Jump to content

M14 godkjenning


panilsen

Recommended Posts

Hei

Jeg har arvet en M14, og denne har jeg selvsagt svært lyst til å beholde. Men så står den jo ikke på POD sin liste..

 

1. Er villig til å betale for godkjenning. Hvordan er prosessen for dette - og vil den bli godkjent ?

 

2. Noen andre hjemler å få det til på ? NROF ?

 

panilsen

Link to comment
Share on other sites

Kontakt KRIPOS - det er de som utfører godkjenningen, og de skal kunne svare på alle spørsmål rundt dette.

Ad registreringsgrunnlag, så ser jeg tre muligheter:

1) Den kan godkjennes til praktisk/dynamisk og/eller NROF. Du må da oppfylle kriteriene for å ha våpen til slike konkurranseprogrammer. Den vil IKKE bli godkjent til jakt siden lovverket spesifikt sier at halvautomatiske rifler av militær karakte ikke er tillatt.

2) Den kan registreres på affeksjon. Dette vil jeg tro har gode sjanser for å gå gjennom siden den formodentlig er lovlig registrert, men du får da skyteforbud på den.

3) Den kan registreres som samlervåpen. Forutsetningene er da at du er godkjent samler, at våpenet ligger innefor ditt samlerfelt og at du anses å oppfylle noen runde formuleringer rundt at våpenet skal være spesielt sjeldent eller ha spesielt stor historisk verdi og at du skal ha driftet din samling på tilfredsstillende måte over flere år.

Link to comment
Share on other sites

Nei løpet er ikke kjørt.

 

Jeg fikk min og flere andre har. Du må stå på og se hva du kan få til. Hva vil du ellers gjøre - la den gå i spiker?

 

H&R er en ekte kriger ja. Jeg har en Winchester.

 

Jeg regner med at du har prøvd den? Dette er noe annet enn det derre impotente AR-15-rapet :)! Jeg kommer aldri høyt på resultatlisten med denne men det gir jeg blaffen i. Det både høres og synes når jeg treffer stålet på 300meter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri høyt på resultatlisten med denne men det gir jeg blaffen i.

Vinneren av den matchen vil nok innerst inne byttet seieren i en M14 han også. Jeg vet ikke hva det er med den børsa, men stiller du med en M14 har du allerede vunnet, uansett score. Den er BADASS på en måte som få andre våpen kan måle seg med.

Link to comment
Share on other sites

Skal man forsøke å få en godkjent må det bli en som er mulig å få kjøpt i dag.

Ingen vits å godkjenne en som ikke lages lenger...

Husk, du får ikke en generell godkjenning på alle M14/M1A men ett spesifikt merke og modell. (feks Springfield armory M1A)

Link to comment
Share on other sites

Å bruke penger på å få godkjent en M14 er bare tull uten at selve kriteriene for godkjenningen endres, en M14 er i utgangspunktet en helautomatisk konstruksjon, det er bare velgeren som er fjernet på dem som ble solgt sivilt. Kommer aldri til å havne på OK listen om ikke man bruker en fullstendig ukompetent person til selve godkjenningen.

Et våpen som overdras ved arv er en annen historie.

En M1A bør gå greit igjennom om noen tar seg bryet, å få en forandler til å gjøre det for kansje å få solgt 15 rifler er det vel heller neppe sansynlig at noen gidder uten at man har idealistiske årsaker.

En M14/M1A har ellers bare historisk verdi/interesse, til konkuranseskyting i de forbund den kunne kvalifisere til er den håpløst utdatert.

Link to comment
Share on other sites

Kommer aldri til å havne på OK listen

Korrekt. Den har vært i omsetning men blitt stoppet, så å søke om ny godkjenning er å kaste penger ut av vinduet. I teorien kunne en børsemaker kanskje bygd om de så de var innenfor reglene, men jeg vet ikke om POD "faller" for det trikset.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke penger på å få godkjent en M14 er bare tull uten at selve kriteriene for godkjenningen endres, en M14 er i utgangspunktet en helautomatisk konstruksjon, det er bare velgeren som er fjernet på dem som ble solgt sivilt. Kommer aldri til å havne på OK listen om ikke man bruker en fullstendig ukompetent person til selve godkjenningen.

Et våpen som overdras ved arv er en annen historie.

En M1A bør gå greit igjennom om noen tar seg bryet, å få en forandler til å gjøre det for kansje å få solgt 15 rifler er det vel heller neppe sansynlig at noen gidder uten at man har idealistiske årsaker.

En M14/M1A har ellers bare historisk verdi/interesse, til konkuranseskyting i de forbund den kunne kvalifisere til er den håpløst utdatert.

M14 / M1A har ligget helt i toppsjiktet på mang et NROF stevne landet rundt, så så håpløst utdatert er den ikke til deres form for skyting.

