Jump to content

Praktisk rekkevidde .223 for jakt


Dessmo

Recommended Posts

Hva er praktisk rekkevidde for en god .223 rifle med 1:8 riflestigning for småvilt jakt. Er inneforstått med at det selvfølgelig avhenger av skytter, etc, men under gode forhold, rett våpen/kikkert og kjent avstand hva er maks hold feks for å felle en gås, hare eller en rype? Bakgrunnen for spørsmålet er valg av forstørrelse og retikkell/BT.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er kor god er du å skyte?

Eg ser ikkje et problem å felle en and på 500meter, eller lenger, så lenge du klarer å skyte godt på den avstand gang på gang på banen. Men om det er lett har eg ingen tro på, det skal svært lite til før kulen flyter på seg vist det er litt vind.

Link to comment
Share on other sites

Vel, som du sier avhenger det mye av skyteferdighetene.

 

- I "ytterkant" kan man si at kula blir ustabil og tumler rundt sin egen akse etter 6-700m, da går selvsagt presisjonen heden.

- I feltforhold med litt rasling i løvet, blåser den lette kula kjapt ut av småviltmål ved 2-300m om man ikke kompenserer for det. (bare 5m/s sidevind på 200m, gir treffpunkt forandring på 17,5cm)

- På skytebanen kan man si de fleste jegere har en stor nok utfordring ved å treffe en snusboks på 100m. Da uten at man ligger skeivt over noe som viser seg å være maurtue, med en mygg surrende i øret.

 

Såe, om man tar høyde for at du skyter over middels godt og skal skyte på såppas små mål.. tja, du skyter tvilsomt over 200m i jaktsammenheng.

 

Edit; Her på forumet skyter mange and på 500 meter, med begge hendene på ryggen mens de plystrer "Broen over Kwai" tostemt med munnen full av Mariekjeks.

Link to comment
Share on other sites

Vel, som du sier avhenger det mye av skyteferdighetene.

 

Såe, om man tar høyde for at du skyter over middels godt og skal skyte på såppas små mål.. tja, du skyter tvilsomt over 200m i jaktsammenheng.

 

Syntes det var vel kort avstand, hvertfal for gås. Har vel sett flere rapporter fra jeger som feller gås på rundt 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

- I "ytterkant" kan man si at kula blir ustabil og tumler rundt sin egen akse etter 6-700m, da går selvsagt presisjonen heden.

Que? Jeg har da, i ideelle forhold, skutt samlinger på størrelse med en snusboks, på 600m. Folk konkurrerer på 915m med 223 "i utlandet".

Det er vel trygt å si at det du skriver er direkte feil. Uten at noen trenger å anbefale småviltjakt på 915m hold :roll:

 

(bare 5m/s sidevind på 200m, gir treffpunkt forandring på 17,5cm

Ekstremt kule, og ladningsavhengig. Min std. ladning gir iht. Bulletflight 10.8cm avdrift på 200m i 5m/s ren sidevind. Det er langt ifra alltid det blåser så mye, for å si det forsiktig.

 

 

Trådstarter spør:

Hva er praktisk rekkevidde for en god .223 rifle med 1:8 riflestigning for småvilt jakt

223Rem og 1:8 kan bruke 80grs kuler. 80grs Amax er mer enn dødelig nok på skarv og stormåse på 5-600m, og gjør nok ende på alt vi tenker på som vanlig småvilt enda et par hundre meter - om man treffer. Noe jeg tviler på...

På slike hold er det lite energi igjen, kulene har lite fart, og en nærmer seg .22LR i effekt - ekspanderer de eller ikke, hvem vet.

Men ei 80grs kule går igjennom ei and enten det er 2 eller 1200m, det er ikke noe å lure på.

