helst. Litt vemodig var det jo å gi slipp på den.

 

Sakoen skal (etterhvert) få seg et nytt løp, og har tenkt på .35 Whelen evt. 338-06.

 

Tror jeg blir fornøyd med sakoen etter en runde med fint papir og stokkolje. :D

 

Takk for hjelp alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...