Jump to content

Feltskyting


SHIA

Recommended Posts

Nå kan selvsagt en 45 lades ned så langt det lar seg gjøre ned mot faktorkravet med lette kuler og være med i militærfelten. Dette gir en behagelig ladning, men få velger dette da det er enklere og mer anvendelig med å velge kjøp av en 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har tengt å anskaffe meg en TANFOGLIO GOLD MATCH kal. 45 ACP. :?:

Men, her er spørsmålet? er det også mulig å få tak i ombyggingssett i kal. 9 mm og 22 lr til denne. :?::forvirra:

 

Bare lurer på en ting.

 

Er dette din første pistol og evt hvor lenge har du holdt på?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser for mange som kjøper seg for grove kaliber som første våpen og fort mister lysten på skyting fordi de ikke får det til, er vanskeligere å mestre sporten hvis du begynner med feil verktøy ;-)

Link to comment
Share on other sites

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser for mange som kjøper seg for grove kaliber som første våpen og fort mister lysten på skyting fordi de ikke får det til, er vanskeligere å mestre sporten hvis du begynner med feil verktøy ;-)

 

Det er sant som du sier, dette er et gjentagende problem for alle klubber, men det er nytteløst å få det in i pappen på enkelte.

Dette burde hvert styrt av overmakta til en 22 det første året, det hadde alle vært tjent med.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan selvsagt en 45 lades ned så langt det lar seg gjøre ned mot faktorkravet med lette kuler og være med i militærfelten. Dette gir en behagelig ladning, men få velger dette da det er enklere og mer anvendelig med å velge kjøp av en 9mm.

 

Sant i teorien, men ikke i praksis. Jeg forsket mye på dette for noen år siden, var helt nede i 159 grs kuler, og også 180 grs, og det viser seg at uansett patronutforming, krutttype og mengde, så ble 159 grs kuler bare ikke presise nok - det var nesten presist nok, men for dårlig til at jeg kunne slappe av med at det alltid ville være meg og ikke våpenet/kulene som feilet. Og et poeng her, er at selv 180 grs kulene trenger så mye krutt bak for både faktorkrav og funksjonering/mating, at den høye mengden krutt lagde minst like merkbar rekyl som feks. 200 eller 230 grs tunge kuler med godt mindre krutt - så vinningen går fort opp i spinningen her. Alle kulene jeg prøvde, var semi-wad-cuttere, bly - altså den nest beste presisjonskula etter rene wad-cuttere. (MED rilling i løp.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg lader med 160gr. SWC i .45 til faktor på 132 og trives med det. det er ikke noe å si på presisjonen, det kommer an på meg(og det som sitter mellom ørene :lol: ). Jeg vet jeg skyter bedre med Pardini 9mm, men den setter også fart i senebetennelsen i hånleddet.

En skytterkammerat har en Tanfoglio Goldmatch i 9mm (med ekstra .45 topp), han er nær ved å fylle diverse feltløyper. Jeg skyter direkte elendig med denne, finner ikke igjen kornet når det går fort.

Med en 1911 5" i 9mm skyter jeg nesten like dårlig, her finner jeg ialfall kornet.

Link to comment
Share on other sites

 

Sant i teorien, men ikke i praksis. Jeg forsket mye på dette for noen år siden, var helt nede i 159 grs kuler, og også 180 grs, og det viser seg at uansett patronutforming, krutttype og mengde, så ble 159 grs kuler bare ikke presise nok - det var nesten presist nok, men for dårlig til at jeg kunne slappe av med at det alltid ville være meg og ikke våpenet/kulene som feilet. Og et poeng her, er at selv 180 grs kulene trenger så mye krutt bak for både faktorkrav og funksjonering/mating, at den høye mengden krutt lagde minst like merkbar rekyl som feks. 200 eller 230 grs tunge kuler med godt mindre krutt - så vinningen går fort opp i spinningen her. Alle kulene jeg prøvde, var semi-wad-cuttere, bly - altså den nest beste presisjonskula etter rene wad-cuttere. (MED rilling i løp.

 

 

Ja du har nok forklaringen her til få bruker 45.

Har derfor alltid ment at 45 burde hatt en egen feltklasse.

Link to comment
Share on other sites

On topic, gå for 9mm grunnet billigere ammo=du kan skyte ganske så mye mer for samme pris.

 

Off-topic, gjerne en egen 45acp klasse, men enda heller en ren klasse med "ordentlige militærpistoler" våpen laget i x-antal og som faktisk er i bruk av militær/politi. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk takk for gode råd. :wink:

Til opplysning, jeg blir 50 år til neste år, og har skutt og jaktet siden 12 års alder.

Har mest brukt revolver fra kal. 22lr til 357 mag. i ca 20 år.

Jeg skyter nå aktivt i NROF og vil derfor kjøpe pistol.

Jeg er enig i at kal 45 er unødvendig og går derfor for 9 mm med 22 lr konverterings kit.

Så, nytt spørsmål ! TANFOGLIO GOLD MATCH kal 9 mm med konverterings kit kal 22 lr.

Har noen av dere erfaring med denne kombinasjonen ? :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kjøpte Gold Match 9mm med 22 kit som fersk skytter i april. Jeg har skutt ca 1000 skudd 22 og den går som ei klokke. Jeg skyter stort sett +/-45 serier på presisjonsskiva med den. Husk at du må flikke litt på magasinet for å få det til å passe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja, jeg er veldig fornøyd. Først og fremst fordi den er morsom å skyte med i 22. Jeg ser fremgang i prestasjon nesten fra gang til gang og det gir selvfølgelig motivasjon til å trene.

 

Angående Gold Match 9mm så finner jeg ingen grunn til å være uenig med det andre sier på forumet; fin pistol til en fornuftig pris. Ja, og så får du tak i den :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Flott å hørre =)

Hvordan er håndtaket i størrelse?

Har enda ikke funnet en plass i området som har den så jeg kan holde på den å se om den passer i hånda ;)

 

Har skutt og holdt litt forskjelligt: CZ 75 Shadow, STI Rangemaster, Glock 36, Jericho 941.

 

Er det noen av disse som er sammenlignbart i størrelse? ( er litt redd for at det er for stort? )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...