Jump to content

Robust kikkert til forskjellig bruk


CaptainMillennium

Recommended Posts

Jeg har sett litt rundt etter en kikkert og Steiner er det merket som foreløpig virker best for meg. Jeg har ikke peiling på optikk, men jeg har prøvd å lese meg litt opp på nettet.

 

Jeg kommer til å ha med kikkerten på alle slags fisketurer og skogsturer hele året, så det er viktig at den er robust, vanntett, tåler kulde og fungerer bra i dårlig lys. Jeg trenger en kikkert med lang øyeavstand så jeg kan bruke den selv om jeg har på meg briller.

 

Ettersom jeg har skjønt så er det best med en kikkert der objektivdiameter delt på forstørrelse er ca 7 dersom den skal fungere bra i dårlig lys siden pupillene er 7mm brede i mørket. Derfor har jeg sett på disse modellene:

Steiner Navigator 7x50

Steiner Commander 7x50

Steiner Nighthunter 8x56

 

Navigator og Commander er sjøkikkerter, og Nighthunter er jaktkikkert, men ut i fra spesifikasjonene så ser Nighthunter ut som en grønn sjøkikkert. Hva er egentlig forskjellen på sjøkikkert og jaktkikkert? (annet enn at det er kompass på noen av modellene). For meg virker det som en sjøkikkert er det beste siden den skal tåle mye, være vanntett og bra i dårlig lys.

 

Ser at Navigator tåler ned til -20 grader, men de andre to tåler -40. Hva betyr dette i praksis? Hva skjer når det blir for kaldt for kikkerten? Kan jo bli ganske kaldt her i landet.

 

Så en test der de hadde testa Steiner Commander XP 7x50. På negative ting stod det blandt annet "vignetting prisms". Hva betyr det?

Link to comment
Share on other sites

Tror sjøkikkerter stort sett bare har navnet fordi de har 7x forstørrelse, for å lettere holde bildet rolig på sjøen. Ellers er det samme ulla.

 

Og jeg tror alle gode europeiske kikkerter vil klare kravene dine uten problemer.

Har aldri hatt Steiner selv, så kan ikke uttale meg om de spesifikt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva budsjettet ditt er på så noen anbefalinger skal jeg ikke komme med, men var jeg deg ville jeg kjøpt en kikkert som er liten nok. Har selv flere store gode kikkerter som blir for stor og stort set blir liggende i bilen til å bruke på bilturer når jeg kjører rundt og ser om hjorten har kommet før jakta. Og til posteringstjakt, der en stor lysterk kikkert er godt og ha. Jeg har en leica 8x20 som blir med på turer nettopp fordi den smetter ned i lomma og veier ingenting. Nå kan det vel sies at x20 ikke er så veldig lyssterkt, men pga. Leicans forholdsvis gode optikk kommer man ganske langt med denne selv om det begynner å bli lit skumt. Vil ikke legge noen føringer for dit valg av kikkert, men var jeg deg ville jeg nok set på x30 størrelse, og kanskje x40, men med x40 blir de erfaringsmessig så store at det blir ett ork å ta de med ut i skog og mark. Ville nok også vurdert 8x eller 10x for jeg personleg synes 7x blir i minste laget, men det er min personlige preferanse.

Link to comment
Share on other sites

Tror sjøkikkerter stort sett bare har navnet fordi de har 7x forstørrelse, for å lettere holde bildet rolig på sjøen. Ellers er det samme ulla.

 

Er det i praksis noe forskjell på hvor vanskelig det er å holde bildet rolig med 7x eller 8x?

 

Nå vet ikke jeg hva budsjettet ditt er på så noen anbefalinger skal jeg ikke komme med, men var jeg deg ville jeg kjøpt en kikkert som er liten nok. Har selv flere store gode kikkerter som blir for stor og stort set blir liggende i bilen til å bruke på bilturer når jeg kjører rundt og ser om hjorten har kommet før jakta. Og til posteringstjakt, der en stor lysterk kikkert er godt og ha. Jeg har en leica 8x20 som blir med på turer nettopp fordi den smetter ned i lomma og veier ingenting. Nå kan det vel sies at x20 ikke er så veldig lyssterkt, men pga. Leicans forholdsvis gode optikk kommer man ganske langt med denne selv om det begynner å bli lit skumt. Vil ikke legge noen føringer for dit valg av kikkert, men var jeg deg ville jeg nok set på x30 størrelse, og kanskje x40, men med x40 blir de erfaringsmessig så store at det blir ett ork å ta de med ut i skog og mark. Ville nok også vurdert 8x eller 10x for jeg personleg synes 7x blir i minste laget, men det er min personlige preferanse.