Link to comment
Share on other sites

Tror ingen som ønsket å kjøpe det beste våpenet for formålet ville kjøpt en M1A i konkuranse med f.eks en AR10, om fokus var på den mest egnede redskapen, at en god skytter kan gjøre det bra med en M1A vil jeg ikke bestride, men det mest egnede våpnet er det ikke.(Ikke til NROF heller)

For noen spiller eierglede og nostalgi inn, men det er en helt annen greie.

 

Håpe det ordner seg for trådstarteren, jeg ville tatt en telefon til POD og rett og slett bedt om råd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det ! Lokale våpenkontoret har vært veldig forståelsesfulle - men ønsker selvsagt å gjøre alt riktig ihht forskriften. De har også kontaktet POD. Svaret derfra var at halvautomatiske rifler som overdras på arv må stå på lista.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ikke hatt M14/M1A som mitt førstevalg men jeg ville poengtere at den langt ifra var håpløst utdatert, som andre påsto.

I min værden er det langt fra og ikke være best egnet til Dynamisk / NROF til og være håpløst utdatert til til denne skytterformen.

Men beklageligvis er jeg relativt sikker på at man ikke vil få registrert en M14 i riket Pt.:-(

Link to comment
Share on other sites

Uansett: Hvis noen vil stille sin M1A til disposisjon for POD kan jeg være med på å dekke avgiften, ta gjerne forbindelse på pm.

 

Eierglede er en ting, bruksglede er mer min greie. Man klarer alltids å slå noen på stevne uansett, desto artigere å gjøre det med redskap enkelte anser som avleggs. Ferdighet går aldri av moten :D

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at noen av de få som har en M1A eller M14 stiller sin kjære til disposisjon for så å risikere å få den destruert ved ett eventuelt avslag.

Da får man den nemlig ikke tilbakelevert med avslag..

 

Tror M1A1 og M14 fanatikere kan begrave drømmen og kjøpe seg noe anna.. desverre men slik er fakta.

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg med respekt at du er paa villspor Noveske.

Om en som har en M1A lovlig registrert i riket leier den ut til noen som vil ha Kripos (les Forsvaret) til og vurdere hvor lett den er og bygge om til auto, vil de umulig kunne forlange den destruert, uansett utfall av forsvarets vurdering av vaapenet.

Om logikken din skulle ha noen form for rot i virkelighetens verden saa vile alle av AAseruds inporterte vaapen av type FN-FAL / G-3 / M14 OL. blitt tilbakekaldt og destruert, da alle disse etter dagens maal enkelt lar seg bygge tilbake.

De som eventuelt er ineresert i et slikt leie kan jo legge ut et forslag til tilbud paa godtgjorelse for et slik leieforhold i salg / Kjoop kammeret eler i denne traaden, og se om noen napper paa tilbudet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
3.6.5 Retningslinjer for søknad om generell godkjenning av våpentyper

Den som ønsker å få en generell godkjenning av et halvautomatisk skytevåpen i Norge, må

søke Politidirektoratet om godkjenning av våpentypen. Politidirektoratet vil få våpenet

teknisk undersøkt av Kripos. Utgiftene i forbindelse med slik kontroll/undersøkelse vil bli

belastet søker jf. våpenforskriften § 100. Kripos har fastsatt prisen på de undersøkelser som

foretas for slik godkjenning. Hvis våpenet ikke i forskrift blir godkjent vil utgiftene til

destruksjon (evt retur til eksportør) også bli belastet importør.

Ved søknad om godkjenning av halvautomatiske skytevåpen skal søker gi opplysninger om

våpentype, fabrikat, modell, nummer og kaliber og etter forhåndsavtale med

Politidirektoratet og Kripos, sende våpenet direkte fra eksportør til Kripos for kontroll.

Enhver import av våpen til godkjenning skjer på søkerens regning og risiko.

Ref. https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

 

Når våpenet allerede er ervervet i Norge, stiller saken seg litt anderledes... men jeg vet ikke om POD/Kripos ser

forskjellen i om det "ulovlige" våpen (ref. ikke på godkjenningslisten) etter en inspeksjon og eventuelt avslag vil returneres.

Om de følger sitert tekst vil det i sakens natur og "rettferdighet" om man kan kalle det det, destrueres i likhet med forhandlere/importørers betingelser.

Retur til eksportør betyr i praksis at det "ulovlige" våpen da skal ut av Norge, men som sagt kan det hende POD returnerer

det til norsk registrert eier siden det er ervervet før krav om typegodkjenning kom på banen.

Usikker på problemstillingen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Aaserud selgte i sin tid M14 og husker fra gammle kataloger at HVPF eller NROF var nevnt som nødvendig for kjøp...

 

Husker ikke om M1A socom var på listen men hvis noe våpen ville(i mine øyne) gjort det verd og hoppe gjennom 2 år med byråkratiske krav for erverv så ville det vært denne, kommer til og gjøre det etter vert men med hk416(eller ruger/annen piston AR) i 5.56, for min del så er bare m1a, G3(sivilutgaven) og FAL interesante i 7.62x51 så det hadde vært hyggelig om M14/M1A var på listen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...