Jump to content

Hund peser i bilen


Helgemo

Recommended Posts

Har en Irsk setter på litt over 3 år. Han har aldri vært noe problem å ha i buret i bilen whatsoever, men for noen måneder siden var han med i en bilvelt. Etter denne ulykken så peser han virkelig når vi er ute og kjører. Det er ikke varmen som gjør det for han peser ikke sånn når bilen står i ro men starter så fort bilen er igang.

 

Er det noen som har tips til noe som kanskje kan hjelpe vår kjære Rikko?

 

 

(Nei det er ikke varmen som gjør at han peser da bilen er god og kjølig, luft og vann får han også med jevne mellomrom. Pesingen er der også når det er kaldt ute)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som han er blitt redd for å kjøre bil. Ellers er det vanlig at de peser når de blir bilsjuk. Har en elghund som blir lett bilsjuk. Har ikke klart å fiksa problemet enda, så jeg vet ikke om noe annet råd enn å ha den med så mye som mulig i bilen og håpe på at det bedrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har flaks så går dette seg til over tid,når hunden igjen lærer seg at det ikke er farlig å kjøre bil.Har du uflaks så kommer hunden aldri til å trives i bil igjen.

 

Min Pointer peser som ett lokomotiv når det tordner og lyner.Trikset da er å få henne i buret hvor hun føler seg trygg.Jeg dekker også over buret med teppe,og døra til buret står åpent så hun fritt kan gå ut og inn.

Link to comment
Share on other sites

En ide er at du kjøper ett teppe eller hundeseng av noe slag som du bruker hjemme i huset/leiligheten din. Og det teppe er bare hunden din sin osv. ingen andre er på den eller forstyrrer den der. sånn "free spot" liksom. også etter en tid sette denne sengen inn i buret i bilen din. mulig det vil hjelpe på å roe den ned

Link to comment
Share on other sites

Hei.... Har selv en 3 år gammel irsksetter... Det er ikke tvil om at hunden er blitt redd for bilkjøring.... Bruk bur i bilen dersom hunden føler seg tryggere da... Men det viktigste er å starte å trene hunden til å forbinde bil med noe gøy og positivt... F eks. Når du skal ut å gå tur... Kjør en kort distanse om det bare er 300 meter så blir det tur etterpå... Masser av positive hendelser etter bilkjøring.. Bilen blir på lik linje med plassen i huset utgangspunkt for mat, kos og trim... Da vil hunden forbinde bilen med glede og ikke skrekk og gru... Vær tolmodige og for all del ikke korriger hunden i bilen verbalt eller fysisk.... Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Å bruke piller eller andre lettvinte løsninger er ikke å anbefale da dette ikke gjør noe med hundens redsel og innstilling til bilkjøring.... Den eneste løsningen for å få en trygg og god hund i bil er tålmodighet og tid... Og gjøre bilkjøring til en positiv opplevelse for hunden.....

 

Kjør en liten tur før mat... Bare en runde rundt i nabolaget.... Ut av bilen og der står matskålen.... Osv...

Link to comment
Share on other sites

Vil si at vi har hatt samme erfaring som du har. I for fjord vinter kondemnerte kjerringen bilen, ble presset ut av veien av en buss kom over på is og mast kontroll og bilen smalt inn i autovern, bisjen satt i bur baki. Vi hadde aldri et problem med hunden i bil før dette, kjerringen skulle på jobb bisjen spratt inn i bilen. Etter den var med i ulykken nektet den plenty å gå inn, åpnet du døren å så så på hunden løp den å gjemte seg. Så v bestemte oss for at den skulle få den tiden den trengte, Etter 3 til 4 månder hoppet den inn fremme i bilen av seg sjøl, da kjøpte vi sele så den kunne få sitte fremme. Etter en periode så begynte eg å trene på at den skulle hoppe inn bak i buret, etter mye om å men gjor den det, og lukket ikkje dørenen den fikk hoppe inn og ut av seg sjøl. Og etter en stund så hoppet den inn av seg sjøl å la seg ned, da viste vi at den endelig følte seg trygg igjen. Hele perioden varte mellom 4 til 6 månder.

 

Den verste du kan gjøre no er å slite den inn i bilen, vil den ikkje være med så SKAl den være hjemme.

Bruk til på å tør tren på å la den bli trygg i bilen igjen, vist ikkje så blir den aldri trygg!

 

Om det tar deg et år spiller ingen rolle! Tenk deg sjøl vist du var liv redd å sitte på i en bil, men noen dro deg inn i bilen å begynte å kjøre!

