Jump to content

En 9mm til


TGM

Recommended Posts

Hei

 

Da er det klart for mitt første spørsmål her på forumet. Og håper noen erfarene folk kan hjelpe meg med denne :D

 

Kjøpte for et halvt år siden mine første pistoler. En Tanfoglio Gold Match og en GSG 22lr. Hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe Glock, men Tanfoglioen var så lekker der den lå at jeg gikk for den i stedet.

 

Har alltid hatt lyst på en Glock og har ikke klart å slå fra meg tanken på en Glock 19.

 

Tangfoglioen er cal 40 og det fulgte med en 9mm pipe. Hvordan er det da å søke på en Glock i 9mm når jeg har pipe i samme kaliber?

Eller kan disse to gå i forskjellige klasser?

Har prøvd å lese meg opp på alt av regler og lover, men får liksom ikke helt kontroll over emnet :oops:

 

Til opplysning er jeg fersk som pistolskytter, og er ikke god nok for å prøve meg på stevner og konkurranser ennå :lol: ,

men prøver så godt jeg kan å trene i klubben en gang i uka. Er ikke fersk som våpeneier og var aktiv leirdueskytter fra jeg var 13 til 25.

 

Mvh TGM

Link to comment
Share on other sites

1. Hva søkte du på når du kjøpte Tanfoglioen? Militær eller grov? Tror nok dine behov ihht loven er dekket, .40 til militær og 9mm til grov.

 

2. Hvor mye aktivitet har du? Mer enn 10 stevnestarter (der minst halvparten er approberte) så kan du søke om reservevåpen. Edit: Så akkurat at du ikke hadde noen stevner/konkurranser ennå, så da faller denne bort.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Tanfoglion er i .40 og 9mm pipa er registrert som våpendel skal den regnes som akkurat det. En våpendel og ikke telles med.

Men det er i teorien.

 

En Glock 19 med kappet magasin går i kassa for spesialpistol og kan brukes der, men ikke regne med at du vinner noe i den klassen med en G19..

 

Men du, kom deg på stevner, det er dritgøy :D

Link to comment
Share on other sites

Størrelsemessig er G19 nesten perfekt som spesialpistol. Du må ofre baseplata på et magasin, men trenger ikke gjøre inngrep på selve våpenet. Du får bra størrelse på både grep og siktelinje, men det er jo fortsatt en Glock i 9 mm, så verdens best egnede spesialpistol er det jo ikke.

 

Hvis ikke det frister så er jo en G20 til Magnum 1 ganske kult da, selv om ammotilgangen er så som så. Men hvis du lader selv og har skikkelig lyst er det en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Tanfoglion er i .40 og 9mm pipa er registrert som våpendel skal den regnes som akkurat det. En våpendel og ikke telles med.

Men det er i teorien.

 

Jepp, det skal ikke være noen behovsprøving av våpendeler eller konverteringssett, men hvis du allerede har et våpen i det kaliberet du ønsker å konvertere til så får du vel i praksis nei. Og tilsvarende andre veien - hvis du har konverteringssett til 9 mm så får du sannsynligvis ikke godkjent et eget våpen i kaliberet. Hvis du har nok aktivitet så går det kanskje, men det har vel ikke TS her.

 

Men tanken om spesialpistol som nevnes her kan nok funke bra. Når du søker så kan det være greit å legge ved et faktaark om de fysiske målene på Tanfoglioen, og samtidig henvise til størrelsesbegrensingene for spesialpistol-klassen, slik at saksbehandler ser at du ikke på noen måte kan bruke eksisterende pistol i spesialpistol-klassen. Jeg har blitt avkrevd dette da jeg skulle kjøpe X-esse til sp, og måtte da "bevise" at Pardinien min i .22 ikke kunne brukes. Burde ikke være nødvendig, men de som sitter og behandler dette har som regel ingen praktisk erfaring med det, og det er bare "ord på papir" for dem.

Link to comment
Share on other sites

Syns at om man har fått innvilget håndvåpen til trening og stevner så kunne man kjøpe det man hadde behov for.

Bare tull at om man har innvilget en 9mm så skal man ikke få ha en til uten en masse krangling med myndighetene ?

Spiller det noen rolle liksom ?

 

Har man fått innvilget en .22 kan man kjøpe og registrere det man trenger i det kaliberet.

 

Tenk hvor mye arbeid våpenkontorene kunne spart seg hadde det vært slik.

Kun etterregistrering av våpen og behandling av helt nye søknader.

 

Når man har innvilget våpen i ett kaliber så er man skikket til å ha 3 stk i samme kaliber etter min mening.

Man kan kun bruke en av gangen uansett... ;)

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning er jeg fersk som pistolskytter, og er ikke god nok for å prøve meg på stevner og konkurranser ennå :lol: ,

men prøver så godt jeg kan å trene i klubben en gang i uka. Er ikke fersk som våpeneier og var aktiv leirdueskytter fra jeg var 13 til 25.

