Jump to content

Langholdsrifle med Mauser låskasse?


Sør-jeger

Recommended Posts

Først vil jeg bare si at jeg vet at det finnes flere gode låskasser til dette, men nå har jeg en kommersiel Mauser kasse med hel sideskinne, som jeg vurderer å kamre om til 6,5x55.

 

Jeg vil spørre dere med mer kunnskap enn meg om hvor dugende er denne låskassen til dette?

 

 

Jeg skal:

- bytte avtrekk

- bytte sikring

- ny tennstift

- rette den ( om nødvendig )

- søylebedde i en glassfiber stokk

 

Eneste ankepunktet jeg kan tenke på nå, er den "korte løpsinnfestningen" i låskassen, som hindrer bruk av for lange og tunge løp.

Jeg tenker å montere et 55cm tungt løp, med oppsett for lyddemper senere om jeg ønsker.

 

 

 

 

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få ut alt potensialet til Mauseren? Og hva er potensialet dens?

Link to comment
Share on other sites

Det vil fungere, i massevis. Låskassa er bra nok, alle som har brukt M67-mausere vet det. til ultimat presisjon vil mye være bedre, på et millimeternivå, langholdsskyting handler stort sett om vind, og den spør ikke etter låskasse.

 

- vurder om du trenger ordentlig sikring, eller om du kan leve med ei avtrekkersikring. Langholdsrifler sikres sjelden, jeg har to helt uten sikring faktisk. Kan spare noen kroner på noe du kanskje ikke kommer til å bruke.

- samme med tennstift, hva skal du med ny tennstift? Liggende skyting med anlegg spør ikke etter slagtid.

 

Utover det føler jeg at du sminker en gris. Det blir dyrt, rifla får likevel ingen annenhåndsverdi, og du vil bli lei av den på et punkt. Alt det vil gjøre med kassa kan du kjøpe ei anna kasse for... Får du arbeidet gratis er det en annen sak.

 

Vurder følgende: bruk den som den er, eller send den videre og kjøp noe mer egnet. Mauserkasser av den typen er ettertraktet som basis for Safari eller DG-rifler, noe de er egnet for, det kan bli ei pen klassisk rifle hos noen, ikke enda en bastardisert M98 LH rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en Mauser langholdsrifle, laget på en 1913 "Amberg" låskasse. Ett klassisk uvettig prosjekt som koster mer enn en fiks ferdig langholdsrifle.

(Bildet er litt gammelt med tidligere kikkert)

normal__MG_1220.jpg

Gjorde det du ramset opp + blendet av magasinet. Resultatet ble riktig så bra, i all beskjedenhet så er den veldig presis! Det sies at Mauser kassen ikke egner seg til tyngre løp, at den ikke er stiv nok og dermed ett dårlig utgangspunkt. De har sansynligvis rett, men min ble forunderlig nok presis likevel.

 

 

Litt uenig i M67 angående tennstift. Legger man ei hånd på pipa og klikker, kjenner man det dundrer ganske kraftig med den orginale tennstiften. Letter man på den, er det merkbart mindre. Jeg har Speedlock også på jaktrifla, på den merket jeg en forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Eneste ankepunktet jeg kan tenke på nå, er den "korte løpsinnfestningen" i låskassen, som hindrer bruk av for lange og tunge løp.

 

Jeg har beddet mine mausere et godt stykke foran låskassa, 5-6-7cm. Innbiller meg at det hjelper på å "bære" løpet". Og de skyter mye bedre enn jeg kan utnytte, så da gunker det vel da :wink:

Link to comment
Share on other sites

S.Arnesen; Det er en Boyds ja.. Men det er ikke prarie hunter.

Tok en titt på utvalget hos Boyds, men fant den ikke. Stokken er stor, måtte være det for å kunne holde såppas stor pipe.

 

Tror Chiefen.v-2 er inne på noe, min er også beddet noen cm forran kassen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en KV67 i nystand med matchavtrekk for 1500.-. Skift ut låskassa på KV'en med den kommersielle du har hvis det er en FN. Det fungerer veldig bra. Jeg har gjort dette på både KV67 og KV59 i 308. Dette er langholdsrifler som tåler krig i Norge. Det er det mange andre langholdsrifler som ikke gjør.

 

Kjøp ammo og skyt mye

Link to comment
Share on other sites

Tror du misforstår. Bruk alle delene fra KV'n på den kommersielle kassa. Løp, avtrekk og skjefte. Løp og avtrekk fra KV'en er noe av det beste det går an å få tak i. Den kommersielle kassa er ferdig klargjort for kikkertmontering. Det man ender opp med er en KV67 med stiv kommersiell kasse. Det koster altså 1500.- + montering av løp og bedding av FN-kassa i KV-stokken. Billigere går det ikke an å kjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...