Jump to content

Haglen er vanskelig å knekke - feil olje/grease? Ballistol?


superted

Recommended Posts

Haglen kjøpte jeg på XXL, og lurer på om svaret kan være så enkelt at jeg har smurt med feil olje eller kanskje for lite i knekkpunktene?

 

Har knekt den etter klikkpatron-bruk ca 25 ganger hittil. Fikk anbefalt Ballistol universalolje hos XXL og sprayet generøst på.

 

Haglen er et rent helv... å åpne for å si det mildt og går nesten ikke an å åpne trygt i og med at jeg nesten ikke klarer å holde den rett fremover for å få den opp. Tør nesten ikke å nevne at det er en Silma Finnskogen.

 

Noen som har kjøpt en Silma Finnskogen og IKKE hatt problemer med å knekke den?

Link to comment
Share on other sites

Det har vært et tidligere tema med samme problem her på kammeret. Hagla du har kjøpt er ny og har passert alle fabrikk kontroller før du kjøpte den. Dermed er den helt ok, selv om den er litt treg i starten og må kjøres inn som en motor en stund. Ikke bruk slipepasta, stålull eller modifiser den på noen måter, fordi ellers går det motsatt vei med slark i kassa. Bruk vanlig våpenfett eller olje på glideflater og knekk den opp med kneet og bruk kneet til å lukke den uten å smekke den hardt sammen, du finner sikkert rette måten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret!

 

Har nå hatt meg en pusserunde med lettolje og en bommul fille, deretter våpen grease i knekk-punktene. Går litt bedre nå.

 

Filla ble forøvrig ganske så svart til tross for at hagla er ny fra butikken. Dette som kalles metallspon kanskje...

Er forøvrig Silma Finnskogen 12/89 (samme som jeg stilte spm. om i andre tråden), ville bare ikke skrive det i den tråden - for å få litt mer nøytral hjelp.

 

Takk igjen!

Link to comment
Share on other sites

Nye hagler er trege,noen tregere en andre, det beste du gjør er å skyte den inn på bane.

Etter 3-400 skudd skal du se den går mye lettere, og samtidig skyter du mye bedre og.

Rengjør og bruk greas mellom hver treningsrunder

Anbefaler ikkje å prøve å pusse den til, da blir det fort slark

Ser dette fenomenet gang på gang på banen der eg går,og er instruktør

Link to comment
Share on other sites

Er det kun ved oppspenning eller er den like treg ellers også?

 

Hei.. nei den er like treg ved sammenslåing også. Virker litt som om det går hakkvis etter å ha knekt den en 50-60 ganger. Stopper litt på midten og må bruke litt makt for å få den helt ned. Samme på vei opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har kontaktet produsenten med en hel del spm. om f.eks. kommentarene her om at haglen blir fort gåen, vanskelig å knekke, metallspon etc. Har gitt fra meg serienr på den, så gjenstår det å se hvilken svar daglig leder får fra fabrikken. Kan poste epost svar her når alt foreligger.

 

Virket både hyggelig og behjelpelig. Samtidig involverte han to andre hos Silma i epost samtalen, så det er helt klart at Silma tar alle spm. ang kvalitet rett fra produsent alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...