Jump to content

7.62 A.P M2 = panserbrytende?


sjorgen

Recommended Posts

Har no eldgammel ammo liggende til 3006 Mauser, men er litt i tvil om jeg kan skyte med den. Jeg spurte en kar hva den svarte tuppen var for noe, og han sa at det var en viss mulighet for at dette var panserbrytende ammo som kunne være litt hard med Mævvsern min som er fra 40-tallet en gang.

 

Hva tror dere? Er bare det i overskriften som står på, og Lot-RA-61. Kunne tenkt meg å skyte litt, og dette er det eneste av ammo jeg har liggende.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt i tvil her, altså - kula kjennes veldig mye tyngre ut enn helmantelen. Har saga litt i ei kule nå, er visst stålkjerne eller noe sånt. Gikk i alle fall ikke an å sage i. Noen formening om hvordan rekylen kan bli med dette her?

 

Hadde jeg hatt ei ny rifle skulle jeg ha skutt, men tror jeg må overbevises litt til. Og om det blir no av, skulle jeg nesten ha laga en morsom blink og filma det.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

A.P. er en forkortelse for Armour Piercing, altså panserbrytende som påpekt over.

Såvidt jeg vet har den ordinær mantel med wolfram-kjerne. Mantelen gjør at den ikke skader løpet ditt. Jeg vet ikke kulevekten på den, men vil tro den tilsvarer en typisk jaktkule - 180 - 200gns. En vanlig .30 kaliber helmantel av militær type er rundt 150gns. Rekylen skalikke være verre enn om du skyter med jaktammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Nei ser ikke for meg at det er SÅ mye mer spennende enn vanlig, men ser vel kanskje for meg at en wolfram-rikosjett kan være litt skumlere enn biter av helmantel..

 

Hmm interessant, kjenner du til noen slike firmaer eller vet du bare at det er tilfellet at slike firmaer trenger slik ammo?

Link to comment
Share on other sites

[...]Og nei, de er ikke lov å inneha[...]

Og joda, fra Politiets rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker:

4.2.1 Forbud mot å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon m.v.

Etter våpenforskriften § 8 er det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende,

brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon.

Med panserbrytende ammunisjon menes [...]

[...]

Politidirektoratet har fått opplyst at flere offentlige instanser som forsvaret og politiet i sin

tid solgte eller utleverte panserbrytende ammunisjon til private for bruk til øvelsesskyting.

Tidligere lovlig ervervet ammunisjon av denne type skal bl.a. av denne grunn ikke omfattes

av forbudet. I den utstrekning politiet kommer over slik ammunisjon, bør eieren

oppfordres til å få avviklet denne type ammunisjon innen rimelig tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...