Jump to content

Tips til luftvåpen


StianAarr

Recommended Posts

Jeg er 13år og er ny med våpen.

Noen som har tips?

Lurer på om Hämmerli hunter force 900 combo er bra.

Eller om jeg heller bør ta en ekte rifle?

Noen som vet om skyte klubber rundt sandnes? :)

Noen som vet hvor jeg kan finne Sig Sauer/Sauer hen?

 

Mvh, Stian Årrestad

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om Hämmerli hunter force 900 combo er bra.

 

Ett utmerket valg.

Sørg for at du alltid har rikelig med kuler.

Det kommer sikkert regnfylte lange dager med rikelig anledning til trening.

 

Eller om jeg heller bør ta en ekte rifle?

 

Litt senere med mindre du har rikelig med lommepenger til ammo.

Trening er viktig.

10000 skudd koster penger.

 

Noen som vet om skyte klubber rundt sandnes? :)

 

http://www.rogaland-skytterkrets.no/

 

Noen som vet hvor jeg kan finne Sig Sauer/Sauer hen?

 

http://www.dfs.no/Documents/Skytterkont ... _200213.pd

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_frivil ... yttervesen

http://www.dfs.no/

 

Meld deg frivillig:

http://www.skytterlag2.no/no/Bli_skytter/

 

Vær Beredt - Alltid Beredt

 

Jeg ønsker deg en god reise :-)

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Med slike oppskrytte hastigheter på et fjærdrevet/nitropiston luftvåpen tror jeg presisjonen blir deretter.

Sandefjord Painball skriver også at dette er for småviltjakt.... SÅ det sier litt om dem.

 

Systemet med nitropiston har vist seg å fungere greit, du får en mer kontant bevegelse i børsa enn med mange fjærdrevne.

Hastigheten som oppgis er garantert målt med svært lette blypotter og de er ikke akkurat kjent for presisjon.

Munningsbremsen som de skriver er ingenting annet enn et håndtak ,dvs du har mer å ta tak i når du skal spenne det og våpenet skal liksom også se litt bedre ut med den ruka foran der.

 

Prisen er lav og hvorfor ikke gi det en sjanse?

Personlig hadde jeg styrt unna.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Gullvingen.

 

Har også følelsen av at dette blir for billig til å forvente topp prestanda, men til stående skyte trening på 10-15 meter som forberedelser til elgjakta holder det kanskje?

 

Tror du børsa går sub med tyngre kuler? Googlet børsa og så av tilbakemeldinger at man får en ganske skarp overlydssmell med standard kulevekter.

 

Skjønner du har mye kompetanse innen luftvåpen Gullvingen, så hva vil du annbefale uten for store inngrep i budsjettet til mitt formål?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Gullvingen.

 

Har også følelsen av at dette blir for billig til å forvente topp prestanda, men til stående skyte trening på 10-15 meter som forberedelser til elgjakta holder det kanskje?

 

Tror du børsa går sub med tyngre kuler? Googlet børsa og så av tilbakemeldinger at man får en ganske skarp overlydssmell med standard kulevekter.

 

Skjønner du har mye kompetanse innen luftvåpen Gullvingen, så hva vil du annbefale uten for store inngrep i budsjettet til mitt formål?

 

 

Hvor mye vil du betale?

Med eller uten kikkert?

Jeg kan komme med en anbefaling og da må jeg vite budsjettet ditt.

Regner med du vil ha noe i .177

I mine anbefalinger er det alltid tatt hensyn til avtrekk, kvalitet og maskinering.

Link to comment
Share on other sites

Med eller uten kikkert?

Jeg har et par Webley Tomahawk til reduserte priser i forhold til butikk og de leveres uten siktemidler

da de er beregnet for kikkert. Tar du deg bryderiet med å søke på .22 kan jeg ordne deg en slik.

Den har skikkelig justerbart avtrekk, bøk eller valnutstokk og er relativt kraftig, men akseptabelt presis.

