Jump to content

Varmint cal 308


Skarvekongen

Recommended Posts

Har brukt V-Max 55grs i kal iber 22-250 med god erfaring. Ikke for mye ødeleggelse når skuddet sitter høyt på gås (eller annet matvilt for den saks skyld) , samtidig som denne kula har lav restvekt.

 

Funderer på å laste opp varmint i 308 win til samme bruk, og er ute etter gode varmint-kuler.

Noen forslag?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt V-Max 55grs i kal iber 22-250 med god erfaring. Ikke for mye ødeleggelse når skuddet sitter høyt, samtidig som denne kula har lav restvekt.

 

Funderer på å laste opp varmint i 308 win til samme bruk, og er ute etter gode varmint-kuler.

Noen forslag?

 

Hei!

 

Anbefaler faktisk samme merke som du har brukt før..... ;) Hornady v-max 110 grains til cal. 30. ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at jeg skjønner ikke hva du spør etter. Skudd høyt i ryggen på hva? Snakker du om varminting, slik overskriften din tilsier? Er det i tilfelle høyt i ryggen på en mink da? Kråke? Eller bruker du 55 grains V-max på rådyr (vet at noen gjør det) og lurer på hvordan en 110 grains virker?

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at jeg skjønner ikke hva du spør etter. Skudd høyt i ryggen på hva? Snakker du om varminting, slik overskriften din tilsier? Er det i tilfelle høyt i ryggen på en mink da? Kråke? Eller bruker du 55 grains V-max på rådyr (vet at noen gjør det) og lurer på hvordan en 110 grains virker?

 

Tenkte å skrive gås, men gjorde det ikke... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ach soooo :D Jeg har ikke brukt denne kula på gås, men har skutt den litt i min 300 wsm. Veldig bra presisjon, men river noe helt forferdelig! Mulig det blir bedre i 308, men jeg hadde ikke skutt på noe jeg vil spise med denne kula. dessuten er den kort i kaliber .30, siden den er så lett, så den har dårlig BC og altså dårlig kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvert imot.

Det vil vel være riktigere å si at en kule med lavere hastighet vanligvis lager mindre gørr. Disse Varmint kulene er konstruert for å skytes med høy fart for å gi en eksplosiv virkning. Akutt død. Man ”slår av lysbryteren”. Mye brukt på bever fordi det her er lettere å miste sitt bytte hvis det ikke blir liggende. Kan gi stor fare for stygg skadeskyting ved bruk på større vilt som rådyr. Kula kan splintre før den når vitale organer. Noen bruker den på pelsvilt for å kun få et inngangshull, men ellers mest brukt til å ”sprenge kråker” .

 

(håper jeg oppfattet spørsmålet riktig)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt V-Max 55grs i kal iber 22-250 med god erfaring. Ikke for mye ødeleggelse når skuddet sitter høyt på gås (eller annet matvilt for den saks skyld) , samtidig som denne kula har lav restvekt.

Noen forslag?

Hmm jeg lader også V-max i 55gr til 22-250, på fugl deler de somregel fuglen og legger kunn igjenn litt kjøttdeg. litt større vilt som rev og grevling blir det ingangshull og kunn kjøttsaus inni.

Ville nokk hellersatsa på game king el lignende på gås, både i 308og 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt V-Max 55grs i kal iber 22-250 med god erfaring. Ikke for mye ødeleggelse når skuddet sitter høyt på gås (eller annet matvilt for den saks skyld) , samtidig som denne kula har lav restvekt.

Noen forslag?

Hmm jeg lader også V-max i 55gr til 22-250, på fugl deler de somregel fuglen og legger kunn igjenn litt kjøttdeg. litt større vilt som rev og grevling blir det ingangshull og kunn kjøttsaus inni.

Ville nokk hellersatsa på game king el lignende på gås, både i 308og 22-250.

 

har også brukt v-max på gåsa i år.....futter bare godt det!skuddet plasseres i halsgropa,og da blir det et bra utgangs hull i ryggen,som gir knall og fall....ingen kjøttødeleggelser,og ingen rikosjettfare på kula....

men treffer du en vingeknok,eller brystbein,da er det bare å gi reven hele gåsa.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...