Jump to content

kulebane og skyting på kort hold!


jnl1000

Recommended Posts

Hei, jeg stussa litt på kulebane, forholdet mellom kikkert, løp og treffpunkt på korte hold.

 

Jeg var på jakt forleden, det var åtejakt på 30 meter med rifle. Jeg prøveskjøt rifla på 30 m, og noterte treffpunkt ca 5 cm under. Rifla er i 338 wm, innskutt på 100 m.

Om jeg ikke minnes feil skjøt vi ag3 på 30m og 200 m med samme treffpunkt, pga av at kulen er på vei opp på 30, og tilsvarende på tur ned på 200.

 

Det skjer jo noen ganger at man springer på dyr på 5-15 m, og jeg har faktiskt bommet på slike sjanser noen få ganger. Jeg regner med at jeg skyter over fordi at løpet peker opp og kikkerten rett frem. Men samtidlig skyter den lavere på 30 m. Det er selvfølgelig avhengig av kulebane/ kaliber. Men finnes det noen tommefingerregler for når siktelinje krysser kulebanen, og når man heller retter ned istedet for opp?

 

Ska uansett ut å teste på kortholdskyting ettersom den ene grevlingen som slapp unna gremmer med fortsatt!

Link to comment
Share on other sites

Under 20 m må du skru en haug med knepp pga at kikkerten din sitter høyt over pipa di. Jo nærmere jo flete knepp for at det skal bli nøyaktig. Et knepp utgjør jo lite på denne avstanden så er derfor det blir så mange. Om du ikke kan skru som f. Eks i en jaktsituasjon må du sikte høyt. Under 20m treffer du det meste om du sikter 3-5 cm høyt

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke noe om ammunisjon du bruker men jag syns -50mm under på 30m virker veldig møye.

 

Hvis du går in på sida til Norma: http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

 

Og leker deg litt med kalkulatorn (trekk å dra) så finner du ut at med en 14,6gr Oryx (innskutt på 100m) så er forskjell mellom senter løp og kikkertsikte 95mm på 30m, hvis du ligger 50mm lavt. Så høyt trur jag neppe du har kikkert.

 

Skyter du med en annen kulevekt/hastighet så blir det litt mer arbeid me å bruke fliken ”Definiere en egen kule”.

 

Du må og huske på å legge in det riktige avstand mellan løp og kikkert. "Siktlinjens høyd mm"

 

For å svare på ditt spørsmål så blir det med ditt eksempel -64mm på 20m.

 

Løkke te me en grei kaliber. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har ein viss avstand mellom senter i løpet og senter i kikkertsiktet ditt (høg montasje), skal du ikkje sjå bort frå at kula di ikkje kryssar siktelinja i det heile tatt ut til hundre meter i eit såpass flattskytande kaliber som du har. Viss du fortsatt er fem cm under på 30 meter og er innskoten på 100, tyder mykje på det.

Link to comment
Share on other sites

Så da stemmer det altså at man skyter under og ikke over på korte avstand. Har hørt flere som sier at man gjerne skyter over pga at siktet sitter over...... Mulig jeg er litt dum her!!

 

Men rent logisk, hvis kula krysser siktelinjen på 30 og 200 hvis man er innskutt på 200 da, tilsier jo alt at den går under på kortere avstand. I utgangspunktet ikke så mye at skulle tilsi bom på normale dyr/ rådyr/ rev/ grevling ( som i mitt fall). Jeg siktet rett over "bogen", men nei... Har aldrig bommet i jaktsituasjon før! Børsa lå 3-4 cm under riktpunkt på test så det tog jeg høyde for. Men det er klart at jo kortere avstand, jo større avvik, og kanskje 2-300 % de sista meterene mellom 20-15!

 

Hvis man er innskutt på 100 hvor krysser den siktelinjen første gang? Er så dårlig på abstrakt tenking.......( matikk idiot:))

 

Stoler uansett ikke på teori ifht til sikre skudd... blir testing på 10-15-20 meter i løpet av uka! Må etterforske hver bom/ dårlig skudd for å bli bedre!

