Jump to content

Hvor får man kjøpt billig og bra jaktammo?


Cola

Recommended Posts

Bruk Lapua Mega 180/200 grs. Gode kuler og gode hylser, og de koster ikke skjorta ferdigrullet. En kompis har brukt dette noen år på elg med .30-06 og er såre fornøyd (200 grs).

 

"Før i tiden", da jeg skjøt mer med .308'en min, kjøpte jeg Federal Fusion. Aldri brukt på jakt selv, men hylsene tok jeg vare på, og de har jeg ladet om noen ganger nå, så de funker. Det ryktes at ikke alle helt liker den hylsa ("sprø" messing?), men jeg har aldri hatt noe problemer. Lader kun moderate ladninger, så trykket er ikke på topp. Mulig det har hatt betydning for meg. Kompisen med Megapatronene bruke Fusion før, på elgen. Såre fornøyd med den og. Gikk over til Mega da han ikke fikk tak i Fusion da butikken var utsolgt rett før jakta.

 

Så Lapua Mega og Federal Fusion er velkjent og rimelig ammunisjon hvor hylsene kan lades om igjen. Mange er også fornøyd med kulene, men spør man om slik, får man svar... Det er alltid noen som har opplevd "eksplosjoner". Dette gjelder vel stort sett alt av kuler!

 

Norma Elite er et annet rimelig merke. Nå vet jeg ikke hva slags kule som sitter i denne patronen, men vet at før var det nok ikke det beste som fantes. Hvordan den er nå, vet jeg ikke. Hylsene er i verdt fall verdt å ta vare på.

 

Når jeg en sjelden gang er på skytebanen, må jeg alltid innom hylsedunken en tur. Tar alltid med meg blanke Normahylser. Finner jeg Lapuahylser, blir også disse med om de er blanke nok (er de blanke, tyder det på at de er mindre skutt enn de som ser slitne ut i hvert fall, men de undergår en nøye vurdering under lupe når jeg kommer hjem uansett). Ellers ligger resten igjen, selv om både Remington og Federal kan brukes. Har ikke større behov enn at jeg kan være selektiv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...