 

Skytingen er et annet kapittel.

tja, du skyter tvilsomt over 200m i jaktsammenheng

Mange gjør det. Men mange skyter godt nok langt forbi 200m. Min erfaring med riflejakt etter sjøfugl er at skuddhold under 200m hører unntakene til. Storfugljakt har en tendens til å skje mellom 40 og 300m, og gjess er vare dyr, likevel jaktes disse av svært mange - og mange av disse skyter mer enn godt nok på hold langt over 200m.

 

Det to faktorer.

- rene skyteferdigheter, kan du skyte bra nok i vindstille?

- vind og vindbedømming? mange nok kan treffe ei and på 500m i vindforhold de behersker (i vindstille, drøssevis av folk faktisk), men det vil alltid være vindforhold man ikke behersker.

Nesten det viktigste en lærer av å trene er å vite når en ikke skal skyte. Det er ofte.

 

Praktisk rekkevidde for nærmest enhver rifle, slik anvendt mot små mål avhenger neste utelukkende av jegerens skyteferdigheter, og disse anvendt i vind. Og de igjen avhenger av trening.

Uten trening, så er 200m fryktelig langt for mange, også i vindstille - uansett rifle og kaliber. En håndfull mann i Norge kan treffe sentertreffe ei and på 200m, stående... Og forskjellen er trening.

 

Skyteferdighetene til trådstarter vet vi lite om, men det er nesten bare de som er begrensningen. Trening vil både øke dem, og måle dem, og gi indikasjoner om den praktiske rekkevidden. Ingen andre kan si noe bastant om det.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

med f.eks 75 grains A-max så har du en vindavdrift på ca 5 cm på 300 meter for hver m/s med sidevind.

 

Er du en god skytter så holder du kanskje 3/4 moa treffsikkerhet på 100 meter. Det betyr at du med stor sannsynlighet kan treffe et 21mm mål på 100m og 63mm (runder opp til 70mm) på 300m på førsteskuddet. Med perfekt medømmelse av vind. (10'eren på DFS sin 300m skive er 15 cm i diameter)

 

Klarer du å beregne vind til en feilmargin på +- 1 m/s betyr dette at du vil treffe innen en diameter på 7cm+2*5cm(vind)=17 cm på 300 meter.

 

På 200 meter gir samme regnestykket ~45mm+2*20mm(vind)=8.5 cm.

 

På 100 meter 21mm+2*5mm(vind)=3.1cm

 

I tillegg så blir det vanskeligere å estimere vinden jo lengre hold en skyter på. Så er det opp til jegeren å ta valget om en mener sannsynligheten for et drepende skudd er stor nok på det aktuelle målet på den aktuelle avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading endrer på faktorene, det er klart..

Men med jakt hylleammunisjon på 55gr har jeg fått nøkkelhull på 600m.

 

Man blander litt sammen skytesport og jakt her nå.

Regnet vel ubevisst med at trådstarter ikke alle har en fot i begge leirer ut fra spørsmålet. Man har gått noen steg videre på kompetanse stigen når man legger strikket dobbelt for å skyte presist med .223 på 800m.

 

Skal han velge kikkert ut fra riflas ytterpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Man har gått noen steg videre på kompetanse stigen når man legger strikket dobbelt for å skyte presist med .223 på 800m.

He-he, sant.

 

Skal han velge kikkert ut fra riflas ytterpunkter?

Hvorfor ikke?

Hva slags kikkert man skal velge til hva er nesten utelukkende basert på smak og behag. Noen krav jeg ville hatt til en slik kikkert:

 

- forstørrelse stor nok til å se viltet tydelig på det aktuelle holdet, 9-12x på topp, om man skal holde seg ut til 300m

- forstørrelse liten nok/synsfelt stort nok til finne viltet i bildet, og til å se hvor det drar, om det ikke går rett ned.

- tynt nok retikkel så det ikke dekker viltet helt

- lite og gjerne lett

- skarpt, aldri skarpt nok

- enten mildot eller noe i retiklet, eller åpne justeringratt, på småviltjakt må man holde over, eller skru.