I begynnelsen ble Tomaen produsert i England, nå er produksjonen flyttet til Tyrkia og enkelte modeller bærer preg av litt rask maskinering på løp og sylinder, men presisjon, avtrekk og innmat er av bra kvalitet. Vet ikke om noen forhandlere lenger selger disse, men mot gyldig ervervstillatelse kan jeg ordne en slik (ny i eske .22 for 1500.- pluss frakt.)

 

Jeg har skutt med original Birmingham-produsert Tomahawk og tyrker-toma uten forskjell på presisjon.

 

Billigere enn det får du ikke tak i noe med valnøtt og i grei kvalitet.

Jeg tjener ingenting på et slikt salg.

Salget er som nevnt lovlig da de er kjøpt før den nye våpenloven tro i kraft, men ved salg må de registreres.

 

SKal du ha muligheten for åpne sikter må jeg tenke litt dersom du ønsker billigst mulig.

Styr unne Hatsan, Gamo og ellers det som tilbys av vanlige sportsbutikker.

HW er aldri feil, noe BSA er brukbart, AirArms og flere, men de koster mer enn det du vil betale om jeg skjønner deg rett.

Jeg skal tråle litt på finn.no og se hva jeg kommer over og legge ut en lenke.

Link to comment
Share on other sites

Yep, Erverv greien, hva er det? Prisen var akseptabel ja.

Men det våpenet eg nevnte på første post har fått bra tilbakemeldinger.

Men et sikte vil jeg ha. går vel an å kjøpe et seperat...

 

Aha, fant utav hva erverv er, men må jeg igjennom politiet, eller mine foreldre? Har aldri handla med våpen før...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja forresten, kommer tilbake til deg gullvingen.

Skal på nærmeste skytebane på tirsdag, og prøve et luftgevær litt mer enn sist gang i nærmeste tid, greier du holde den supre prisen til neste uke ?

 

Er det luftgevær eller en skikkelig rifle?

Link to comment
Share on other sites

har akkurat handla brukt feinwerkbau fra söta bror.

det er saker det!!

holstad har fjør for å få 1kg avtrekksvekt. bedre mengdetreningsvåpen skal du vel lete lenge etter tror jeg.

har ikke sansen for lekebørse følelsen jeg får med de fleste luftgevær

Link to comment
Share on other sites

Man søker hos sitt nærmeste lensmannskontor og de sender så inn til våpenkontoret i fylket du hører til.

 

Husk på at dersom man handler luftvåpen fra sverige er det alltid begrenset effekt i de.

Tror å huske det er maks 160 m/sek uansett kaliber.

Så DE blir å anse som lekebørser i forhold til det man lovlig kan kjøpe i Norge, dvs "fulleffekt" uten begrensning...

Link to comment
Share on other sites

Utgangshastigheten på de fleste fwb er 175 m/s i utgangspunktet. Så noen kjempereduksjon er det ikke snakk om

fikk til svar av han jeg handlet fra:

" gränsen är 200m/sec för 4,5mm vapen vilket gör 10Juole som är gränsen för fria vapen.Över 10J ska det var licens(men nästan ingen bryr sig) så man hittar bössor på upp till 40J utan licens"

Sent from my SGP321 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Våger meg til å skrive her på tips-tråden, eg har hatt ein gamo v3 i nokre år men no er det ein pin så løsnar sånn at eg ikkje kan avfyre den, er det noko å fikse eller går det an i det heile tatt?

 

Løpsbolt-pinbolt eller diverse pinnar løysnar på luftvåpen; ER MEIR NORMALT enn unormalt. Altså. heilt normalt.

Gullvingen har mykje røynsle og kunnskap om våpen, ja vel.

Men her, berre å velje: Locktite fast, veldig fast eller permanent fast. Og lim problemet vekk/fast. Ganske enkelt, gå til neraste biltema. Og problemet VEKK/LØYST.

 

Glad for alle med NyNorsk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo aldri fått ut fingeren, men en gang... Siden man tipser så spør jeg:

 

Budsjett 6000,- for selve rifla (6-ish, men 5 er bedre enn 8..)

