Jump to content

Kjøpe Sako L691


Bronx

Recommended Posts

Heisann

 

Vurderer å kjøpe en brukt Sako L691 for å bruke i elgjakta.

Har ikke mye erfaring, og lurer derfor på om der spesielle ting jeg burde se etter når jeg skal besikte vidundret? Typiske feil/svakheter ol.

Hva anser folket her å være anstendig pris for et pent eksemplar??

Link to comment
Share on other sites

Hei har hatt min i 12 år nå. 6.5x55 med en match stokk kjøpt brukt. Har skutt ca 8000 skudd siden da, løpet var nylig bytta når jeg kjøpte den. Eneste problemet jeg har hatt er at skruene som holder boltstopperen brakk antaglig etter ca 15000 skudd. Ellers kjempe børse aldri hatt noen andre problemer.

 

Har ingen ide om pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vill først si at 691 er en av de beste sakoene eg har hatt, har hatt 75 og 85 og, men de liker eg ikke så godt!

 

Kjøpte min i 338 Papua og bygde den om til 50 cal. Eg har nå skutt langt over 1000skudd med det og den fungerer perfekt.

 

Eg ga vell 6000kr for den. Vurderer å kjøpe en til om eg får en til den prisen.

 

Rekylklakken er festet i stokken, og eg trenger bare sette låskassa oppi den.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg og er en lykkelig eier av en Sako.

Eg jobber med maskinering og liker å sjå på hvordan ting er maskinert og satt sammen.

Eg forstår hvorfor Sako L61R ikke er i produsjon lenger, Den blir for dyr å produsere i forhold til hva vi er villig til å betale.

De siste modellene Av Sako L61R er maskinert med CNC maskiner og holder en meget høy kvalitet,,

Eg er ikke sikker på forskjellen mellom L691 og L61R.. Men her er vel helt sikkert noen som kan fortelle hva som er forskjell mellom L61R og L691.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker i farten er det to hovedforskjeller mellom 691 serien og de tidligere L61R og A5 modellene: At 691 har rekylklakk som er påskrudd i stedet for maskinert ut, samt at avtrekkeren var av ny type ("Tikka-type").

 

Det forekom enkelte tilfeller av at den påskrudde rekylklakken løsnet i magnumkalibre. I vanlige kalibre var dette ikke noe problem. Den gamle avtrekkeren var visstnok litt bedre enn den nye.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt L691 i 15-20 år, og vil nok fortsette med det.

Har ikke hatt problemer av noe slag. Har hatt to 75 børser. Her var det misting av magasin og defekt uttrekker, fjæra røk to ganger. Ble aldri imponert over 75, bare original stokken som passet meg som støpt. L691 bygde jeg opp etter å fått tak i en ny løs låskasse hos Ragnar Hansen.

Hengslet underbeslag på disse. Fungerer godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...