Jump to content

Meopta, Nikkon eller Leupold i prisklasse 3-4000


Chrono

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Tikka T3 Light 6,5x55

Siktene jeg har kikket på er:

 

Nikko Stirling Diamond 3-12x56 m opplyst retikkel til 3 000

Meopta Meopro 4-12x50 til 4 000

Leupold i prisklasse 4 000

 

 

Hva hadde dere valgt, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hadde egentlig håpet at Nikko skulle bli skrytt godt av. Jeg har stor tiltro til Japansk kvalitet når det kommer til optikk. Og livstidsgaranti hørtes jo veldig selvsikkert og bra ut...

 

Intrykket mitt var at Leupold er bra men litt dyrt. Og at en kan få mest ut av pengene på Nikko og Meopta, når man er tvunget til å bevege seg i 3-4000 klassen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke Nikko eller Burris. Har eid alle fire merkene, og aldri hatt trøbbel med Leupol eller Meopta. De andre to derimot :-(

 

Leupold's kundeservice er derimot fantastisk! Mitt råd: Hvis du kjenner noen som skal til USA, be dem kjøpe en passende VX-2 eller 3. Mye kvalitet for pengene! Og: Kjøp kun opplyst retikkel og 56 åpning hvis du virkelig trenger det. Kan du klare deg med 3-9 x 40, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

litt enig med muntjac,

 

ikke fall for fristelsen å gå for mest mulig mm og zoom og finesser for minst mulig kr. Kjøp heller en kikkert med mindre 'dilldall' - da er gjerne mer penger lagt i linser og mekanikk

 

forstørrelse og diameter må bestemmes av bruksområde - og børsa. Jeg ville ikke hatt for stor kikkert på en lita, lett rifle

Link to comment
Share on other sites

Ikke Nikko eller Burris. Har eid alle fire merkene, og aldri hatt trøbbel med Le.upol eller Meopta. De andre to derimot :-(

 

Leupold's kundeservice er derimot fantastisk! Mitt råd: Hvis du kjenner noen som skal til USA, be dem kjøpe en passende VX-2 eller 3. Mye kvalitet for pengene! Og: Kjøp kun opplyst retikkel og 56 åpning hvis du virkelig trenger det. Kan du klare deg med 3-9 x 40, kanskje?

 

Hvem måtte du ligge med hos Leupold for å få service?

Beklager mitt noe flåsete svar, men jeg har ventet på en CDS turret i over et halvt år nå. De reklamerer med 7 - 8 ukers leveringstid. Har purret dem mange ganger, uten at de i det hele tatt evner å gi noe konkret svar.

Jeg kjøpte kikkerten, en VX6-1-6 med lys ene, og alene for afrikajakt. Jeg reiser til Namibia om 3 uker.

Hadde hatt godt nytte av CDS.

Så langt har Leupold skuffet meg jævlig. Har tross alt kjøpt en topp model.

Link to comment
Share on other sites

Meopta og Meostar er jo veldig bra saker. Har sjøl en Meopta Meostar på ei "reserve" rifle, og det slår meg når jeg av og til bruker denne riflen, hvor god, klar og lyssterk denne kikkerten den kikkerten er. Jeg mener Meopta er den kikkerten du får mest for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Kanskje jeg må ut med 6300 for en Meopta Meostar R1, 3-12x56 (ikke opplyst)

Utifra kommentarer her virker det som et solid sikte.

Leupold virker jo veldig slitesterke og solide de også. Har Leupold noe å konkurrere mot Meoptan over til samme pris?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du jakte? Som nevnt før, vurder seriøst om du trenger 56 lysåpning. Det blir en stor og tung kikkert på toppen av ei lett rifle. Det gir ubalanse både under skyting og bæring.

 

Jeg har en kikkert med 50 lysåpning, den er for meg på kanten av det som funker, å jeg har ei tyngre rifle.

 

Av de du nevner, vil jeg si Meopta. God kvalitet både optisk å mekanisk.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...