Jump to content

Våpen på Finn.no


Rawlins

Recommended Posts

Har sett flere tilfeller hvor sortkruttvåpen selges som registreringsfrie på finn. Dette gjelder da replika's/nyproduksjon av gamle våpen. Det ligger Colt Dragoon på finn nå som selges som antikk og registreringfri. Jeg har gjort selger oppmerksom på dette uten annet enn flåsete svar tilbake. Dette er vel ikke greit?

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42506087&searchQuery=colt+dragoon

Denne du mener?

 

Mulig jeg er tett i nøtta nå, men hvis den er produsert før 1890 så er den registreringsfri.

Hvis jeg har linket til rett revolver: Han sier at den er antikk.

Har han endret annonsen, eller har du blingset?

Eller ljuger'n?

 

Jeg bare spør. Det er den eneste som kom opp på "Colt Dragoon", og den eneste som beskrives som registreringsfri av de to som kommer opp på "Colt svartkrutt".

Link to comment
Share on other sites

Personlig syntes jeg denne burde vært godkjent som regfri. Det er tross alt en perkusjonsrevolver. Men loven støtter ikke alltid mine personlige meninger. Denne er, etter serienummeret, produsert i 1976. Dermed er den registreringspliktig.

 

Sannsynligvis kjøpt av en sjømann i USA på 70-80 tallet, og tatt med hjem. Amerikanerne har (eller i alle fall hadde) et regelverk som sier at våpenpatenter som er eldre enn 1900 kan selges registreringsfritt. Uavhengig om det er en orginal eller reproduksjon. Et glimrende regelverk, som vi også skulle hatt implantert i vår våpenlov. Men sjansen for å få i gjennom et slikt forslag her hjemme i kommuniststaten Norge, er like stor som min mulighet til å brystpumpe melk fra puppene mine, så det kan komme spedbarnsavdelingen på sykehuset til gode.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at våpenet ikke ble kjøpt nylig vil det være lovlig da det regnes som av den originale serien. Etter forrige forskrift var det modell-året som var avgjørende, ikke produksjonsår. Men ved salg blir den registreringspliktig, håndhevelsen av dette virker dog litt halvhjertet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enige med de som mener at dette burde vært fritatt for registrering. Det er jo liksom ikke et våpen som b-gjengen ville drasse rundt på. Men uansett, dumt om finn.no skal bli kjent som et sted det omsettes ulovlige våpen. Dumt for finn, dumt for oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke på nyere replikkavåpen

Etter det jeg forstår er ikke dette en replika, den er produsert hos Colt på det originale maskineriet med påfølgende serienummer. Jeg innrømmer at det er en gråsone, men tolkningen har visstnok blitt godtatt av politiet. Forskriften gir fritak til å besitte slike våpen ervervet før ny forskrift, men ved salg må den nok registreres som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Politiet prioriterte ikke slik. Men våpenet er registreingspliktig ved salg uansett.

Siden selger var en motbydelig og frekk idiot på epost, så ringte jeg finn.

Annonsen er nå fjernet siden han påstår at det er en original revolver. :mrgreen:

Moralen er: Er du frekk mot Olesøn, så sladrer Olesøn. 8)

Er det noe vi ikke trenger, så er det folk som gir eff i forbindelse med våpensalg.

Om kruttet er svart eller ikke spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt den sjøl. Men når formuen er erstattet av moral, så blir det ikke noe av...

Jeg har sett lignende før på finn, og tipset vedkommende høflig om feilen.

Dette er første gangen svaret har vært:

"Det er en repro ja, men ikke reg.pliktig. Men, jeg driver ikke jusundervisning..."

Og etter det ble det egentlig bare flaut.

Link to comment
Share on other sites

Rawlins: Jess. :mrgreen:

Tools: Det har du egentlig helt rett i, jeg tar sjølkritikk på den. Annonsen er nå fjernet uansett.

Chiefen: Tenker du på at han har forhørt seg med politiet, og så fått feil opplysninger fra dem?

Det kan godt hende. Men når jeg da meget høflig og tålmodig forklarer at det kanskje er en feil her,

og han er en obsternasig liten snørrvalp, da må han regne med å gå på en smell. 8)

Link to comment
Share on other sites

Min intensjon var jo ikke å leke politi eller å være ufin. Men selger påstod jo at han var klar over lover og regler, han var skolert i juss og han påstod at anonnsen sa klart fra at dette var en revolver produsert etter 1890, noe den ikke gjorde. Som olesøn erfarte, det ble fort en klein og ufin dialog.

Link to comment
Share on other sites

Har du f*en ikke noe med. :mrgreen:

 

Jeg har som sagt henvendt meg til selgere på finn før med lignende spørsmål.

Alltid høflig, og alltid med fullt navn.

Hvis noen tidligere har lurt på hva slags forbanna masekopp jeg er som plager dem

med slike tullete ting som "normale spørsmål", "lovverket" og "hyggelig dialog" - så har de ikke sagt det.

Dette er første gang jeg har blitt møtt av barnslig p-preik...

Jeg er kanskje en bedrevitende, overlegen, belærende snørrvalp.

Men jeg er en veloppdragen, bedrevitende, overlegen og belærende snørrvalp. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...