 

Det du skriver over er bare piss, reis på et feltstevne, det er uhøytidlig og moro uansett om en havner litt ned på lista, må jo huske på at lista må fylles opp :D

Spesialpistol er en artig klasse, og glock19 kan brukes, og søknaden din kommer til å gå glatt igjennom, kult om fler stiller med med orntli spesialpistol synes jeg, synes jeg har sett xesse i nesten hvert ett hylster på de siste stevnene nå.

Glock20 kan som nevnt også kjøpes til Magnum1, du får alltid et og annet rart blikk på standplass når du skyter mag med Glock :D, Hva med Glock29??? sprenglader du kan du jo kanskje skyte både spes pistol og mag1 med samme pistol, det er tøfft :lol:

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning er jeg fersk som pistolskytter, og er ikke god nok for å prøve meg på stevner og konkurranser ennå :lol: ,

men prøver så godt jeg kan å trene i klubben en gang i uka.

 

Du blir nok raskere god om du fokuserer på de våpnene du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Hjertlig takk for alle svar folkens.

Da tror jeg at jeg søker på Glocken som spesialpistol og fikser litt på magasinet :D

 

1. Hva søkte du på når du kjøpte Tanfoglioen? Militær eller grov? Tror nok dine behov ihht loven er dekket, .40 til militær og 9mm til grov.

Det ble faktisk bare søkt på at den skulle brukes til konkurranse.

 

Men du, kom deg på stevner, det er dritgøy :D

Skal komme meg på noen stevner snart :D

 

Syns at om man har fått innvilget håndvåpen til trening og stevner så kunne man kjøpe det man hadde behov for.

Bare tull at om man har innvilget en 9mm så skal man ikke få ha en til uten en masse krangling med myndighetene ?

Spiller det noen rolle liksom ?

 

Har man fått innvilget en .22 kan man kjøpe og registrere det man trenger i det kaliberet.

 

Tenk hvor mye arbeid våpenkontorene kunne spart seg hadde det vært slik.

Kun etterregistrering av våpen og behandling av helt nye søknader.

 

Når man har innvilget våpen i ett kaliber så er man skikket til å ha 3 stk i samme kaliber etter min mening.

Man kan kun bruke en av gangen uansett... ;)

 

Er så enig så enig i det du sier her :D

 

 

Det du skriver over er bare piss, reis på et feltstevne, det er uhøytidlig og moro uansett om en havner litt ned på lista, må jo huske på at lista må fylles opp :D

Spesialpistol er en artig klasse, og glock19 kan brukes, og søknaden din kommer til å gå glatt igjennom, kult om fler stiller med med orntli spesialpistol synes jeg, synes jeg har sett xesse i nesten hvert ett hylster på de siste stevnene nå.

Glock20 kan som nevnt også kjøpes til Magnum1, du får alltid et og annet rart blikk på standplass når du skyter mag med Glock :D, Hva med Glock29??? sprenglader du kan du jo kanskje skyte både spes pistol og mag1 med samme pistol, det er tøfft :lol:

 

Hehe, skal nok få kommet meg på noen stevner ettherhvert. Listefyll var jo et kjent begrep tidlig i min leirduekarriere :D G29 skal jeg se litt nærmere på. Takk for tips :)

Link to comment
Share on other sites

Hjertlig takk for alle svar folkens.
1. Hva søkte du på når du kjøpte Tanfoglioen? Militær eller grov? Tror nok dine behov ihht loven er dekket, .40 til militær og 9mm til grov.

Det ble faktisk bare søkt på at den skulle brukes til konkurranse.

 

Ok, men basert på reglene for de to bruksområdene så er nok behovet ditt dekket.

 

Fordelen ved å kjøpe en konverteringssett (i 9 mm som du har) for deg er at det ikke teller som eget våpen inn under de 4 håndvåpnene du kan ha med det aktivitetsnivået du har. I rundskrivet fra POD til politikammerne defineres fire kategorier skyttere, der den laveste kalles rekreasjonsskytter og kan inneha 4 våpen. (Skal du eie mer enn 4 våpen så er det krav til mer aktivitet).

 

Dvs. at du kan dekke de forskjellige konkurranseformene ved å eie 4 våpen, og ha konverteringssett til flere kaliber, uten å måtte øke aktivitetsnivået ditt.

Link to comment
Share on other sites

Glock 19 går nesten uten modifisering i spesialpistol kassa.

 

Med original baksikte trenger man kun å file litt på hjørnet av basepaden for å gå i.

 

Med i tilfelle en monterer justerbare sikter (Alle er så vidt jeg vet høyere enn original fast sikte), må man fjerne hele basepaden av ett magasin Og ny basepad som monteres inn i magasinet må lages (Spikk deg en av tre og skru fast). At man mister magasinkapasitet har ingen betydning, man skal ikke lade med mer enn 5 skudd uansett i spesial.

 

Og så må avtrekket tunes med lettere og justerbar conector/sear, samt pusses og poleres der det sal pusses og poleres. :wink:

Lykke til.

 

P.s. Tunet G19 er ikke en dårlig spes pistol, med unntak av Exessen og noen sære hjemmebygg i 22lr og 32sw er den av de bedre. Til militærfelt er den dog ikke særlig egnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...