 

Ikke noen som har testet litt??

Link to comment
Share on other sites

Om du treffer 5 cm under på 30m når du er innskutt på 100m, så er du ikke innskutt på 100m.. Evt du har en kikkert som er montert 9,5 cm over løpet. Det tviler jeg på at du har. Med normal montering 4-5 cm, så vil maks avvik fra siktelinjen skje på 0-10 meters hold. Og avviket vil være på rundt -3 cm. Det vil holde selv til en rimelig liten grevling.

Link to comment
Share on other sites

Den krysser siktelinjen for først gang på rundt 55m. Den er på sitt høyeste på rundt 75m (+5mm). Å nei, du må sikte over, ikke under på ekstremt korte hold. Det er dog så lite at det ikke er mye å bry seg om. (med mindre det er mink du jakter :P )

Link to comment
Share on other sites

5 cm er avrundet opp, var nok mellom 3 og 4. Jeg har kort løp på den børsa, ammunisjonen var fabrikladet ( som jeg tidvis bruker på jakt hjemme) som jeg skulle lage hylser av ettersom jeg kjøpte dem i det store utland, hvor jeg også jaktet. Så avviken skyldtest sikkert flere faktorer, men ettersom jeg prøveskjøt og kompenserte for det i jaktsituasjon var det innenfor det forsvarlige. Jeg fikk flere vilt på avstanden, men bommet som sagt på det ene skuddet som jeg riktade høyst i viltet. Da jeg diskutert dette med en annen jeger som mente at man skyter over på korte hold ble jeg litt forvirret siden min enkle hjerne mener det samme som de fleste her svarer, at det går under.

Det ble perfekte treff på de andre dyrene jeg skjøt på!

 

Men da har jeg fått bekreftet det jeg trodde, og skal ut å teste 5-10-15-20!

 

Alle brukerfeil må lukkes bort, bom kunne like gjerne vært skadeskudd, og der mener jeg at man må gjøre det man kan for utelukke at det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Kula starter alltid like mye under som siktets høyde i senter er i forhold til løpets senter, eller en mm eller to mindre. Innskutt på 100m gir det ved en montasje høyde på 4cm, ca4cm eller en mm eller to mindre nå kula forlater løpet i forhold til siktelinjen (Innskutt på 75m blir det ca likt).

Deretter går det oppover forhold til siktelinje, helt til kulebanens topp.

 

Men der er en ting til å ta hensyn til, ved stående skyting på klosshold får man samme virkning som når en skyter bratt nedover med tanke på kulens vei gjennom viltet for å nå vitale organer.

 

En klassiker er skudd mot rev/grevling/mink med rifle på 5-10m hold, gjerne med et par meter overhøyde tillegg til egen høyde over bakken. Geværet innskutt på 100m og kikkertsikte ca 4cm over løpssenter.

Man hiver opp, finner bogen og klemmer av. Og Reven springer fort som fy uten et eneste skuddtegn, og en står igjen som ett spørsmålstegn.

 

Det første man har gjort er å glemme å sikte 4cm opp for å korrigere innskyting, dernest har man glemt å kompensere for skuddvinkel med tanke på treff i vitae organ. (Tenk på Elgklokken). I tillegg blir det siste bare verre dess tykkere pels viltet har.

 

Med 4cm korrigering for siktelinje + 4-5cm (Eller mer) korrigering for vinkel, er det ikke sikkert man engang kan sikte rett på dyret når en skyter der en må for å treffe.

 

Husk at målet ofte er lite.

Prøv selv med å sette en skive inn i en pappeske med samme vitale mål som viltet, og sett skiven inni der hjerte lunger er og tegn en blink utenpå der bogen er. Gjenskap en typisk kort jaktsituasjon med bratt vinkel, og se hva som skjer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...