SHIA Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Hei, har tengt å anskaffe meg en TANFOGLIO GOLD MATCH kal. 45 ACP. Men, her er spørsmålet? er det også mulig å få tak i ombyggingssett i kal. 9 mm og 22 lr til denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det er mulig, men kan bli dyrt og tugvint, spesielt i 9mm. Mye enklere å starte med en 9mm med 22 konverterings sett. Du trenger ikke 45 til felt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 45 skulle hatt sin egen feltklasse, da hadde vi sett mer til dem under stevner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torstein Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 45 skulle hatt sin egen feltklasse, da hadde vi sett mer til dem under stevner. Det tror jeg hadde vært gøy!! Nå skipper jeg .45 da den ikke har sjanse mot 9mm'en.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Nå kan selvsagt en 45 lades ned så langt det lar seg gjøre ned mot faktorkravet med lette kuler og være med i militærfelten. Dette gir en behagelig ladning, men få velger dette da det er enklere og mer anvendelig med å velge kjøp av en 9mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varegg Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Hei, har tengt å anskaffe meg en TANFOGLIO GOLD MATCH kal. 45 ACP. Men, her er spørsmålet? er det også mulig å få tak i ombyggingssett i kal. 9 mm og 22 lr til denne. Bare lurer på en ting. Er dette din første pistol og evt hvor lenge har du holdt på? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser for mange som kjøper seg for grove kaliber som første våpen og fort mister lysten på skyting fordi de ikke får det til, er vanskeligere å mestre sporten hvis du begynner med feil verktøy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Grunnen til at jeg spør er at jeg ser for mange som kjøper seg for grove kaliber som første våpen og fort mister lysten på skyting fordi de ikke får det til, er vanskeligere å mestre sporten hvis du begynner med feil verktøy Det er sant som du sier, dette er et gjentagende problem for alle klubber, men det er nytteløst å få det in i pappen på enkelte. Dette burde hvert styrt av overmakta til en 22 det første året, det hadde alle vært tjent med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Finkelbaum Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Nå kan selvsagt en 45 lades ned så langt det lar seg gjøre ned mot faktorkravet med lette kuler og være med i militærfelten. Dette gir en behagelig ladning, men få velger dette da det er enklere og mer anvendelig med å velge kjøp av en 9mm. Sant i teorien, men ikke i praksis. Jeg forsket mye på dette for noen år siden, var helt nede i 159 grs kuler, og også 180 grs, og det viser seg at uansett patronutforming, krutttype og mengde, så ble 159 grs kuler bare ikke presise nok - det var nesten presist nok, men for dårlig til at jeg kunne slappe av med at det alltid ville være meg og ikke våpenet/kulene som feilet. Og et poeng her, er at selv 180 grs kulene trenger så mye krutt bak for både faktorkrav og funksjonering/mating, at den høye mengden krutt lagde minst like merkbar rekyl som feks. 200 eller 230 grs tunge kuler med godt mindre krutt - så vinningen går fort opp i spinningen her. Alle kulene jeg prøvde, var semi-wad-cuttere, bly - altså den nest beste presisjonskula etter rene wad-cuttere. (MED rilling i løp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totenkopf Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Vel, jeg lader med 160gr. SWC i .45 til faktor på 132 og trives med det. det er ikke noe å si på presisjonen, det kommer an på meg(og det som sitter mellom ørene ). Jeg vet jeg skyter bedre med Pardini 9mm, men den setter også fart i senebetennelsen i hånleddet. En skytterkammerat har en Tanfoglio Goldmatch i 9mm (med ekstra .45 topp), han er nær ved å fylle diverse feltløyper. Jeg skyter direkte elendig med denne, finner ikke igjen kornet når det går fort. Med en 1911 5" i 9mm skyter jeg nesten like dårlig, her finner jeg ialfall kornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 utgår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Sant i teorien, men ikke i praksis. Jeg forsket mye på dette for noen år siden, var helt nede i 159 grs kuler, og også 180 grs, og det viser seg at uansett patronutforming, krutttype og mengde, så ble 159 grs kuler bare ikke presise nok - det var nesten presist nok, men for dårlig til at jeg kunne slappe av med at det alltid ville være meg og ikke våpenet/kulene som feilet. Og et poeng her, er at selv 180 grs kulene trenger så mye krutt bak for både faktorkrav og funksjonering/mating, at den høye mengden krutt lagde minst like merkbar rekyl som feks. 200 eller 230 grs tunge kuler med godt mindre krutt - så vinningen går fort opp i spinningen her. Alle kulene jeg prøvde, var semi-wad-cuttere, bly - altså den nest beste presisjonskula etter rene wad-cuttere. (MED rilling i løp. Ja du har nok forklaringen her til få bruker 45. Har derfor alltid ment at 45 burde hatt en egen feltklasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 On topic, gå for 9mm grunnet billigere ammo=du kan skyte ganske så mye mer for samme pris. Off-topic, gjerne en egen 45acp klasse, men enda heller en ren klasse med "ordentlige militærpistoler" våpen laget i x-antal og som faktisk er i bruk av militær/politi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Henger ikke med her. Mener du originaler fra butikk ? «våpen laget i x-antal og som faktisk er i bruk av militær/politi» Vil ikke det blitt litt snevert