Jump to content

Silca gel


Blaserproff

Recommended Posts

Litt usikker, men er det ikke salt i disse gel greiene? Mener det veltet en slik i våpenskapet til en medlem i svenskeklubben. Dette havnet borte på/ved noen håndvåpen som ble ubrukelige pga av dette.Nå lå disse våpnene ubrukte en lang tid grunnet sykdom og det hele ble oppdaget da sønnen sjekket i skapet. En fin Pardini og en Star 9mm gikk tapt her :(

Link to comment
Share on other sites

Det tærer i alle fall.

 

Den forsiktige setter naturligvis avfuktende medier nederst i skapet.

 

For de som har små skap med pistoler ville jeg gå for silica gel. men også her ville jeg plassere materialet i en passende beholder som ikke lekker - nederst innerst.

 

Silica Gel er bedre/sikrere, men for mange gir det dårlig visuell kontroll når evnen til oppsuging av fuktighet er oppbrukt.

Det er ikke alle som har fullstendig fargesyn.

At Silica Gel kan regeneres ved å varme det opp til 120 grader er gunstig og gir god økonomi.

 

Ved eventuelt behov ville jeg plassert Torrbollen i en firkantet boks nederst i skapet for å unngå velting.

For de som finner Torrbollen for skummel/dyr så er boksen grei

å skylle ut av slik at den kan gjenbrukes med Silica Gel.

 

 

For de fleste er det neppe fukt som er problemet.

Her jeg bor er det så tørt at jeg tørker klær på badet uten den ringeste bekymring om fuktighet.

Bygninger liker gjerne 30% luftfuktighet, men jeg er menneske og foretrekker 50% luftfuktighet.

 

Den enkelte får vurdere om det er mulig å tette skapet bedre hvis de bor i ett fuktig klima.

 

Eventuelt skaffe seg noe som er bedre egnet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Spiller det noen rolle hvor i skapen silcaen ligger ? Kan den bare ligge slengt mellom riflestokkene på bunnen ?

 

Hvis det er plass til en passende boks nederst i skapet så er det greiest.

Det kan jo tenkes at en av posene revner og støvet er svakt irriterende.

Da blir det også greiere å skifte ut posene og/eller varme de opp.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Dette funker vel heller dårlig i et skap som ikke er hermetisk lukket ?

 

 

stemmer, det man gjør er å forsøke å senke luftfuktigheten i rommet utenfor også.

 

så en pakke eller to silica gel i skapet, er meningsløst. ha eller kontroll på luften utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som oppgulp, men hvorfor har du behov for silica gel i et våpenskap? Trodde det var normalt å tørke våpen før de blir satt i skapet..

 

Enkelte mennesker bor der det er gjennomsnittlig høy luftfuktighet.

For eksempel der det regner mye og luften kommer inn fra Atlanteren.

Spesielt er dette ett problem om sommeren og det regner mye.

Mennesker avgir fuktighet og det blir ikke oppvarming for å redusere relativ fuktighet innendørs.

 

Da blir det gunstig å redusere luftfuktigheten.

 

I militære nye ammobokser er det gjerne en O-ring oppunder lokket for å tette. Da kan det være ett sjakktrekk å legge inn en håndfull Silica-Gel pakker for å unngå skader fra fukt.

 

Selv har jeg gjort det til vane å kjøpe brukte bøker fra delstater

i USA med lav luftfuktighet (ørkenstater). Da vil jeg som regel unngå bøker som lukter småmuggent.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Silica gel i normalt utett våpenskap, har svært liten effekt.

 

Absorberingsevnen er liten sett i forhold til hvor mye fuktighet der er i lufta. Putter man en 500g pose i skapet, vil man bare oppnå noen titalls gram tyngre pose når man tar dem ut til tørking. Omregnet til ml blir effekten nærmest forsvinnende liten.

 

Tok en test engang der jeg la inn 1kg silica gel mens jeg målte luftfuktighet, det var ikke synlig på grafen at fuktigheten gikk ned.

 

 

Det som derimot har effekt, er å få ned den relative fuktigheten -altså øke temperaturen.

normal_fuktighet_og_temp_i_skap.JPG

Blå graf = relativ fuktighet (gikk ned fra 70% til 62%)

Rød graf = temperaturen

Venstre grønne strek = 45W varme element skrudd på

Høyre grønne strek = varme element skrudd av

(dør lukket under hele testen)

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har ekstra varme i skapet mitt i form av en strømforsyning til alarmsentral og 12V belysning! Den avgir bare noen få watt men er tilstrekkelig til å holde fukt unna! Og så er det utrolig praktisk med lys da.. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utmerket forslag :-)

Noen få watt er tingen.

Selv skulle jeg til å foreslå regulator til solcelleanlegg/vindmølle/batterilader - noen få watt hjelper.

Når det gjelder ammo vil jeg heller gå for lufttette bokser i tilfelle det skulle skje noe radikalt.

 

Oppbevaringsbokser som finnes i flere størrelser:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40131909/" target="_blank

Det er plass til Silica Gel under risten :-)

 

Velprøvd løsning som bare virker

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70213545/" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...