 

Egentlig ikke helt sikker på budsjettet. Er som med alt annet sånt utstyr. Starta med 2-3000 og etterhvert som jeg har gjort litt research så har absolutt øvre grense strukket seg til ca 7-8000. Ser poenget ditt i en mindre kikkert. Er ikke umulig at jeg kjøper en mindre også etterhvert, men tenkte å starte med en som er best mulig i dårlig lys i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Objektivstørrelsen er ikke det som betyr mest for lysstyrken, men, som djlia påpeker, kvaliteten på optikken. Hjelper lite med et svært bilde som er mørkt, kontrastløst, fargeløst og fortegnet. Og apropos pupillene på 7mm: De blir mindre med åra.

Link to comment
Share on other sites

Er det i praksis noe forskjell på hvor vanskelig det er å holde bildet rolig med 7x eller 8x?

 

Ca 12,5% :)

Men jeg har ingen erfaring med å se i kikkert fra små båter i hissige bølger, men går ut i fra at det gir en merkbar forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat Meopta Meostar B1 HD 10x42. Det er en ny kikkert som får veldig bra i tester. Prisen er foreløpig 8000,-, men stiger til ca. 11000,- snart. Jeg har sjekket den litt i nesten mørke og synes den er helt rå!!

Har jo sett tester på den som sammenligner den med merker til det dobbelte av prisen.

Har ikke prøvd den ordentlig ut enda, men er foreløpig godt fornøyd med det kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

 

Navigator og Commander er sjøkikkerter, og Nighthunter er jaktkikkert, men ut i fra spesifikasjonene så ser Nighthunter ut som en grønn sjøkikkert. Hva er egentlig forskjellen på sjøkikkert og jaktkikkert? (annet enn at det er kompass på noen av modellene). For meg virker det som en sjøkikkert er det beste siden den skal tåle mye, være vanntett og bra i dårlig lys.

 

På negative ting stod det blandt annet "vignetting prisms". Hva betyr det?

 

"Vignetting prisms" er at man får uklare felt . Det ses lettest ved å holde kikkerten litt på avstand og se på utgangspupillen . man får en klar firkant og felter utenfor som er mer grå når kvaliteten på prismene er for dårlige . Man finner det i porro -prismer og ikke Roof -prismer

Litt info her : https://www.astronomics.com/binocular-features_t.aspx"

 

Marinekikkerter trenger nødvendigvis ikke bare være 7x men de er kjent for å ha individuell fokus for å kunne bli produsert slik at de er mer vanntette . Har selv en Marinekikkert med 18x beregnet for stativ

Link to comment
Share on other sites

Ingen ting i veien med Steiner, men du får minst like god optikk, antagelig bedre, for en tredjedel av prisen, samt en mye lettere kikkert her:

 

http://www.dinkikkert.no/kikkert/nikon/ ... x42-dcf-wp" target="_blank

 

Det er faktisk et godt poeng at kikkerten bør være liten og lett nok til at man gidder å ta den med. :winke1:

Og hvis du må ha Steiner hadde jeg heller gått for denne:

http://www.dinkikkert.no/kikkert/steine ... r-pro-8x42

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Grattis med ny kikkert. Skriv gjerne noen ord om kikkerten når du har fått brukt den ei stund. :winke1:

 

Har hatt den med på noen turer nå, men har egentlig ikke så mye sammenligningsgrunnlag i forhold til andre kikkerter. Bildet blir hvertfall mye bedre enn på billigkikkerter til rundt 500 kr.

Vet ikke hvor mye man skal kunne se i mørket med kikkert i forhold til uten, men i mørket ser jeg ca det samme med kikkerten som jeg gjør uten. Forskjellen er jo at ting blir litt mer detaljert siden bildet blir større.

Har ikke fått testa vanntettheten ennå.

Det negative jeg kan si er at deksela på objektivlinsene sitter ekstremt dårlig på. De detter av bare man ser på de. Har ikke funnet på noen lur løsning på å fikse det (Uten å tape de). Noen som har en god ide?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en god ide?

 

 

Løsning - kjøp kvalitet først som sist . Det er bedre å grine en gang enn to ganger .

Det finnes mye brukt zeiss , Leica , swarovski som funger mye bedre enn all dette billige søppeloptikken og det trenger ikke koste så mye heller.

Min dyreste brukskikkert (håndkikkert) er en zeiss til 5600,-. Jeg kjøpte den brukt men tidligere eier hadde aldri brukt den og den var som ny og fungerer like bra som en annen zeiss til 18 000,-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å gi en liten brukererfarin på en av kikkertene nevnt over. Jeg har en Steiner nighthunter xtreme 8x56 dette er en utrolig god kikkert som etter min mening er helt på høyde med de dyreste kjente europeerne.

Nydelig å glane igjennom og har en utrolig evne til å gjenskape farger. Skal jeg skrive noe negativt så er det vekten som er litt tung, men som forhandler sa så tåler kikkerten å bli overkjørt av en lastebil( noe han skal ha vært vitne til selv under en demonstrasjon på Steiner i tyskland).

Jeg er en hard bruker av det meste av jaktutstyr så for meg er det viktig at ting er litt robust. Jeg er i allefall strålende fornøyd.

Av alle som har lånt eller prøvd kikkerten så er det utelukkende positive meninger om den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...