Jump to content

Passere annet jaktområde lovlig med våpen ?


M&P79

Recommended Posts

Jeg har eget for jaktområde for småvilt (Teig) 116 mål.

For å komme til teigen må jeg passere 3 andre eiendommer/teiger for å komme dit.

 

Bør jeg da gå dit med børsa nedpakket i futteral til jeg kommer til mitt område ?

Eller kan jeg ha uladd børse på ryggen og ammo i sekk mens jeg går frem til min eiendom ?

 

Ifølge lovtekst kan jeg vel ha børsa uladd på ryggen og ammo nedpakket uten å få problemer ?

 

Viser til:

 

Ferdsel med våpen på annen manns grunn (Viltlovens § 45)

 

Det er forbudt å ferdes med skytevåpen i utmark der en annen har jaktrett dersom det ikke er i lovlig ærend, for eksempel at en må passere en annens område for å komme til jaktområdet der en selv har jaktrett. Våpenet skal da være uladd.

Så fremt grunneier ikke har gitt tillatelse er det med bakgrunn i Friluftsloven ikke tillatt å ferdes på innmark i perioden 30. april – 14. oktober.

 

Litt kjipt å møte andre grunneiere med mistenktsomt blikk på vegen til min teig med børse på ryggen..

Men har man lov så har man lov ?

 

ELLER?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge loven kan jeg det. Men om jeg møter annen grunneier som beskylder meg for tjuvjakt kan saken fort snu seg om personen tilkaller lovens lange arm og anklager meg for å jakte på hans område. Slik som samfunnet har blitt har jeg nesten blitt litt redd for å ta med meg børsa ut. Føler meg nesten som en kriminell når jeg går på jakt med våpen på ryggen.

 

Så det har ødelagt endel av min jaktglede hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom dette, der hvor jeg har jakt rett.

Og jeg bøyer ikke unna. Hver gang du gjør det taper du litt av den retten vi har.

Og skal noen anmelde meg på falskt grunnlag, vel så får de gjøre det.

Men jeg gir ikke fra meg 1/10 mm av den retten jeg har.

Jeg står oppreist og sloss for min rett iht NORS lov.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en god ting og prate med nabojegere eller grunneiere. Si ifra at du har lyst til å ta den eller den ruta på veg inn i terrenget ditt, selvsagt med uladd våpen. Du trenger ikke å si ifra om dette men det blir ofte mye triveligere med en god dialog. Jeg har faktisk opplevd å få beskjed om at du kan godt gå med ladd våpen gjennom terrenget mitt, det kan jo hende at du kommer på noe du vil skyte.

Spør og informer heller en gang for mye enn en for lite, snart blir du kjent som den ærlige og trivelige karen du er, det kan til og med åpne seg nye muligheter for jakt eller hyggelig jaktprat med naboene.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant:) men problemet her er at det er så mange teiger og grunneiere i det fjellområdet at det er et lite puslespill å finne alle;) Finner litt info på nettet ang området men lite om grunneiere. Det er sameie og ditt og datt..

Men om jeg kan gå igjennom andre terreng og teiger med våpen og alt på mitt rene så er det mitt alternativ tror jeg..

 

Det er bare en haug med teiger/småeiendommer rundt mitt område som ikke er så aktuelle for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gå med meget god samvittighet, du har full rett til å gjøre det. Det vil også gå tydelig fram av måten du går på at dette er en transportetappe og ikke jakt. Ikke noe å bekymre seg over, hvis noen absolutt vil kontrollere deg så finner de jo at du har tomt våpen og ammunisjonen nedpakket. Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ta sluttstykke i sekken og da. Man kan ikkje drive å ringe rundt til halve verden når man skal ut på jakt. Vist du treffer på de så snakk selfølgelig med de å forklar kor du skal. At noen prøver å ødelegge for andre kommer ikkje som en bombe, men alle er ikkje som enkelte apekatter.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke la dette ødelegge jaktgleden. Men en ting som ikke er nevnt tidligere er at du skal velge en sti eller en naturlig vei inn til ditt område. Mye av uoverenstemmelsene ved ferdsel over annet jakterreng er beskyldninger om at det velges vei inn slik at viltet drives til eget område, da er det ikke uproblematisk å gå på annen manns grunn.

Velger du en vei eller alment brukt sti er det OK, ellers bør du gå slik at du ikke er til ulempe for dem som skal jakte naboterrenget. Generelt bør du avtale med naboene dersom de skal jakte, slik at du ikke ødelegger deres jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...