Jump to content

kapping av løp på 375 h&h


marantz649

Recommended Posts

Jeg valgte å ikke kappe 375 min når jeg satte på demper. Grunnen til det er flere. Det er mye krutt som skal forbrennes og kort pipe og mye krutt er ikke heldig. Mye smell uten demper. Mindre fart. Ulemper er jo innlysende, rifla blir lang med demper nesten ubrukelig for meg som hundefører.... Derfor jakter jeg uten demper og trener med :-) fordi jeg ønsker det en 375 kan by på :mrgreen: Hvis jeg skal ha kort pipe og demper velger jeg heller et annet kaliber, feks 9,3 eller som jeg gjorde 358 win..... Men begge mine 375 blir benyttet når jeg trenger de....

Link to comment
Share on other sites

375 er ikke spesielt "magnum" når en ser litt nøyere etter. Det enkleste målet på en patron er ekspansjonsforhold, altså hylsevolum delt på løpstverrsnitt (forutsetter dog omtrent samme maxtrykk), jo høyere dette tallet er jo mer "magnum" er det. Og 375H ligger faktisk et sted mellom 308 og 3006 (godt under 6,5-nivå), noe som gjenspeiles i hvilke krutt som egner seg. Så bruker du erfaringene fra 308 og 3006 bommer du ikke så voldsomt (bruk forholdet mellom hastighet, ikke antall m/s reduksjon).

 

Men man skal ikke ignorere mengden krutt helt, mer krutt gir nødvendigvis mer smell og blåst for en gitt løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer har helt rett - blir omtrent samme forhold som 308/30-06, kanskje nærmere 30-06. Min "smertegrense" går på rundt 22" - kortere enn det så mister man for mye fart etter min smak og smell og blåst blir merkbart værre, 24"/60cm er ganske så ideelt for 375 h&h, selv havnet jeg på 66cm til slutt, da man finner mye annet som egner seg bedre til ei kort rifle enn 375 h&h. Men andre kan og vil helt sikkert mene noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Den 101 år gamle Dronninga skal ankomme med verdighet, den røde løper skal ikke være en kort fillerye :D

Det finnes kaliber/hylser som er bedre egnet for korte løp og demper. 9,3 x 62 f.eks.

Kommer aldri til å sette demper på min afrikarifle i. 375HH

Min hundefører i 9,3 derimot har vært kort og stille i mange år..

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha ei hundeførerbørse så er ikke 375 h&h veien å gå nei. Som nevnt - sats heller på 9.3x62 som trives mye bedre i denne rollen sammen med mange andre kalibre. Når det er så er det en betydelig bedre ide enn det mange gjør - kjøper seg ei Tikka T3 lite i 6.5x55 og kapper løpet til 40cm, men nå tillegges 6.5x55 nærmest magiske egenskaper her til lands da (merkelig nok ikke andre 6.5 varianter) ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...