Jump to content

Naboloven og støy fra skyting, på privat grunn.


Geco5

Recommended Posts

Tar opp dette med Nabolovens §2 og nabostøy fra bl.a. skytevåpen. Ser det har vært en del tråder om det her inne. Men, de er gamle og jeg har et konkret spørsmål angående problemet.

 

Det har tidligere vært nevnt en decibel mengde på 80, eller var det 85 decibel, som en grense. Jeg har leitet i Loven og sett etter forskrifter. Men finner ingen slik pressisering i verken lov, eller forskrifter. Så, hvor står den pressiseringen? Finner heller ikke andre defenisjoner, på hva som er for MYE støy i loven!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk at det ikke er lov med annet enn uorganisert skyting på privat grunn. Altså ikke faste tider, eller standplasser etc. Det viktige der er vel at du skyter mot sikker bakgrunn og "urytmisk" på tisdpunkt/dag i uka - så ingen kan ta deg for organisert trening ;). Ellers gjelder sikkert den vanlige loven som gressklipping og utefester ellers må forholde seg til. Altså ikke søndag før kirketid eller etter kl. 23:00 på ukedager etc. I Oslo er det egne regler om at høyttalere ikke kan brukes etter kl. 20:00 på ukedager etc. Kan være lokale tillegg til loven der altså..

 

Fant en link der det står litt om "nabostøy" her:

http://www.dinepenger.no/regler/naboen- ... t/10003165

 

Så spør du meg, så burde privat trening på privat grunn gå greit - så lenge du ikke planlegger det i forkant(ta det på sparket) og det ikke er i byggefelt etc. der politiet reagerer på våpenbruk ;). Hyttefelt og sånt kan også gi litt uheldige møter med herr politi. Hørte en historie om hagleskyting i hyttefelt en gang som førte til tur i "svartemaria" og medfølgende overnatting og bot(ikke forenklet forelegg ;) ). Ikke å anbefale..

 

Så bor du på bygda, så går det kanskje an å ringe lensmannen og sjekke før en brenner av skudd i "skråningen mot skogen bak huset". "Better safe than sorry"

 

--

nivell

Link to comment
Share on other sites

Se også lov om miljørettet helsevern. Veldig uklart regelverk,- men regulerer en del helsemessige forhold som blant annet kommer innunder naboforhold. Ofte kommuneoverlegen som håndterer dette i kommunene.

 

Eksempelvis: Vifteanlegg på taket av en matbutikk som lager støy for tilgrensende naboer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant denne teksten etter litt "googling":

--

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.”

 

--

Fant også en gammel post i dette forumet om en som var uheldig og ble anmeldt for slik skyting selv når han fulgte reglene. Ganske lang tråd..

viewtopic.php?f=8&t=67628&start=0

 

--

nivell

Link to comment
Share on other sites

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. nivell

Har lest disse postene, men de forteller lite nytt. Se igjen på min Overskrift og mitt første innlegg!

 

Kan også pressisere at i aktuell kommune, er det ikke noe i kommunens Politivedtekter, som hindrer skyting utenfor tettbebygd strøk og offentlige plasser, kirkegårder, o.l. Det er lite sannsynlig, at i denne saken er noe annet en Nabolovens §2, som kommer til andvendelse. (Forutsatt at skytingen er forsvarlig og sikker bakgrunn og det er det.) Naboloven pressiserer ikke hvor mye støy som skal til før det er forbudt. Og jeg finner ikke forskrifter (til Naboloven), som utdyper dette. Heller ingen resulosjoner, eller annet som tar opp dette. Det er her jeg sliter. For hvis det ikke finnes noe som utdyper/pressiserer §2 i loven, undrer jeg på når støyen blir for stor?

 

Uorganisert skyting på privat grunn, har lite med regler for skytterbaner å gjøre. Det er bl.a. ikke noe krav til kulefanger, men sikker bakgrunn!

Link to comment
Share on other sites

Støyen er for stor når naboene klager :mrgreen: Så det lønner seg nok å holde seg inne med de på andre siden av gjerdet.

Noen klager på alt. :) Så da må vel politiet ha en hjemmel, med bakgrunn i lovverk/forskrifter, for å stoppe slik skyting.