 

Uansett om det er en jakt hund du har og du vil ha den med deg på jakt, IKKJE gjør det! Før den er 110 % trygg igjen! Gi den all den tiden den trenger.

 

Å dope den ned før du kjører er noen av det dummeste eg har lest.

Link to comment
Share on other sites

Han hopper uten problem inn i bilen, han ligger der også helt uten problem om vi lukker igjen buret og bilen men så fort vi starter å kjøre så starter dampmaskinen baki. Men vi skal teste ut den biten med å forbinne kjøring med glede. Buret er også flyttet inn i baksetet så skal vi se om det hjelper at han kan se oss.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er du lenger en det vi var i begynnelsen. Du kan prøve det med sele så den kan få sitte fremme. Evt gjør sånn som en annen bruker skrev her, kjør bare litt å så skjer det noe gøy. Eg vil gjerne ha en oppdatering på kordan det vil gå videre:)

Link to comment
Share on other sites

Å dope den ned før du kjører er noen av det dummeste eg har lest.
Å bruka dop som ei permanent, løysing, er ikkje bra. Einig i det. Og viss nokre av dei andre metodane fungerer, so bruk dei. Tenkte meir på at viss ein har problem med å koma i gang med treninga, so kan dop vera eit hjelpemiddel i starten. Eller viss det kun er snakk om eit par turar i året.

 

Elles er eg absolutt tilhengar av eit dopfritt hundemiljø. Men er situasjonen prekær og heilt fortvila, så hender det at ein må gå på akkord med sine prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Min eldste hund fikk også en periode med pesing, etter å ha vært helt trygg i bilen tidligere. Det var ikke etter en ulykke, men trolig en konsekvens av endret kjøremønster (begynte med hyppig kjøring på de delvis asfalterte hjortetråkkene i Fjaler, uten å slakke på farten... :oops: ). Løsningen min ble å legge om til mer hensynsfull kjøring på dårlige veier, samt å polstre buret bedre. Hun fikk rett og slett en tykk og myk hundeseng å ligge på, av typen i skai med høy og fast kant hele veien rundt. I tillegg byttet jeg ut det skranglete gamle gitterburet med et lydløst fra Hercules. Sengen og buret dempet rystelser og lyder mye bedre. Pesingen gikk gradvis over, men det gikk mye fortere i den komfortable Volvoen enn i den støyende Berlingoen. Også ved taxiturer tok det lengre tid før hun igjen ble rolig i bilen. Ved busskjøring peser hun stadig, men der har jeg ikke store forhåpninger om å få henne ut av stresset med det første. Det er veldig vanskelig å gjenskape et trygt miljø på buss.

 

Støtter de som sier at man må ta tiden til hjelp og være tålmodig med hunden. Den har tidligere vært trygg på situasjonen. Hvis den eksponeres for stresset sammen med en avslappet og trygg eier så er det godt håp om å få hunden til å falle til ro etter hvert.

Imidlertid er ikke alle i en slik situasjon at de kan la være å ta hunden med på transport den ikke er trygg på. Som enmanns husholdning og pendler i anleggsbransjen hunden være med på pendlerreisene og bo sammen med meg i jobbleiligheten. Å sette henne på kennel hver gang jeg skulle på jobb ville vært en dårligere løsning enn å eksponere henne for den stressende situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som - som mange andre her også skriver - at hunden blir stressa og redd. Starter det med at den gir tegn på usikkerhet allerede når burdøra lukkes, så synes jeg du skal starte allerede der. Inn i buret - lukk døra - åpne døra. Utvid med å lukke bil døra, men prøv å få lukkinga av bildøra ok først Osv..

 

Anbefaler også at du kan prøve Adaptil og iHarmoni i denne tilvenning/"innlæringsperioden". Ene hunden i mitt navn flyttet nylig i nytt hjem, og det var stor overgang fra stille og rolig besteforeldre-hjem til et aktivt småbarnshjem. Hennes problem var å være hjemme alene. Jeg hadde henne et par uker i sommer, og jeg merket veldig stor forskjell på hunden, fra de dagene hun fikk iHarmoni.

I helga hadde jeg også med meg en hund på utstilling, som hater å kjøre bil. Buret hennes ble sprayet med adaptil-spray før avreise, og hun hadde også på seg et skjerf sammen med halsbåndet, som var sprayet. Adaptil inneholder endorfiner - som er det samme stoffet som tispa utskiller til valpene for at de skal roe seg i valpekassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...