Skal være PCP,

Presisjon teller over alt annet

Stille er en stor fordel

Skal ha på kikkert, men den er utenom budsjett

Fint om den er kort, kan god være tung

 

Hva skal jeg ha?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter, du snakket om mye forskjellige gevær som du kunne tenke deg. Du trenger ikke all verden, du kan heller begynne i DFS, for 50 kr i året, og du får skyte så mye du vil med 22.lr, samt at du også får låne våpen der. Begyn heller med det, da har du en god start. Du er bare13/14 ÅR, Så du har for det første ikke jegerprøven, heller ikke gammel nok til å kjøpe våpen. Om du vil ha våpen, så råder jeg deg til å ta jegerprøven, samt ikke få noe på rullebladet. Jeg er snart 16, og skal snart søke om første våpen, en pumpehagle. jeg har skutt siden jeg var 9 år. Jeg begynte med 22.lr, og har senere skutt med både hagle og rifle. Med tanke på alderen din, så lurer jeg også på hvorfor i all verden lurte du på storviltbørse?

 

Uansett lykke til!

 

Mvh Vetle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo aldri fått ut fingeren, men en gang... Siden man tipser så spør jeg:

 

Budsjett 6000,- for selve rifla (6-ish, men 5 er bedre enn 8..)

Skal være PCP,

Presisjon teller over alt annet

Stille er en stor fordel

Skal ha på kikkert, men den er utenom budsjett

Fint om den er kort, kan god være tung

 

Hva skal jeg ha?

 

K

 

 

Hvilket kaliber?

Nytt eller brukt?

 

Med 6k i budsjett blir det noe "sånn så der" nytt eller noe "ganske bra" som er brukt.

AirArms, BSA, Falcon og Daystate har børser i f.eks .22 som virkelig fungerer godt, men du spjærer busjettet med mindre du handler brukt. PCP krever i tillegg tank og fillkit, glem pumpe (tro meg, det ER slitsomt)

Link to comment
Share on other sites

^^ Som sagt så blir det så der nytt, game-on har Benjamin Discovery/Maruder i den prisklassen samt Hatsan. Sandefjord Paintball har Gamo rundt samme pris.

 

Brukt så er HW, AA, Daystate og eldre Bsa en mulighet. FX leverer også bra presisjon og hvis du er en tur til Sverige er jo T12 innom budsjett(riktignok 10J variant men det går å justere opp).

 

Flaske + fillkitt er absolutt en fordel og koster deg fort et par-tre lapper, omtrent dobbelt så mye som billigste pumpe men verdt det hvis du skyter litt.

Link to comment
Share on other sites

Hatsan AT44 (var det ikke det den heter da tro) er faktisk ganske ok, greit avtrekk og bra presisjon.

Jeg hadde nå uansett valgt noe i .22, men demper er omtrent et must dersom du skal skyte innendørs, det smeller litt...

Litt småsjuker som utette O-ringer til fylleprober etc, men det skjer på alle etterhvert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hatsan AT44 (var det ikke det den heter da tro) er faktisk ganske

Så jo kurant ut hos game-on - men for crying out loud - 350m/s er det ikke rart de bråker... Hva i alle salte sjøpølser er poenget med 350m/s i et luftgevær?

Men takk for tipset, det ser ut som et hyggelig "hytte-gevær", helst .22 som du sier - og med demper, og regulator, så en kan skru det ned til mer miljøvennlige hastigheter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En Hatsan i .22 med kuler som tåler trykket går ca 300 fot pr sek.

Hjelper ikke med rimelige lette kuler i slike, da fyker de alle veier og man har bedriten presisjon.

Har en Falcon i .22 som er relativ frisk, bruker Daystate og JSB i den, samler hull i hull på 80m dersom jeg gjør det riktig.

Link to comment
Share on other sites

Hatsan AT44 (var det ikke det den heter da tro) er faktisk ganske

Så jo kurant ut hos game-on - men for crying out loud - 350m/s er det ikke rart de bråker... Hva i alle salte sjøpølser er poenget med 350m/s i et luftgevær?

Men takk for tipset, det ser ut som et hyggelig "hytte-gevær", helst .22 som du sier - og med demper, og regulator, så en kan skru det ned til mer miljøvennlige hastigheter.

 

K

 

Har kikket på den tactical utgaven jeg K,kan ikke du kjøpe først så kommer jeg etter hvis du er fornøyd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...