Jump to content

Trenger hjelp til å velge hagle!


Hieho

Recommended Posts

Er på leting etter en god hagle som skal brukes til både leirdueskyting og fuglejakt etterhvert. Maks 15 tusen! Er jente og har ofte problemer med at kolben blir for lav(?) og dermed klarer jeg ikke å sikte skikkelig. Prøvde en bettinsoli hagle på banen som passet perfekt, men har hørt at det er mye reklamasjon på disse? :/

Link to comment
Share on other sites

Beste måten å velge hagle er å dra å se/prøve dem... På nett vil du altid finne dem som sier kjøp hummer kjøp kanari det er de beste haglene.. . finn den hagle som passer deg best, hagla skal passe deg, du skal ikke tilpasses hagla..

 

Lykketil :)

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :D

 

Som han over meg skriver, ta deg en tur se litt rundt prøv og tafs:) Og det fleste sier mye godt om det de selger, så tafs på litt forskjellig og ikkje det første du finner.

 

Regner med at det er en o/u hagle du skal ha deg?

Link to comment
Share on other sites

Flere av de store merkene levere hagler i en Lady utførelse, men krops bygningen din, styrke osv har mye og si, en lett hagle er grei å bære på, men en lett hagle i lady utførelse, kan fort gi deg ubehagelig rekyl med mindre du har godt rekyl opptak, og skyter du på en leirduebane med feil hagle kan du oppleve sår skulder.

Lady hagler har ofte kortere løp som kan gi dårlig balanse i våpenet. og om du sier hvor du befinner deg i det langstrakte landet våres blir det lettere for folk her inne å anbefale deg en butikk du bør oppsøke mtp på god service for en hagle kjøper

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke be deg sjekke et spesielt merke. Fin deg en hagle som passer balanse emsig. Vis ikke kan flere av de nevnte merkene leveres med justerbar kam.

De fleste seriøse baner har utlåns hagler. Prøv og føl deg fram.

Og få en instruktør til å se hvordan de forskjellige våpnene passer.

Link to comment
Share on other sites

Har sabatti selv (er mann), og grunnen til at jeg valgte sabatti var at den er lavere i kolben enn diverse andre. Jeg ser for mye av skinna på en del andre. Vet ikke om ladyversjonene også er lavere enn snittet, men har en mistanke om det. Blir vell enda værre for trådstarter da? Men som andre sier.. Prøving er eneste løsning, og prøv gjerne flere steder for å snakke med forskjellige selgere.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Til denne prisen så får du vel en ny Beretta 686 serie med justerbar kolbe, da kan denne justeres slik at den passer til deg, den får du i både jakt og sporting versjon, gå for den siste vist det er lerdueskyting den skal brukes til.

Har du ikke tenkt på en ny så finner du alltids noen av disse på bruktmarkedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sabatti selv (er mann), og grunnen til at jeg valgte sabatti var at den er lavere i kolben enn diverse andre. Jeg ser for mye av skinna på en del andre. Vet ikke om ladyversjonene også er lavere enn snittet, men har en mistanke om det.

 

De Lady versjonene som jeg har sett, bla. Sabatti har høyere stokker en vanlige jakthagler så de går det faktisk an å skyte med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vil bare gi deg et godt råd.... bruk dine penger på et kvalitetsvåpen (nytt eller brukt).

Begynn litt i andre enden.- Altså, kjøp ikke et våpen bare for at du (eller andre) tror at det passer.

Legg vekt på at våpenet som passer OGSÅ er av anerkjent kvalitet.

 

Finnes masser av tråder som omhandler dette temaet både i dette forumet og i Svenske robsoft.nu

Forskjellen mellom et kvalitetsvåpen og dusinvare er dramatisk... det vil du finne ut etter hvert.

Du vil heller ikke få noe problem å finne en hagle som passer deg innom denne kategorien.

 

Du finner deg et bra våpen for den summen du nevner, så ønsker deg... Lykke til.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til...

Folk sier at det er lettere å skyte bra med en tung hagle med langt løp. Men blir ikke dette litt feil for meg som er både mindre og mye svakere enn menn? Jeg kan ikke forestille meg annet enn at jeg skyter best med en lett og godt balansert hagle? Merker fort at jeg blir veldig sliten i armene når jeg skyter med tunge hagler.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor "seriøs" du tenker bli på leirduebanen(e), men jeg tror du vil klare deg bra med en god hagle i "jaktversjon";... vekt mellom 3,0-3,2kg og løp på 70-71cm.

En god regel sier at en hagle skal veie 100x mere (egentlig 96x) enn hagelvekta på skuddet du legger i den.... så se opp med lettvekt-utgavene,.. krever litt mere å lære seg skyte bra med, da de er litt mere "vinglete", mest for at de ofte også har (for) korte løp.- De har som regel også aluminium låskasser.

 

Skal du derimot "banke" ti-tusentals skudd i året på banen, er en sporting-utgave (litt mere vekt) muligvis et bedre valg,- men kanskje ikke helt det optimale etter mange timer i rypefjellet. :)

 

En kvalitetshagle vil uansett "levere" deg ti-tusentals, ja faktisk ofte hundre-tusentals skudd, UTEN problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til...

Folk sier at det er lettere å skyte bra med en tung hagle med langt løp. Men blir ikke dette litt feil for meg som er både mindre og mye svakere enn menn? Jeg kan ikke forestille meg annet enn at jeg skyter best med en lett og godt balansert hagle? Merker fort at jeg blir veldig sliten i armene når jeg skyter med tunge hagler.

 

Vist du har tenkt til å bruke den til Trap skyting så skyter du jo kun et skudd og har da pause til de 4 andre har skutt, så av dette blir du sikkert ikke sliten.

Skal du satse på Trappskyting bør du nok gå for en SportingHagle men den vil da bli tyngre å gå med på jakt.

 

Jeg vet om et par ungjenter som skyter Trapp meget bra med sportingbørser som har 86cm løp :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for gode svar, folkens! Nå har jeg kjøpt meg hagle. Først kjøpte jeg en bettinsoli spesial som passet meg godt, men det første som skjedde da jeg kom på banen og skulle skyte sporting var at begge skuddene gikk samtidig! I følge leverandør var det ikke noe galt med våpenet, men etter min mening skal ikke slikt skje. Så da leverte jeg den tilbake og kjøpte en annen, en Beretta 686 white onyx. Denne var nesten 10k dyrere, men nå regner jeg med at jeg har en hagle som skal vare leeenge :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...