 

På gennerelt grunnlag er jeg enig med deg, at det er en fordel å ikke krangle med naboer. Men, det var ikke det som var spørsmålet da. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil grunnmur av massiv betong kunne regnes som sikker bakgrunn for .22 LR? Veggen er 2,6 meter høy...

Dette er vel litt OT. En skyter ikke igjennom en slik mur, men den kan gi rikosjettfare. Og hva hvis du uheldigvis skulle skyte over da? Hvor havner kula da?

Link to comment
Share on other sites

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. nivellHar lest disse postene, men de forteller lite nytt. Se igjen på min Overskrift og mitt første innlegg!

 

Det er et eller annet som sier meg at du egentlig tenker på en konkret sak her uten å fortelle mer... Svarene du har fått er egentlig ganske gode, men de passer kanskje ikke i ditt tilfelle?

Naboloven (granneloven) poengterer ikke noe støygrense. Dette fordi at skjønn er en del av bildet! Det er forskjell på bykjerne, tettbygd strøk og grisgrendt strøk. Derfor ville det være rimelig håpløst å opptre med konkrete tall i en såpass vag lov.

Det som kan løse ditt problem er nabovarsel (hvis det ikke for sent da :))

Link to comment
Share on other sites

Så da må vel politiet ha en hjemmel, med bakgrunn i lovverk/forskrifter, for å stoppe slik skyting.

Den hjemmelen finner du nok ikke i grannelova, da den er privatrettslig og ikke håndheves av politiet. Så dersom naboen ønsker å stanse skyting med henvisning til grannelova må vedkommende stevne deg for retten. Slikt blir fort både dyrt og risikabelt for alle parter. Enklere å spandere pilsener eller kake (alt ettersom) på naboen, eller flytte.

 

Hvis noen derimot klager på støyforurensing etter miljøvernbestemmelser vil jeg anta at det er kommunen som er rette addressat for både regelverk, klaging og eventuelle sanksjoner. Hvis politiet skal involveres må det enten være fordi skytingen oppleves som organisert (altså at det er etablert en skytebane uten gyldig tillatelse) eller fordi skytingen oppleves som truende på en eller annen måte og rammes av straffeloven. Uten at jeg skal utgi meg for å være jurist.

 

Noen klager på alt ja, og sånne folk er det best å ikke bo i nærheten av...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner noe lovparagrafer som omhandler skyting på privat grunn mtp støy. I hvert fall hvis det er snakk uorganisert tilfeldig skyting.

Det er kun Naboloven §2, med eventuelle forskrifter, resulusjoner, o.l., som er spørsmålet!

 

Ikke alle andre anspekter, ved skyting på privat grunn. Da hadde jeg formet overskriften og innledningen anderledes. :) Takker for innspill og kommentarer, men jeg ønsket ikke en gennerel diskusjon. Det har vært diskutert tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Kan informere om at jeg har vært i kontakt med det lokale lensmannskontoret og der pratet med en betjent, som kjente forholdene på aktuell eiendom. Og vedkommede mente det måtte være greit, selv om enkelte naboer skulle protestere.

 

Har ikke konferert med noen jurist, men er rimelig trygg på at eventuelle protester i denne konkrete saken ikke vil føre frem. Så det vil bli skutt på eiendommen. De nærmeste naboene vil bli besøkt og innformert om "hvem, hva og hvor", samt at det er trygg bakgrunn. Så, får jeg se hva som skjer.

 

Men hvis det mot formodning skulle være en som kan besvare trådens overskrift og mitt første innlegg, vil jeg være takknemmelig for informasjon. Men det kan hende jeg har funnet, det som er å finne. :) Og noen andre her, har påpekt det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge din siste post har vel du i grunn funnet svaret på,ditt eget spørsmål så langt det lar seg gjøre.

 

Er bra at du også satser på en dialog med de som bor i nærheten, er et viktig prinsipp for folk som føler seg usikre på våpen at de får informasjon, og kommer dette fra en trivelig kar også er det utrolig hva naboen finner seg i av sjenanse over korte tidsrom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...