Jump to content

Spore opp gammel rifle


ktm250sx

Recommended Posts

Min morfar jaktet lenge elg før han byttet riflen sin i en halv elg han aldri fikk. Jeg lurte på muligheten til å spore opp den nåværende eieren og legge inn et bud om å kjøpe den. Hadde vært gøy å jaktet elg med samme børse som morfar tok elg med. Hva er sjansen for dette? Politiet har vel ikke lov til å oppgi noen opplysninger om andre?

Link to comment
Share on other sites

Høres litt ut som noe politiet ikke har lov å dele med deg.

Der i mot, kan vel politiet ta kontakt for deg og høre om nåværende eier interessert, og dele kontaktinfo med eiers samtykke.

 

Hadde jeg fått en slik telefon eller forespørsel, så ville jeg selvfølgelig takket ja til kontakt med en kjøper som har såpass stor affeksjon til våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe info om børsa i det hele tatt, skal se om jeg finner noen gamle bilder, kanskje noen her inne kan se hva det er. Vet ikke våpennr. Han døde i -03, vet ikke hvordan det var med registrering av jaktrifler i gamledager jeg? Kan den ha blitt gitt bort uten at det er registrert noe sted?

Link to comment
Share on other sites

Hvis den var registrert på ham, og ikke er blitt overført (lovlig?), så er det en sjangse for at den fremdeles står på han. Kanskje du kan finne ut om han haddevåpenkort og begynne i den enden? Mye rart i gamle dager. Min egen bestefar hadde masse rart som vi måtte få registrert i ettertid. Prøv å spore opp noen bilder. Kanskje du har flaks å finner et med våpennummeret på.

Link to comment
Share on other sites

Hør med moren din, evt din mormor, om hun vet personnummeret hans. Så tar du deg en tur til politiet og sier det som det er. At du ønsker å finne igjen et jaktvåpen som din morfar hadde en gang. Hvis de vil hjelpe deg, så gir du dem navn og personnummer. Er du heldig, så får du svar forholdsvis kjapt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den var registrert på ham, og ikke er blitt overført (lovlig?), så er det en sjangse for at den fremdeles står på han. Kanskje du kan finne ut om han haddevåpenkort og begynne i den enden? Mye rart i gamle dager. Min egen bestefar hadde masse rart som vi måtte få registrert i ettertid. Prøv å spore opp noen bilder. Kanskje du har flaks å finner et med våpennummeret på.

 

Jeg får håpe på at ting har blitt gjort lovlig, ellers kan det jo bli rimelig vrient å finne den. Det skal jeg prøve å få undersøkt. Min mormor lever heller ikke og jeg tror det er begrenset hva min mor vet om den saken. Skal prøve å lete etter bilder idag, se om det kan være noe av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Hør med moren din, evt din mormor, om hun vet personnummeret hans. Så tar du deg en tur til politiet og sier det som det er. At du ønsker å finne igjen et jaktvåpen som din morfar hadde en gang. Hvis de vil hjelpe deg, så gir du dem navn og personnummer. Er du heldig, så får du svar forholdsvis kjapt :)

 

Høres ut som en plan! Skal få tatt turen i morgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet ble solgt/gitt bort for lenge siden, så er det neppe sporbart elektronisk med mindre du har våpennummeret. Eldre eierskifter finnes kun i gamle papirarkiv, og noen steder har de vært så dumme å makulere eller rote bort disse etter konvertering til data. Våpenet kan være registrert på noen i dag, uten at det finnes noen knytning til tidligere eier; ofte står det i historikken på eldre våpen bare "første gang ført inn i systemet i år 2000".

 

Hvis det eneste du har er navn og fødselsdato på tidligere eier, og eierskiftet skjedde før 90-tallet omtrent, så kan det hende du må godsnakke med det lokale våpenkontoret der våpenet i sin tid var registrert. Spør om de fremdeles har det gamle våpenregisteret på karotekkort et sted, og om det går an å lete opp et navn der. Er ikke sikkert det går an da heller, det kommer an på hvordan de førte eierskifter om våpennummer fremdeles kan knyttes til navnet.

Dersom søk i papirarkiv fører til et våpennumer, får man slå opp i det nye registeret og se om våpenet fremdeles eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan se ut som dette kan bli en vrien oppgave, med mindre jeg klarer å finne ut hvem som fikk den børsa. Han har vel noen etterkommere. Disse bildene er tatt i -84 og jeg lurer på om ikke det var like før han ga seg med jakt. Jeg har ikke noe våpennr på det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...