Jump to content

Svart elghund valp med påvist grå stær


JanT

Recommended Posts

Hei!

 

Har lenge gått med planer om å gå til anskaffelse av en svart elghund, skal brukes som bandhund på hjort og rådyr samt håper jeg å kunne få hunden godkjent som ettersøks hund.

 

Har nå fått muligheten til å få en svart elghund tispe valp som har fått påvist grå stær, det jeg lurer på er om noen har erfaringer med valper som har hatt dette samt hvordan dette kan påvirke hundens egenskaper senere i livet.

 

Hunden koster ikke meg en krone, og kommer fra kjent oppdretter...

 

Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Du legger ned mye jobb med en valp - fra valp til jakthund.

Anbefaler ikke å skaffe denne hunden med denne lidelsen - bare for den er gratis.

En oppdretter vil tilstrebe å levere GODE og FRISKE valper. Om hunden er "billig" nå, så antar jeg at dette vil bli en dyrkjøpt erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Riktignok om Buhund, men det meste gjelder nok alle hunderaser- http://www.dyrehospital.no/dyreforum/he ... rsk-buhund

 

Behandling av katarakt gjøres av to grunner: For det første for å behandle smertefull betennelse inne i øyet som ofte følger en katarakt, - det andre er for at hunden skal få synet tilbake.

 

Det er ingen medisiner som kan stoppe eller forhindre utvikling av katarakt. Ved et kirurgisk inngrep kan hunden få synet tilbake. Ved en prosedyre som kalles phaecoemulifisering fjerner man linsemateriale. Deretter setter man inn en kunstig linse inn i den resterende linsekapselen. Operasjonen gjør at hunden får tilnærmet normalt syn igjen. Dette er samme teknikk som man bruker ved operasjon hos mennesker, og krever at man bruker et operasjonsmikroskop. Dersom man tenker på å operere et øye med katarakt, er det best å vurdere dette tidlig. Venter man for lenge gjør komplikasjonene at resultatet ikke nødvendigvis blir bra. Det er også viktig å vurdere funksjonen til netthinnen før en bestemmer seg for å operere. Dersom netthinnen ikke fungerer, vil en linseoperasjon bli som å skifte objektiv på et kamera, uten at man har film i kameraet. Netthinnen er ”filmen” som synsinntrykkene fanges opp på.

 

Katarakt kan forårsake betennelse inne i øyet (linseindusert uveitt) fordi linseproteiner siver ut i øyet. Dette er en smertefull tilstand som må behandles medisinsk uansett om man velger kirurgi eller ikke. Dersom man ikke opererer en slik katarakt må hunden få betennelsesdempende øyedråper og jevnlig kontroll av øyet. Man kan få alvorlige og smertefulle komplikasjoner som glaukom (forøket trykk i øyet), linseluksasjon og netthinneløsning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så ved denne type feil er det best å får Dyrlege til å få den til å sovne inn?

 

Hmm, har avtalt en avtale om å komme å hilse på valpene på onsdag, var muligens ei frisk tispe til salgs. Kjøper skulle gi tilbakemelding til helga.

Så da e jo det en mulighet, skal også å kikke på noen hann valper fra en annen oppdretter samme kveld.

Men mest for nyskjerrighetens skyld, bil helst ha tispe...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så ved denne type feil er det best å får Dyrlege til å få den til å sovne inn?

 

Nei så absolutt ikke, så lenge hunden ikke fysisk eller psykisk lider av smerte eller lider på en praktisk måte altså

at hunden av praktiske årsaker lider så er det ingen grunn til avliving

om den ikke kan brukes til jakt er det altids noen som ønsker seg en familie hund som de kan ta vare på

man snakker tross alt om og ta liv av en hund som meget mulig kan ha et rikt utbytte av livet og som mest sannsynelig ønsker og leve

og så lett synes jeg ikke man bør ta et liv :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://stjordal-dyreklinikk.no/ Sjekk denne linken. De er spesialister på øyeopereasjoner. Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å skaffe deg en valp med Grå stær. Har ærfaring med hund med øyesykdom og jeg må si det var veldig tungt å måtte ta farvel med hunden min alt for tidlig. Husk du blir sikkert like glad i hunden din selv om den har grå stær, så så sats på en hund som du kan ha så lenge som mulig.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...