 

En 3-12, eller 4-16 (eller 3-24 :wink: ) x 42 er ideell, og det er mange slike kikkerter i markedet. I toppskiktet er de kun March som har valgt å lage en liten slik kikkert. Alle andre opererer med 50 og 56mm objektiver og digre kikkerter om man skal ha mildot.

Zeiss har sin 2.5-10x42 som er utmerket, selv om tysk #4 er noe tykt til jerpe på 200m ( :roll: ) så virker det fint i praksis.

 

Kråke på 600m @24x, March 3-24x42

913301a2-8c7e-4331-b168-fdf169a62f18_zps462589af.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enige i kikkert tipsene, spesielt denne;

- forstørrelse liten nok/synsfelt stort nok til finne viltet i bildet, og til å se hvor det drar, om det ikke går rett ned.

 

Selv om jeg bruker småvilt riflene i teorien kun til and og gåsejakt, har flertallet av vilt skutt med dem har vært "å dæven.." opplevelser på nært hold. At jeg har snublet over en hare eller noe fjærkledd til eller fra det jeg egentlig skulle jakte på. Mulig det også blir slik trådstarter opplever jakta.

 

I såfall er det veldig greit å ha stort synsfelt og lav forstørrelse (ikke over x3). Dette ville vært første prioritet for meg. Ikke den andre ytterkanten om hvor langt man i teorien kan skyte. Blir litt som å gi stram wire på Puch'en -samtidig som henger over styret og tråkker det man er mann for, fremfor å gå opp noen hakk i kubikk.

 

Petimeter som jeg er, bruker jeg "Quick release" på småviltriflene. Strekker tiden til, skyter jeg først inn rifla med en kikkert knabbet fra langholdsrifla. Kan da kose meg i lyngen (hørtes nesten erotisk ut..) med klikktabell, snus og kvekking i det fjerne. Deretter skifte kikkert når jeg gå hjemover -eller bare bruke stålsiktene.

Men det kan bli hyppige og lange svømmeturer med bare x8 også.

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon, takker for alle perspektiver og raad. Skyteferdighetene kan vel alltid bli bedre gjennom trening.

 

Problemstillingen ift kikkert mener jeg dog er relevant, det er ikke noe poeng med en kikker som teoretisk muligjoer skyting paa urealistiske avstander. Forutsetningen for min vurdering av lange hold er avstands maaler og vind maaler. Min vurdering er at dersom jeg ikke skal bruke vaapnet til hold over 300m saa er en Swarovski Z3 3-10x42 et godt valg. Paa avstander over dette heller jeg vel mot en Z5 3-18x44 BT, men synest kanskje denne blir litt stor og klumpete i tillegg til vektoekningen paa 160 gram. Vaapnet blir custum med Liljan pipe og burde vaere et godt utgangspunkt for gode samlinger ned mot 0.1 - 0.2 milrad med rett ammunisjon. Kom gjerne med flere synspunkter, maa bestemme meg ila en ukes tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det to faktorer.

- rene skyteferdigheter, kan du skyte bra nok i vindstille?

- vind og vindbedømming? mange nok kan treffe ei and på 500m i vindforhold de behersker (i vindstille, drøssevis av folk faktisk), men det vil alltid være vindforhold man ikke behersker.

Nesten det viktigste en lærer av å trene er å vite når en ikke skal skyte. Det er ofte.

Jeg vil tilføye en tredje faktor:

-Levende vilt beveger seg, det gjør ikke papp.

 

223 dreper glatt over kilometeren, men viltets bevegelse korter inn den praktiske rekkevidde dramatisk.

Viltet vil også bevege seg under kulens flukt. Mer jo lenger holdet blir. Med større fare for bom/skadeskyting jo mindre dyret er. Dette er jo noe alle vet, men når holdet strekkes langt, blir viltbedømming like vesentlig som skyteferdigheter og vindbedømming.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...