Jump to content

Pussesett til "det meste"


Papi

Recommended Posts

Finnes det noen pussesett som innbefatter "det meste", av handvåpen, rifler, hagler? Kan godt tenke meg en egen koffert eller lignende, der jeg har "alt" jeg trenger, om det så er til pistolen, revolveren, haglen, eller riflen. Noen som har noen anbefalinger i forhold til dette, eller andre kit som er for hver enkelt våpengruppe?

Link to comment
Share on other sites

Xxl settet det refereses til er helt greit når man ser alle pussejagene som følger med men messingbørstene er helt ubrukelige. Bustene legger seg tvert.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Messingbørstene er bare dritt. Virker å være ren kobber fordi de fjærer ikke tilbake i det hele tatt, resten er mer eller mindre så bra som det ser ut som.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Var det bare dritt altså? Jeg sto og titta på det, men slo det fra meg

 

Veelll.. Helt dritt er det vel ikke. Kjøpte "patrona" i et svakt øyeblikk :oops:

Jag'ene er helt allright. Det er et greit utvalg. Børstene har jeg brukt for lite til å kunne trille en terning.

Men å kunne betegne settet som komplett, er oksebæsj...

Riktig nok, kan man kansje pusse en pistol/revolver med stanga skrudd i sammen, men den rekker bare halveis ned i et normalt rifleløp.

Heldigvis hadde jeg riktig gjengeovergang liggende som passet pussestangen jeg bruker på rifler.

Jag'ene er vel i grunnen det som taler i pluss. Kanskje et par forskjellige "øyer" for pusselapper også...

NB! Pusselappene som følger med, er så tynne, at jeg neppe ville vært ren under neglen dersom jeg var nødt til å bruke dem som dopapir i en nødsituasjon... Nei, heller ikke i 5 lag....

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt finnes ikke.

 

Mitt tips:

Skaff deg et begynnersett med Frog Lube: pasta, gele og spray. For lange våpen, skaff deg pussestenger fra Dewey eller tilsvarende. For korte våpen er Otis eller tilsvarende OK. Bronse/nylonbørster er forbruksvare og Kleenbore eller tilsvarende funker greit. Ikke bruk boresnake eller pussestenger som skrues sammen utenom til feltbruk. For hjemmebruk er et lass med bremserens og en grei kompressor en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du burde lese svarene du allerede har fått. Thor sier det som trengs å sies, det vet jeg etter altfor mye erfaring med våpenpuss. Sett type Rem. er søppel, og penger rett i dass.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skrev korte våpen, mente jeg pistol. Jeg har ikke brukt noe annet enn messingstokkene deres med T-håndtak, de er greie nok for typiske pistol-løp fra 2" til 7".

 

Jeg er langt mer kresen på pussestokker for rifle, men det er ingenting i veien med å spandere Dewey eller Tipton på pistol heller.

Link to comment
Share on other sites

Thor. Jeg har da flere bra pussestokker for bl.a. rifle. Men har du forsøkt å bruke dem i korte pistol løp? Det har jeg og det er plundrete. :) Og den lengste "stokken" jeg har for pistol, er 8" (21,5). Det er derfor jeg etterlyser pussestokker, beregnet for 15" løp.

 

Mener du med svaret ditt, at Dewey eller Tipton har det jeg søker?

Link to comment
Share on other sites

Tipton har en på 12" for pistol, Dewey har 12" og 17". Når du er oppe i 15" løp er du på karabinnivå. Jeg synes det er greiest å sette slike våpen i pussejigg og bruke en vanlig 30" pussestang. Jeg har ingen enhåndsvåpen med løpslengde over 10", så dette er utenfor mitt erfaringsområde.

 

http://www.battenfeldtechnologies.com/tipton/catalog.asp?family=deluxe-cleaning-rods

 

https://www.deweyrods.com/cart/index.php?route=product/category&path=59_60_67

Link to comment
Share on other sites

Takk for engasjemang!

 

Ser ut til, at jeg kan bruke dette fra Dewey. (Eller er det Parker Hale?) En av mine pussestokker ser lik ut, men den er fra PH. Håpet på andre jaggs, men disse kan jeg bruke. Utvalget av jaggs, til forskjellige kal., er bra. Bare litt usikker på kal. 22.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...