Jump to content

Slappest mulig ladning til 6,5x55


ThomasS

Recommended Posts

Noen som har prøvd å få til så slapp ladning til 6,5x55 som mulig, uten at det blir farlig?

 

108gr scenar.

 

SKAN tabellen til VV sier min 35.8gr N140

SM tabellen til VV sier min 37,6gr N140

 

samme krutt, samme kule. Mulig jeg ikke forstår noe her, men men.

 

Disse gir ca 800m/s i 65cm pipe. Jeg kunne gjerne tenkt meg ytterligere 100m/s slappere ladning, men finner ingen data som gir en slik fart med trygg ladning. Noen som har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om at folk har brukt 25gr N110 bak 130gr Norma DL. Det skal gi rundt 700-750m/s, men med godt trykk så en slipper problemene rundt lavt trykk.

Den ser OK ut i QL også, men jeg har ikke prøvd dette selv.

 

45grs N550 og 85gr Sierra HP vet jeg gir omlag 950m/si 70cm løp - det må sies å være en slapp ladning selv om det er god hastighet. Jeg fikk god presisjon med alt fra 45 til 50gr. En kan sikkert tune ned farten enda mer med N140 også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lavtrykkproblemer er ikke så lette å finne ut av har jeg forstått. Er derfor skeptisk til å lade under minimum i tabell sånn uten videre. Ref udokumenterte tilfeller av detonasjon, som er umulige å reprodusere i lab etterpå. Poenget i seg selv er ikke lavest mulig trykk, men lavest mulig rekyl/munningsvipp, uten bruk av rekyldemper/lyddemper. Lavt trykk er bonus, siden dette dreier seg om en krag-kasse.

Link to comment
Share on other sites

Åjada, jeg vet det er lavt. Men enda lavere er ønsket. Online tabellen til Lapua sier 36.3gr til 6,5g kulen. Det er mer enn 7g kulen som har minimum 35,8gr.

 

Håpet var om noen visste om krutt som har mindre energi, og gir en grei fyllingsgrad, men enda mindre fart.

Link to comment
Share on other sites

Slapp ladning med veldig tregt krutt er en oppskrift på katastrofe! Trenger ikke lenger enn til kapitlet om valg av krutt for å få med seg det. En liten dose kjapt krutt er veien å gå. Jeg har selv prøvd N-110 i .22-250. Husker ikke ladningen her og nå, men det ble veldig snille ladninger i forhold til normalt for kaliberet. Jeg fant en del info om dette her på forumet. Så, let, og du skal finne...

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med mitt eksempel som vil føre til katastrofe? For hvis det er farlig skal jeg fjærne det kjapt.

 

Mitt eksempel er til for å lage en redusert ladning, ikke en subladning eller noe slikt, for da skjønner jeg hvor du vil.

For den sak skyld vil 32-34 grain med N-140 bak en 100 grain A-max gi rundt 720-750 m/s med knappe 30000 psi. Selv det er rimelig slappt, og rimelig trygt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er farlig med tregt krutt og små ladninger, er at trykket blir så lavt, at det ikke brenner som det skal. Krutt har den forventede brennhastigheten og energiutviklingen, kun ved relativt høye trykk. Det blir uforutsigbart og potensielt farlig ved FOR lave trykk. Overflatetenning og detonasjon er en mulig fare. Denne faren er uforutsigbar og umulig å påvise, derfor er det farlig å lade FOR lavt.

 

Jeg tenkte i baner som krutt som er erstatning for svartkrutt. Et eller annet krutt som gir relativt full hylse, men lite futt.

Link to comment
Share on other sites

100 grain A-max med 45 grain N-570 bak

570 er ikk een god ide. Jeg prøvde å fylle opp bak 123gr Scenar, og brukte vel 56gr - jaktet på maks fart selvsagt - men fikk nokså dårlig hastighet, mindre enn 139gr med samme ladning, og en direkte tåpelig mengde sot.

 

Det kruttet du er på jakt etter ThomasS, heter Vithavuori N32C, det fyller omlag dobbelt så mye som andre krutt. Ellers så vil pistolkrutt som N310 og N340 virke, men for å si det rett ut så høres det ikke ut som du er særlig erfaren som hjemmelader, og 300-kruttene i 6.5x55 er for viderekomne, og knapt nok det.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skal hjelpe oss litt ThomasS hvilken fart er du ute etter?

6,5x55 kan opperere med N-570, bra? Neppe. og M67 demonstrerte jo hva som vil skje med det kruttet og lett kule. Mitt eksempel har "rimelig" full hylse.

For å få maks fart med en tung kule gjelder det jo å finne det kruttet som akkurat ikke bikker over kanten. ...men det er jo en annen sak.

Så vi glemmer den, og jeg tar det bort.

 

N32C kan være en god idé, men jeg hadde kanskje brukt noe annet enn kragen som test børse. Det kruttet har en heidundrende trykkurve. :wink:

Ved ca.13 grain/halvfull hylse har du nådd trykktaket for Krag.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil bruke "normale" krutt for patron/kule kombinasjonen? Ved 70% fyllningsgrad vil du få veldig slappe saker uten fare for mystiske uforklarlige fenomener.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt ligger jeg på 800m/s nå. Med N140 og 108 gr (7g) kule. Dette er ikke veldig hardt. Men tabellene stopper der. Det opprinnelige spørsmålet var hvordan komme enda lavere. Ned mot 700m/s. Som du sier vil N140 i enda mindre mengder klare det, men med så små mengder at jeg ikke er sikker på eventuelle faremomenter med lave trykk. 30-34gr er kanskje trygt, selv om minimum er oppgitt til 35gr? Spørsmålet var da om det finnes andre kruttyper som gir mindre trykk/fart og som er laget for lave trykk som kan klare oppgaven.

 

@M67: N32C eller Tin Star som M67 nevner har slått meg. Men jeg vet INGENTING om det kruttet. Er det pistol/revolverkrutt? Som M67 sier, så er jeg ikke SÅ erfaren på hjemmelading, at jeg går inn i helt hvite felter uten litt backup. N3XX har jeg testet i 6,5 ja. Ikke i krag, men i rem700 kasse. Det gikk forøvrig helt fint, til det ble for lite krutt, og en helvetes jobb med å få ut kula igjen ...

Link to comment
Share on other sites

@M67: N32C eller Tin Star som M67 nevner har slått meg. Men jeg vet INGENTING om det kruttet. Er det pistol/revolverkrutt? Som M67 sier, så er jeg ikke SÅ erfaren på hjemmelading, at jeg går inn i helt hvite felter uten litt backup. N3XX har jeg testet i 6,5 ja. Ikke i krag, men i rem700 kasse. Det gikk forøvrig helt fint, til det ble for lite krutt, og en helvetes jobb med å få ut kula igjen ...

 

Satt du kula i løpet....? :shock: Trodde ikke det var mulig.... :forvirra: Har jeg vært deg hadde jeg definitivt ikke eksperimentert med så lave trykk. Hva er vitsen? Det kan faktisk være en lek med livet... :(

Link to comment
Share on other sites

Med Sub ladninger er det fullt mulig å sette fast kula. Ikke veldig farlig, men fantastisk upraktisk. Med lave ladninger vi snakker om her, er ikke det et tema å sette fast kuler. Men undertrykk er et tema. Derfor en liten diskusjon rundt det.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med mitt eksempel som vil føre til katastrofe?

 

Det jeg har i tankene er SEE, secondary explosion effect. Svake ladninger med trege riflekrutt er ikke anbefalt. Det kan i verste fall føre til våpensprengning.Fenomenet er beskrevet i Ladeboken. Og på verdensveven!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...