utvalg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken Adams Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Ja, originale nyere våpen som er i bruk eller har vart i bruk av mil/politi la oss si etter 1990 når den kalde krigen var over. De jeg mener er moderne tjenestevåpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SHIA Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Takk takk for gode råd. Til opplysning, jeg blir 50 år til neste år, og har skutt og jaktet siden 12 års alder. Har mest brukt revolver fra kal. 22lr til 357 mag. i ca 20 år. Jeg skyter nå aktivt i NROF og vil derfor kjøpe pistol. Jeg er enig i at kal 45 er unødvendig og går derfor for 9 mm med 22 lr konverterings kit. Så, nytt spørsmål ! TANFOGLIO GOLD MATCH kal 9 mm med konverterings kit kal 22 lr. Har noen av dere erfaring med denne kombinasjonen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Spørsmålet må da bli hva skal du med dette konverteringssettet i 22, dette er jo ingen ting å stille med i fin klassen ? Er det blekkbokser bak låver er det greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelgunner686 Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Spørsmålet må da bli hva skal du med dette konverteringssettet i 22, dette er jo ingen ting å stille med i fin klassen ?Økonomisk massetrening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Mener DU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelgunner686 Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jeg, og mange andre. Det er fremdeles samme avtrekk og sikteoppsett, eneste man må huske på er å legge inn noe trening på rekylopptak før stevner. Snakker da sef. om trening til militærfelt og ikke VM fin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Og hva har trådstarter å si. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SHIA Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Mengdetrening selfølgelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helon Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Skal du takle 6-8 sek med 9mm bør du vel trene med den. Må gjerne kjøpe, men du erfarer nok fort at den ikke vil hjelpe deg stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wheelgunner686 Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Mulig det er din erfaring, jeg opplever noe annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gubben38 Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Drar litt i denne , er det noen som har praktisk erfaring med conversion kit i 22 til Tanfoglio ? Står på farten til å kjøpe en Gold match. Er det borkastede penger eller..... Funker det med cci standard ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAB Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Har skutt flere tusen skudd med .22 sett til en Limited Custom. Fungerer hver gang med CCI standard. Har skutt både felt finpistol og hurtig fin med den. Ikke meg som står med hånda i været for funkfeil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AceCafe Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Jeg kjøpte Gold Match 9mm med 22 kit som fersk skytter i april. Jeg har skutt ca 1000 skudd 22 og den går som ei klokke. Jeg skyter stort sett +/-45 serier på presisjonsskiva med den. Husk at du må flikke litt på magasinet for å få det til å passe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zecko Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Hei! Er ny i pistolskyting og skal kjøpe mitt første våpen i nov/des. Tenker på nøyaktig samme våpen ( Tanfoglio Gold Match ) og 22. kit Vil du si at det er en bra kombinasjon? Rekner med at du er fornøyd? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AceCafe Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Ja, jeg er veldig fornøyd. Først og fremst fordi den er morsom å skyte med i 22. Jeg ser fremgang i prestasjon nesten fra gang til gang og det gir selvfølgelig motivasjon til å trene. Angående Gold Match 9mm så finner jeg ingen grunn til å være uenig med det andre sier på forumet; fin pistol til en fornuftig pris. Ja, og så får du tak i den . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zecko Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Flott å hørre =) Hvordan er håndtaket i størrelse? Har enda ikke funnet en plass i området som har den så jeg kan holde på den å se om den passer i hånda Har skutt og holdt litt forskjelligt: CZ 75 Shadow, STI Rangemaster, Glock 36, Jericho 941. Er det noen av disse som er sammenlignbart i størrelse? ( er litt redd for at det er for stort? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Varegg Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 CZ er vel den som er nærmest både i størrelse og utforming ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AceCafe Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Jeg måler ca 90mm og føler at grepet nok kunne ha vært større uten at det hadde blitt et problem. Ellers er det som Varegg sier, CZ- likner mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Strengt tatt er det vel Tanfo som ligner på CZ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorback Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Tror ikke helt det.... Sakset fra Wikipedia "In the 1980s Tanfoglio started to produce clones of CZ 75 made for IPSC and action shooting." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Ja, det er vel det Hassel skriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorback Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 Sry, helt kryss i både øyne og hode her i dag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts