monkeybird Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 er d noen som har erfaring med denne ammon til elg NORMA 6,5X55 10,1 GR ELITE EKSPRESS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Okhotnik Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Er ikke Elite en av de mest utskjelte kulene noen sinne? Gammel design og svært variabel ytelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super XX Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 At ytelsen er variabel har jeg aldri hørt. Men å bruke denne kula i 6,5x55 på elg hadde jeg aldri ville gjort. I mine øyene er den rett og slett for hurtigekspanderene. Fin til rein og rådyr, men kjøp noe annet til elg. Eks lapua mega. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Nevn en kule kjøttsamlerene ikke hevder ødelegger mye kjøtt..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkeybird Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 har og hørt at den var lit hurti ekspandert var 30% på disse på jakt og friluft var kanskje en grunn til dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Det vesentligste ankepunktet mot hurtigekspanderende kuler er og har aldri vært kjøttødeleggelse...Parker ei ballistic tip på bogknoken av en grov elgokse, og du har fort ei stygg skadeskyting å håndtere.. Tror ikke elite er så hurtigekspanderende, men hvorfor spare de få kronene og risikere noe? Elite er som nevnt fin til rådyr/rein, men finn deg ei bedre kule til elgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Er det noen som vet hvilken kule det er montert i Elite Ekspress? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sauer 150 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Til samme pris som Elite Express får du Geco Plus som er ei loddet 10,1g kule. Lite å lure på der. Hvis du skal kjøpe noen er det ikke mange kronene opp til en 10,1g Mega. De har jeg aldri hørt noe som helst negativt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monkeybird Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 får prøve lapua mega da:p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Er det noen som vet hvilken kule det er montert i Elite Ekspress? Tja, det brukte å være Hornady interlock i det som kaltes forbedret elite. Før det var det ei tynnmantlet tradisjonell blyspisskule produsert i Norge? Andre kan vel svare på om dette er en ny utgave eller bare nytt navn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vest Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 (edited) Elite Ekspress er utvikla av Norma i Sverige. Etter det eg forstår er det ei konvensjonell kule,men om den liknar mest på Forbedra Elite(altså Hornady Interlock) Lapua Mega eller andre veit eg ikkje. Den leveres som 9,1grams patron i 6.5x55 og 11.5gram i 308w og 30-06. Edited June 26, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svennis Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Stemmer med 11,5 grams kule i .308 og .30-06, men Elite Ekspress i 6,5x55 leveres vel nå med 10,1 grams kule.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vest Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Ja det er mulig dei har gått over til 10,1 grans kule no. Info eg fann var frå då nye Elite Ekspress vart lansert for nokre år sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako75sako Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Ikke spar de hundrelappene på å kjøp Elite, legg penger i ei god kule, en normal jeger har jo ei pakke i flere år.. Har sett mye stygt med Eliten dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 skaut ein hjort på 150 m hold med elite ekspress i 6,5 i fjor haust er jo berre eit dyr da. Det gjekk vel kanskje 30 m før den velta. Har brukt fusion før og trur eg kjem til å bruka det i år også sia den vistnok skal vera bedre men ikkje veit eg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beagle Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Er det første året den kommer med 10,1gram kule? Om dette er tilfelle korleis kan ein da påstå at det er ein dårlig kule uten å ha prøvd den? For allt ein veit så kan det vere stor forskjell på korleis denne kula oppfører seg mot det ei lettare kule av samme type? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Fakta er oppskrytt vet du... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Elite Ekspress har Norma laget kule uten lodding. Kula er 10.1gram og har vært det siden 2009(når den først kom ut på markedet)? Gamle Forbedret Elite hadde 9,1gram Hornady Interlock kule og enda eldre Elite hadde 9,1gram Norma laget kule. Tror mange tenker på hvordan den gamle Forbedret Elite virket i viltet og skyr den nye pga det i tro den er like dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako75sako Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Ser bare ikke poenget å kjøpe Elite når det er så fantastisk mye annet å velge imellom, og det at den er 200-350,- billigere er en dårlig unskyldning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beagle Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Ser bare ikke poenget å kjøpe Elite når det er så fantastisk mye annet å velge imellom, og det at den er 200-350,- billigere er en dårlig unskyldning.. Og det er nok mange som ikkje ser poenget med å kjøpe dyrare ammo sidan dei er fornøyd med Elite, og etter eige utsagn aldri har hatt problem med dei skota. Prismessig så bruker eg enda billigare skot enn Elite, men det er pga at eg lader sjølv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevxx01 Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 Jeg har brukt Norma Elite Ekspress i 9 år nå og skutt ufattelig mange forskjellige dyr med det, alt fra kråke til 300kg elgokse. Har aldri behøvd mer enn skudd, og det er da minimal kjøttødeleggelse. Dyret har heller aldri sprunget videre. Våpenet er en Browning Abolt 6,5x55. Jeg syns dette er en fantastisk kule , men det fins selvsagt noe bedre. Det gjør det alltid. Men jeg har eliten innskutt, og den går hull i hull som treningsammoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoctoRoy Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 Har skutt 6,5x55 med 140 grain kule "i alle år" men går nok over til 156/160 grain i fremtiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts